God teologi

thumb_IMG_2616_1024

Evangeliet om Jesus Messias är goda nyheter. De måste förkunnas i varje generation och i alla kulturer. Varför? Jo helt enkelt därför att ingen kultur eller generation eller individ är ”kristen” av naturen, ingen har helt enkelt sanningen om Guds uppenbarelse medfödd. Det är denna verklighet som teologer kallat ”arvsynd”. Alla har skadats genom detta och behöver helas, frälsas.

Eftersom Gud älskar den enskilda människan och varje kultur så sände Han sin enfödde Son, Jesus, ”för att var och en som tror, inte ska förgås, utan ha evigt liv” (Joh 3:16). I historien om Jesus och Hans jordiska liv händer alltså något som är ”goda nyheter”. Gud själv sänder sin ende Son för att vi ska få leva för evigt. Något sker i och genom Jesus som förändrar allt.

Vad är det som sker?

Gudsuppenbarelse – i Jesus har Gud visat vem Han är! Vi vet vem och hur Han är, nämligen exakt som Jesus. Gud är en, ”ett väsen”. Samtidigt tre personer: Fader, Son och Helig Ande. Bibeln är Guds Ord som vi fått som en gåva för att veta allt detta. Den är vår tillförlitliga auktoritet.

Guds Rike tydliggörs – i och genom Jesus syns vad Guds herravälde innebär! Jesus lärde oss alla att be Fader Vår. En fantastisk bön. Bland annat ber vi ”Tillkomme Ditt Rike” och ”Ske Din vilja, såsom i himmelen så ock på jorden”. Det vill säga i allt det Jesus sa, allt Han gjorde ser och hör v i hur det är i himlen. Där är Guds Rike fullständigt uppenbarat, här på jorden tillåts ondska ännu en tid. Men i och med Jesus synliggjordes alternativet: hur det borde vara. Och hur det kommer att bli.

Riket kan sägas invadera jorden! Notera att det är det som sker när evangeliet förkunnas och människor tror och döps, nattvard delas, Bibeln läses, Anden verkar när sjuka helas, demoner kastas ut och nådens liv ges till en sargad mänsklighet och jord.

Guds nyskapande makt proklameras – hjärtan och kroppar helas, luften och atmosfären i natur och stad renas, fångar och slavar befrias, demoner kastas ut. Uppenbarelseboken visionerar om den dan då ”en ny himmel och en ny jord” blivit verklighet.

Rättfärdiggörelse genom tro – det är absolut nödvändigt att Jesus dör i syndarens ställe, ja istället för syndare. Ingen människa kan närma sig en Helig Gud utan att en medlare finns, som möjliggjort det mötet. Jesus är den enda som vara en sådan medlare, som både Gud och människa offrade Han sitt liv och blev till ”ett med synden”. Han dog utlämnad åt syndens konsekvens, döden, och försonade därigenom Gud med människan. Förlåtelse och försoning finns – och vi kan få en andra chans. Fria från arvsyndens förbannelse som Guds befriade barn!

Detta är det urgamla evangeliet som måste predikas för varje generation till tro på att ”för Gud är allting möjligt”!

Varje ny generation förkunnare har att tolka detta samma evangelium på nytt i nya kulturer. I den meningen är det alltid nytt. Men innehållet blir aldrig nytt. Det är alltid ”Jesus som Herre” som gäller. Därför behövs ingen ”ny teologi”, vad som mänskligheten ropar efter är det ”gamla” budskapet om Gud och Hans kärlek till en brusten värld. På språk som alla förstår.

Posted on 29 augusti, 2016, in Frälsning och evigt liv, Kyrka och teologi and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: