Är det skillnad på ”troende” och ”lärjunge”?

Jag vill påstå att det är det. Som ”troende” försöker du följa Gud, men böner och överlåtelse skuggas av obeslutsamhet. Böner som: ”Herre, sänd din kraft, jag är så svag,  kom och befria mig” bekräftar tvivlet Guds kraft, på att det är Gud som ska göra det och inte den troende själv.

”Troende” söker ständigt bekräftelse och en försäkran om att inget ska gå fel om de ska stå upp för Jesus. Först när de vet att ”kusten är klar” och inget ska drabba dem innan första steget kan tas. När kallelsen kommer behövs ofta bekräftelse och uppmuntran från pastor, fru, chef, svärmor mfl. för att kolla av så det är ok för dem.

”Lärjungar” handlar annorlunda. De följer först och främs Jesus. De ber Gud om andlig ”dynamit” och när sen kommer går de bara och gör det Gud vill. De frågar inte om lov, ja de är rädda ibland, men med en sann visshet att Universums Härskare är på deras sida, går de ut och strider för Hans rike. Men bara efter Hans kallelse, inte efter någon människas vilja, tyckande eller bekräftelse.

En andligt förlamad församling eller ”troende” är ett dåligt vittne för den levande uppståndne Jesus! En församling är tänkt att vara ett andligt träningsläger och inte en sociala klubb för lustigheter och underhållning, där människor ger läpparnas bekännelse till Jesus Kristus, medan man inte utför Hans befallningar.

Många troende har blivit ”prediko-immuna”. De har lyssnat på tusentals predikningar och slår dövörat till och slumrar in. Deras kroppar är på plats i kyrkbänken, men deras tankar och hjärtan är långt borta. De har blivit inställda på att lyssna på tal i stället för att ge gensvar på evangeliets kraft och bli förändrade! Därmed går det viktigaste förlorat: Lydnad inför Guds ord, att bli Ordets görare och inte bara Ordets hörare! 

”Bli ordets görare, inte bara dess hörare, annars tar ni miste”. (Jak.1:22)

Ofta är det stor skillnad på vad man visar upp i kyrkan varje söndag och det verkliga livet hemma och på jobbet senare i veckan. Det är inte sunt att bete sig fromt på söndagarna och sedan ha ett annat liv när du gått ut genom kyrkporten. Då är det inte på riktigt. Hela ditt liv ska vittna om Jesus, alla dagar, alla stunder, alltid!

Kyrkan ska vara en plats där du låter Gud förändra dig från mörker till ljus och från död till gemenskap. Där ska du bli tränad till att bli lärjunge. 

Vakna upp! Låt dig förändras i Guds närhet! Låt dig transformeras från en passiv troende till en aktiv och brinnande lärjunge som inte kan hålla tyst om Gud, Jesus, helig Ande och det underbara Evangelium! Gud älskar dig! Han vill att du ska bli en helhjärtad lärjunge , inte bara troende!

Varje kristen på jorden har ett val att göra varje morgon av sitt liv. Om du är en ”lärjunge”eller en ”troende” beror på det val du gör.

Frestelsen är att ta det lugnt i vår bekväma stol och fortsätta leva ett halvhjärtat kristet liv, ge Gud läpparnas bekännelse men inte vara villiga att verkligen helhjärtat följa Honom.

Beslutet du varje morgon måste ta är om du uppriktigt vill följa Jesus, beräkna kostnaden av att ta Hans kors och gå efter Hans vilja.

Du kommer med all sannolikhet att möta stora prövningar och ständiga angrepp, men jag lovar dig, du kommer aldrig att ångra dig!

Var välsignad! / Désirée 

About desireekjellin

Gift flerbarnsmamman och Jesu lärjunge.Bloggar, föreläser, undervisar församlingar om faran med det österländska inflytandet i våra församlingar och i samhället. Har skrivit en bok som kommer ut nu i höst på Sjöbergs Förlag som heter "Flickan som slutade ljuga" Brinner för husförsamlingar och evangelisation, lärjungar som gör lärjungar....älskar att tala om enkelheten i evangelium. Älskar att leva som Jesu lärjunge.

Posted on 29 juli, 2015, in Evangelisation och mission and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 13 kommentarer.

  1. Hej Désirée! Jag förstår att du vill utmana kristna att verkligen följa Jesus i praktiken och det är bra. Det finns alltid en fara att vi bara är hörare och inte görare. Men jag tror att det bli lite fel när du bygger upp argumentationen runt skillnaden på orden troende och lärjunge. I Apostlagärningarna används nämligen dessa ord synonymt om samma grupp människor. I Apg 18:27 (B2000) används de till och med i samma vers om de kristna i Achaia (Korinth).

