Jesus var också flykting – predikan på Maranata

2016-04-12 14.47.28

Idag var jag inbjuden till Maranataförsamlingen i Stockholm för att tala om boken Jesus var också flykting. Det var ett mycket varmt mottagande och de hade redan beställt flera exemplar av boken.

I predikan så talade jag om Bibelns tydliga uppmaningar till att älska och välkomna främlingen, jag bemötte några vanliga argument som kristna invandringsmotståndare använder sig av (exempelvis Apg 17:26), jag delade vittnesbörd från människor som blivit utvisade och så diskuterade jag huruvida Sverige har kapacitet att ta emot flyktingar samt hur kristna ska behandla muslimer. Här kan ni lyssna på det hela:

Dagen ringde för övrigt idag och sa att de är intresserade av att arrangera en debatt mellan mig och någon kristen invandringskritiker. Det senare hade de inte lyckats få tag på så om någon känner sig manad är det bara att kontakta dem!

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 12 april, 2016, in Asylaktivism och altruism, Ekonomi och social rättvisa and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Själv följde jag med i mötet från missionsfältet i Dominikanska republiken. Tack Micael för ett angeläget budskap! Församlingen måste alltid stå upp för de förtryckta.

    Gilla

  2. Du försöker få det till att kristna är islamofobiska och saknar kärlek till främlingar. Hur vore det om du började tala ur skägget om Islam?

    Det spelar ingen roll vartifrån människor kommer. Och vi ska hjälpa främlingar, så säger Jesus. Vem har något emot människor vare sig de är muslimer, romer eller samer? Vad har det med saken att göra? Finns det kirstna som är rasister för de inte ställer upp på nuvarande flyktingpolitik?

    Vad är det för skillnad på dina utgångspunkter och vad FN vill? Är Gud bakom FN:s deklarationer?

    Vi kan hjälpa människor som är i nöd och hjälpa dem inse att Islam är en död religion. Genom kraften i Kristi Evangelium föds människor till tro.

    Predika det nästa gång! Så får vi se hur mycket publicitet det blir av positivt slag.

    Inget ont kommer av något gott. Som jag förstår det vrider du bibelverser ur sammanhang för att propagera politik och skuldbelägger kristna som inte delar dina politisiska övertygelser just nu.

    Sverige har en generös flyktingpolitik. Var glad för det. Lägg ned det här skuldbeläggningen av kristna, tack!

    Många kristna är säkert inte så för SD som du verkar tro. Skulle aldrig falla mig inte att rösta på vare sig SD eller något parti som driver halvsanningar.

    Jesus var en främling här på jorden och vi uppskattade inte honom som han förtjänar. Förtryckta människor sitter idag bundna under Islam – underkastelse under Allah och profeten. Det är viktigt att komma ihåg innan man börja ropa islamofob som kristen.

    Är du inte mot Israel? Hur ska man komma rätt som kristen med en övertygelse att Gud glömt sitt folk? Ingen kallar dig antisemit för det? Så håller man inte på om man vill vara nära bibelordet. Men vem vet, det kanske kommer en dag när alla kallas skällsord istället för troende på Yeshua.

    Gilla

    • Hej Janne!

      Ja, många kristna är islamofobiska och vill hellre sparka ut muslimer till krig och fattigdom än att vittna om Jesus för dem. Jag pratade med en kristen sverigedemokrat som på fullaste allvar trodde att muslimer är ”immuna” mot evangeliet och att evangelisation inte funkar. Det är förstås en irrlära. Vi ser mängder med muslimer ta emot Jesus idag både i arabvärlden och i Sverige.

      Jag är ute och evangeliserar varje vecka i Uppsala och stöter så gott som alltid på muslimer som jag evangeliserar för. Jag har även apologetiskt försvarat den kristna tron gentemot muslimer på mina bloggar, se https://helapingsten.wordpress.com/2016/03/11/bibelns-gud-talar-inte-i-koranen/ och https://helapingsten.wordpress.com/2016/03/27/paskevangelisation/ samt https://holyspiritactivism.com/2016/03/03/muhammads-biggest-mistake/ och https://holyspiritactivism.com/2016/04/03/dealing-with-the-violence-of-muhammad/

      Idén att om jag säger något som liknar vad FN säger om det så är det automatiskt fel är så korkad att jag inte vet var jag ska börja. FN säger att alla människor har rätt till liv, utbildning och hälsa. Skulle Gud per automatik vara emot det då?

      Påståendet att jag vrider bibelord ur sina sammanhang är lika meningslöst som påståendet att jag äter grodpannkakor till frukost om du inte kan belägga det. Ge ett (1) exempel på när jag vrider ett bibelord ur sitt sammanhang i predikan jag håller ovan.

      Och slutligen, Sverige har inte en generös flyktingpolitik från och med juli i år när den rödgröna regeringen driver igenom en främlingsfientlig politik som splittrar familjer och utvisar flyktingar. Att kyrkan står upp för medmänsklighet, gästfrihet och främlingskärlek behövs mer än någonsin.

      Allt gott!

      Gilla

  3. Nämen titta en liten rasisttomte på forumet, antingen urkass ironi eller
    en galning på riktigt. Breivik är väl ditt föredöme, han bevisar väl den vita
    rasens totala månförmörkelse. Vilken obehaglig typ du är, kasta ut dig
    nu svenska folk.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: