Förlåtelse är kärlekens kompass

För par månader sedan så träffade jag en person som har varit aktiv i en församling väldigt länge men på något sätt så hamnade utanför kyrkan för att just han inte känner sig accepterad och att han inte såg just den förlåtelsen han fick i praktiken. För personens skull så kommer jag inte nämna personens namn utan kommer kalla personen för ”Jan”Hur kan vi när vi förlåter? Ger vi personen andra chans?

Många känner sig utanför bara för man har begått en synd eller för församlingar tappat förtroende för personen. Men hur är vår strävan efter att likna den mannen vi är kär i dvs Jesus.

Hur vill vi att vi själva och den personen som får förlåtelse ska bemöta Guds nåd?

Bibeln säger i Psalm 103:11-12: ”Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd.”

När vi förlåter så måste känna som bibel säger ’ Om en person ber om att få gå en mil så ska du gå två mil ’ Förlåtelse är stark och kan förvandla inte bara personen liv även ditt och mitt liv kan förvandlas för ju mer du förlåter desto mer Guds kärlek vi kan uppleva. Församlingar vill så gärna växa men finns det ingen förlåtelse så finns ingen helande och mirakel kraft.

Många tar emot förlåtelse men också skuldkänslor ökar hos många och detta är just som gjorde att Jan inte vill vara med i församlingen längre.

Efesierbrevet 4:32 säger: ”Var goda mot varandra, visa medkänsla och förlåt varandra, liksom Gud har förlåtit er i Kristus.”

Det är många i församlingar som är samma situation som Jan men vad är församlings uppdrag för att göra många till Människors fiskare?  För att ge möjlighet för den Helige Anden viktig plats i andras människor måste vi själva lära oss att förlåta andra och även oss själva. Oftast så har många av oss väldigt svårt att förlåta för att vi inte har förlåtit oss själva först.

Många lättar efter människor som är perfekta men om Jesus hade kommit idag till Stockholm då hade han suttit i Plattan med alla missbrukare och hopplösa människor. Människor som kyrkan har glömt för länge sen. Jesus och hans kärlek är inte för perfekta eller människor som vuxit upp i kyrklig miljö utan det är för dem som söker efter ett hem och tillhörighet. Vi har all medel för att förvandla andras liv. Låt inte soffa eller fredagsmys stoppa dig från att gå ut och älska andra människor på en fredag kväll.

Genom förlåtelsen ger Kristus oss total frälsning från syndens straff.  Kolosserbrevet 2:13–14 säger: ”Och ni, som var döda genom era överträdelser och ert oomskurna tillstånd, er har Gud gjort levande tillsammans med Kristus, i och med att han förlät oss alla våra överträdelser och drog ett streck över det skuldebrev som belastade oss med lagens krav. Han har utplånat det genom att spika det på korset.”

Syndens straff är inte bara helvetet utan i första hand så är just skuldkänsla och att vara utanför församling för att man inte är accepterad av bröder och Systrar. Låt inte komma helvetet upp till jorden utan vi är kallade för att ta ner himlen till jorden. För att i förlåtelse finns kärlek, vila framför all livsförvandling. Låt oss älska vår nästa som är just nu utan något faderlig kärlek och vägledning. Peka inte på var vägen är utan vandra med dem till korset. eftersom Jesus redan sagt att han är vägen livet och sanningen. Sanningen sätter oss alla fria.

Förlåtelse är din och min kompass för att leda många till Jesus för han är KÄRLEKEN själv.

Gud välsigna dig!

About sirakamanuel

jag är en 23 årig frälst kristen som älskar Jesus så radikalt. Jag drömmer om en församling där Jesus är i centrum. Jag tror också att församling är en kraftcentrum för att vår samhälle se Jesus evangeliet tydligt. Egendomsgemenskap är något jag längtar efter och jobbar för att göra det verklig i mitt liv. Jag är missionär både i vårt land ( Sverige ) även utanför Sverige gränser. Jag är kallad för att vara evangelist och för helande tjänst. I den här bloggen och Helapingsten kommer skriva om hur man evangeliserar och hur vi kan applicera en Jesus kyrkan som fungerar för både de rika och fattiga, dvs egendomsgemenskap... häng på och följ min resa som missionär.

Posted on 29 juli, 2016, in Frälsning och evigt liv and tagged , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: