Lasarus uppväckande från döden

Blogginlägg ursprungligen publicerat på Ett ljus på min stig.

lazarus

För tre år sen lyssnade jag på Heidi Baker på en New Wine-konferens i Vänersborg, där hon berättade att under hennes tidiga år som missionär i Mozambique hade de en bil som hette Lasarus. Den dog och uppstod ganska mycket, nämligen. Skämtet hade dock en tyngd av allvar när hon berättade om folk som faktiskt kommit tillbaka till livet när pastorer i hennes organisation, Iris Global, bad för dem. Jag var i Sydafrika 2013 och träffade en av dessa ”Lasarusar”, Francis Shongwe från Clau-Clau, som berättade för mig hur Himlen såg ut.

Lasarus var en gång i tiden inte ett namn man kopplade samman med mirakler, det var som att heta Lasse. Johannesevangeliets 11 kapitel berättar för oss att Jesus hade en god vän som hette Lasarus, som var bror till Marta och Maria som vi även läser om i Lukas 10:38-42. Johannes skriver att Lasarus blev dödligt sjuk och systrarna sände bud till Jesus om detta och bad Honom hela deras bror. Jesus sa dock ”Den sjukdomen slutar inte med döden. Den är till Guds ära, för att Guds Son ska bli förhärligad genom den.” Johannes lägger till ”Jesus älskade Marta och hennes syster och Lasarus.
”

Det står sedan att Jesus väntade två dagar, för att sedan berätta för sina lärjungar att Lasarus sover och nu ska Han gå och väcka honom (och lärjungarna svarar: ”Herre, sover han så blir han frisk.” – rätt så sött!). Det är lätt att tro att Jesus liksom väntar ut Lasarus död genom att inte röra på sig på två dagar, men notera att när de väl kommer fram till Betania har Lasarus varit död fyra dagar (v. 17). Det innebär att det tog två dagar att gå från där Jesus var till Betania, och det innebär att Lasarus dog samma dag som Jesus fick budet från systrarna. Jesus väntar alltså inte två dagar för att Lasarus ska dö under tiden, han är redan död, och Jesus som vet det kanske sörjer eller ber, eller både och.

I vilket fall, när Jesus kommer till graven är Marta och Maria förtvivlade, de säger både oberoende av varandra ”Herre, om du hade varit här skulle min bror inte ha dött!” (v. 21, 32). De gråter, vännerna gråter, Jesus gråter (v. 35)! Och ändå försäkrar Han Marta: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig ska leva om han än dör, och den som lever och tror på mig ska aldrig någonsin dö. Tror du detta?” (Joh 11:25-26)

Det uteblivna helandet plågar Marta och Maria, och ändå vet Marta att hennes bror kommer uppstå ”vid uppståndelsen på den yttersta dagen” (v. 24). Att Jesus redan nu kan uppväcka människor förväntar hon sig dock inte. Men oavsett om våra nära och kära blir uppväckta i detta livet eller vid tidens slut, vet vi att om de gett sina liv till Jesus kommer de bli fullständigt helade i Himlen. Döden behöver inte innebära ett misslyckat helande, utan kan vara ett fullbordat helande.

När Jesus väl kommer fram till graven ber Han en av de mest episka bönerna i världshistorien. Det här, mina vänner, är en bön som uppväcker döda: ”Far, jag prisar dig för att du hör mig. Jag vet att du alltid hör mig, men jag säger det för folket som står här, för att de ska tro att du har sänt mig.” Med andra ord: den här bönen behövs inte för du hör mig jämt, och nu vet folk det, amen. Så säger han åt Lasse att komma ut ur graven och så kommer han ut som en mumie. Halleluja!

Många kom till tro på Jesus och det blev stor glädje i staden, men vissa skvallrade för fariseerna som i sin tur berättade för översteprästerna, och de bestämde sig för att döda inte bara Jesus utan också Lasarus som ju nu var ett bevis för att Jesus har mirakulös makt (11:53, 12:10). Det är på ett sätt ofattbart men samtidigt förståeligt att vissa som ser och upplever mirakler inte vill tro utan istället vill motarbeta Gud – när Han gör mirakler är det ju tydligt att det är Han som bestämmer. Jesus berättade trots allt i Lukasevangeliet 16 om en annan Lasarus som dog av fattigdom utanför en rik mans port, och när den rike mannen plågades i Gehenna för sina synder bad han Abraham att sända tillbaka Lasarus till livet för att varna hans rika bröder om syndens konsekvenser. Abraham sa dock: ”Lyssnar de inte till Mose och profeterna, så låter de sig inte övertygas ens om någon uppstår från de döda.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s