    I Apostlagärningarna används flera olika ord för att beskriva dem som tror på och följer Jesus. Det vanligaste är ”bröder”. Det förekommer mer än 50 gånger och ca 35 gånger syftar det på de kristna (Används även i Apg 18:27). Ordet ”lärjunge”/”lärjungar” förekommer nästan lika ofta, ca 30 gånger. På tredje plats kommer ”troende”, som förekommer 7 gånger i Bibel2000, men bara fyra gånger i Folkbibeln. Jag håller med dig om att vara lärjunge säger mer än att vara troende, men tror att vi ska vara både troende och lärjungar. Det är inget dåligt med att vara troende, det som är dåligt är om tron inte leder till gärningar.

    Gilla

    • Hej Jonas! Tack för dina synpunkter!
      Håller med dig om att det inte är något dåligt att vara troende, eller kallas troende, det tror jag att du förstår att jag inte menar! Det är rätt uppfattat att jag vill utmana mina kristna syskon att verkligen ta vårt uppdrag på allvar i alla former som Gud kallar oss till att göra. Jag upplever att på många ställen görs det inte och det är allvarligt.
      Jag tror säkert att dina uppgifter om hur många gånger de olika benämningarna finns i Bibeln är korrekta, men som sagt det var vad vi verkligen GÖR med vår tro som jag ville betona i mitt inlägg, inte klanka ned, bara utmana!
      Gud välsigne dig!

      Gilla

  2. Björn bloggaren

    En definition av kristen är en som tror på Jesus. Den som tror på Jesus är en troende, men tro utan efterföljelse är inge tro.

    Tro är lydnad, en lärjunge lyder vad sin mästare säger, samma sak för om man kallar sig kristen eller troende.

    Alla tre definitionerna är inte värda något om inte lydnaden finns och finns inte lydnad så finns ingen tro och tror man inte, så är man inte frälst.

    En troende, kristen, eller lärjunge skall leva av tro och vandra i tro, gör man inte det, så är man inte Guds barn.

    Guds barn definieras med att de leds, drivs, eller förs fram av Anden, men utan tro så funkar inte det.

    De som är äkta och sanna Guds barn, är de som vandrar i anden, hör vad anden säger och agerar på det.

    Bb

    Gilla

  3. Du har många poänger i det du skriver men försanthållande och tillit är väl förutsättningar för att agera på olika sätt?

    Det verkar finnas en risk för passivitet och allmän konservering inom Lutheranismen, visst, men hur ser du/ni på de som närmar sig Jesus kanske osäkert och kluvet? En sådan process kan ta tid även om den till slut tar sig ända fram. Är kyrkan enbart för de tusenprocentiga? (Problemet med de tusenprocentiga är f.ö att de har så vitt skilda åsikter om allting vilket riskerar att stöta bort även de ärligaste bland sökare).

    Och det där med att varje stund ska vittna om Jesus. Hur då? På vilket sätt? Att Jesus och den heliga andan kan vara med, närvarande, även om jag går ut med hunden eller reparerar en cykel kan jag förstå,  men just att det ska VITTNA?

    Antingen får man vidga begreppet till att det kan omfatta en närvaro och en kvalitet även under cykelreparationer och allt annat man gör ensam, eller så ska man aldrig göra sådant och aldrig vara ensam, aldrig göra något utan publik!!

    Kan inte ”vittnandet” vara en cykelreparation eller en hundpromenad utförd med kvalitet?

    Gilla

  4. Kan man vittna genom att reparera cykeln eller gå ut med hunden. Jag tänker att svaret är både Ja och Nej. När vi följer Jesus så kommer våra gärningar vittna om Guds godhet och om det vackra i livet med honom. Dessa gärningar gäller absolut även sådana vardagsgärningar som du nämner. Däremot gör vi fel när vi delar upp ord och handling, och säger att somliga ska vittna i ord och andra i handling, och kanske tänker på oss som en praktiker, eller som en talare. Bibeln uppmanar var och en av oss att vara beredd att ge själ för vårt hopp. Att vittna om vem Jesus är, och vad han har gjort i historien, såväl som vad han har gjort i våra liv och i vår omgivning. Allt detta är ju ett uttryck för att Guds hjärta eftersom han älskar varje människa och vill att var och en skall komma till insikt om sanningen och bli frälst.

    Så fortsätt gå ut med hunden och reparera cyklar, och gör det som ett uttryck för din kärlek till Jesus och dina medmännikor. ”Låt allt vad ni gör i ord eller handling ske i herren Jesu namn och tacka Gud fadern genom honom.” (Kol 3:17). Vet om att ditt liv med alla dess små gärningar VITTNAR om Guds godhet när du gör det som ett uttryck för hans vilja. Men BEGRÄNSA inte vittnandet till detta. Utan be till Gud om tillfällen att också få tala med människor om honom. Människor behöver inte bara se Guds gdhet i handling, utan också få kunskap om honom och hans vilja för deras liv.

    Gud välsigne dig!

    Gilla

  5. Jag vill dö

    Gilla

  6. Jag vill dö för honom…

    Gilla

  7. Jagad av antikrist

    Gilla

  8. Slav under satan

    Gilla

  9. Fångad av världsanden

    Gilla

  10. Hungrar efter ondska

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: