6 råd till Equmeniakyrkan

I samband med Equmeniakyrkans 10-dagars (!) digitala kyrkokonferens nyligen har flera ämnen kring samfundets riktning och vision debatterats friskt i kristna tidningar och på sociala medier. Bland annat har man valt nya kyrkoledare. Jag har följt debatterna med visst intresse, och vill passa på att ge mina perspektiv utifrån erfarenhet och reflektioner. Under min uppväxt har jag nämligen tillbringat mer tid i Equmeniasammanhang än i något annat samfund.

Bakgrunden är att Equmeniakyrkan under många år tappat medlemmar, och det rätt snabbt. Det har länge beskrivits som en kris och man diskuterar vad som ska göras åt det. Här kommer mina råd till de nya kyrkoledarna och hela samfundet: 

  1. Tala inte bara om Gud fader – utan om Jesus Kristus! Det här var centrum för debatten om visionsformuleringen. Några motionärer menade att visionen var “för snäv” genom att den endast betonade “mötet med Jesus Kristus” som “utgångspunkt för förändring”, och därför borde den ändras till “En kyrka för hela livet – där mötet med Gud; Fader, Son och Ande, förvandlar mig, dig och världen”. Jag känner igen den här tendensen från min uppväxt, där man gärna talade om Guds faderskärlek, men mycket mindre om Jesus som Vägen. IT-pastorn Lars Gunther och statsvetaren Magnus Hagevi har redan formulerat kloka svar på detta, som kan sammanfattas med: Jesus Kristus behöver betonas och vara i centrum – att Han är den omistliga vägen till frälsning och församlingstillväxt är såväl en teologisk sanning som ett tydligt sociologisk samband. Det innebär inte att det finns en konkurrens mellan Fader, Son och Ande, eller att man inte kan finna Gud i naturen. 
  2. Var frimodiga och tala om Gud – även på kyrkfika och till vardags! Min erfarenhet är att man ofta reserverat tal om Gud och Jesus till andakter och gudstjänster, och att personliga vittnesbörd från vanliga troende sällan haft en framskjuten roll i möten och gemenskap. Jag tror detta har att göra med att man länge bedrivit verksamhet som inkluderat många icketroende. Scouting, konfirmation, tonårsträffar, pappacaféer, körer och annat. Man har varit mån om att vara välkomnande och inkluderande oavsett vilken relation någon har till Gud. Det har uppstått en osäkerhet gällande vem som är överlåten kristen och vem som tror vad, och av rädsla för att såra eller exkludera så undviker man ämnet helt och hållet. Det är sorgligt. Gästfrihet och vänlighet behöver inte utesluta frimodighet och sanning! Det gjorde mig dock glad att läsa i en Sändaren-intervju med de nyvalda kyrkoledarna att Lasse Svensson och de förra biträdande kyrkoledarna brukade fråga varje lokal församling de besökte “Hur kommer människor till tro här?”.
  3. Våga utmana – till omvändelse, till radikalt lärjungaskap, till teologisk fördjupning! Min erfarenhet är att predikan och undervisning ofta anpassas till den med minst frimodighet, utan  förväntan att människor vill växa i tron. Men jag tror att utmaningar är en förutsättning för ökad tro. Tro kommer av att uppleva sig buren genom prövningar – att bli frälst från syndanöd, ta steg i tro och finna hållbara teologiska svar på svåra frågor. Men om ingen betonar syndens allvar eller erbjuder praktisk lärjungaträning, hur ska man någonsin bli prövad?
  4. Uppmuntra och främja små grupper av troende! Cellgrupp, BAS-grupp, hemgrupp eller bönegrupp – kärt barn har många namn. För att få den där handfasta lärjungaträningen och fördjupande teologiska samtal är smågrupper helt nödvändiga. Bara i en liten och trygg gemenskap vågar man fullt ut dela sina liv, sina funderingar och sin längtan, och ge varandra stöttning, inspiration, vägledning och tillrättavisning. En mindre grupp har dessutom tid och kraft att bära varandra i bön och uthålligt söka Guds vilja för vars och ens liv. Men det förutsätter att alla eller nästan alla redan är troende och har gett sina liv åt Gud. Annars riskerar gruppen fastna i problem med rötter i vissa människors fortsatta uppror mot Gud. 
  5. Låt er fyllas av helig Ande! Även detta tog Lasse Svensson upp i ovan nämnda intervju – att “tala mer om karismatik”. Mitt intryck är att många Equmenianer blivit skrämda eller upprörda över osunda överdrifter inom pingstkarismatiska sammanhang och därför tagit avstånd helt och hållet från karismatiken. Det är förståeligt men inte särskilt bibliskt. Som vi på Hela Pingsten gillar att betona så behövs både karismatik och engagemang för fred och rättvisa. Det är gott och rätt att Equmeniakyrkan länge har betonat fred och rättvisa – och att öppna sig för Andens kraft behöver inte innebära mindre av den varan! Tvärtom kan Anden ge oss kreativitet, kraft och vägledning, så engagemanget blir hållbart och uthålligt. Och riktat dit Gud helst vill ha det. 
  6. (Gatu)evangelisera mera! I mitt förra inlägg skrev jag ingående om hur gatuevangelisation kan få Equmeniakyrkan att på nytt bli en växande missionsrörelse. 

Allt detta är viktigt för varje samfund och församling som vill vara trogen Jesus. Gud välsigne de nya kyrkoledarna Lasse Svensson, Joakim Hagerius och Karin Wiborn – och hela Equmeniakyrkan – i efterföljelsen av Honom! 

Kategorier: Etiketter: , ,

23 kommentarer

  1. Viktiga och bra punkter du lyfter fram, jag har själv vuxit upp i den gamla Baptist och Misionskyrkan, känner inte igen mig i den nya Ekumeniakyrkan där dess högsta ledning tyvärr blivit typexempel på andlig naivitet genom att i stället prioritera FNs Agenda 2030 och dess överstatliga samhällsbygge, före församlingens verkliga kallelse och uppdrag att omvända människor bort från synd, till en gemenskap med den levande Guden i och genom Jesus Kristus och Hans försoning på Golgata kors.
    Missar vi Jesus och korset, då har vi missat vägen sanningen och livet, ja vi har missat allt.

    Gilla

    1. Jag håller med om att Jesus och korset är det centrala. Sen tänker jag att det absolut inte behöver stå i motsats till engagemang för FN:s Agenda 2030-mål, eftersom dessa handlar om att utrota hunger och fattigdom och skapa fredliga och hållbara samhällen, något som definitivt är i linje med Guds vilja för sin skapelse.

      Allt gott,
      Jacob

      Gillad av 1 person

      1. Hej Jacob.

        Bengt Birgerson beskriver på ett bra sätt på sin blogg lite av de problem jag ser med Agenda 2030.
        https://kyrkaochfolk.se/2020/10/22/agenda-2030/
        Vi Kristna bör vara vaksamma på vart denna Agenda leder till i en förlängning.
        En förutsättning för dess genomförande är en Världsregering som vi visserligen vet skall komma, men som vi som kristna starkt varnas för, eller bli beroende av.
        Ett nytt Babels torn, den Gud lösa människans sista försök att rädda denna jord från undergång, för att genomdriva denna Agenda krävs en stark världsledare. Den ledare bibeln kallar Antikrist.

        Gillad av 1 person

        1. Jag tycker det är helt obegripligt varför Agenda 2030 har blivit ett hatobjekt bland kristna som inte är insatta i biståndsvärlden när Milenniemålen inte var det. Agenda 2030 syftar inte till att bygga en världsregering och kommer inte heller att göra det. Om du inte tror mig, vänta 10 år (förutsatt att Jesus inte kommer tillbaka innandess) och se själv. Det är så oerhört tragiskt att så många kristna inte vill delta i denna satsning för att bekämpa fattigdom och stärka mänskliga rättigheter för att man har bestämt sig att fred och rättvisa har med antikrist att göra.

          Varför är man inte mer orolig för att auktoritära krafter ska försöka bilda en världsregering? Eller hur multinationella företag binder människor globalt? Det är uppenbart att det inte är bibelläsning som ligger bakom att man avskyr FN:s satsning på fattigdomsbekämpning, utan politisk propaganda som nästlat sig in i de kristna leden och som bokstavligen försöker demonisera biståndsorganisationer. Skriver mer om det här: https://helapingsten.com/2019/06/25/antikrist-ar-inte-miljovan-den-karismatiska-radslan-for-agenda-2030/

          Gillad av 2 personer

          1. Jo vi som varnar för följderna av en påtvingad Agenda 2030 är oroliga men samtidigt förberedda för att auktoritära krafter skall försöka bilda en världsregering! Likaså att multinationella företag binder människor globalt!
            Jo det är bibelläsning som ligger bakom denna skepsis mot FN:s och EU:s satsning på fattigdomsbekämpning och deras globala maktambitioner.

            Vi har samtalat om detta tidigare, vi gör tydligen olika tolkningar av bibelns varningar och den verklighet vi ser växa fram inför våra sinnen.

            Jag påstår att Agenda 2030 kan inte genomföras på tio år utan ett införande av en diktatorisk världsregering.

            Men ”Om du inte tror mig, vänta 10 år (förutsatt att Jesus inte kommer tillbaka innandess) och se själv.”

            Gilla

            1. Jag tror inte heller Agendan kommer uppfyllas, men inte pga avsaknad av världsregering utan avsaknad av medmänsklighet och biblisk moral i västvärlden.

              Du menar alltså att närapå alla världens länder gick med på att bilda en världsregering när de skrev under Agenda 2030, och att de sedan glömt bort att bygga upp institutionerna som skulle krävas för det under de fem åren som gått?

              Gilla

              1. Mikael roligt att vi ändå är överens om något😀 kanske mer än vad som framgår i våra diskusioner?😉

                Gilla

          2. Så sant. Jag häpnar över att någon sund kristen kan ha något emot FNs mål i agenda 2030. Vad är det för underliga typer som utnyttjar detta för att sprida sina högerpopulistiska konspirationsteorier? Frikyrkokristna är ofta väldigt naiva gentemot dylikt folk . Alltid hittar den här sortens maktmänniskor något gott som de kan varna för. Aldrig varnar de för något på riktigt ont,. Håll er undan från denna sorten ulvar i fårakläder!

            Läs gärna Agenda 2030 och Edin Lövås Maktmänniskan i församlingen.

            Gilla

            1. Jag skulle nog vara försiktig med att dra slutsatsen att man är en maktmänniska bara för att man sprider högerpopulistiska konspirationsteorier. Eller hur menar du att sambandet ser ut? Att man blir en maktmänniska om man sprider konspirationsteorier?

              Gilla

              1. Konspirationsteorier bygger på rädsla , en rädsla som högerpopulister utnyttjar för att skaffa sig makt över andra. Så: ja, den som medvetet hittar på detta svammel är en maktmänniska. Jag har levt tillräckligt länge i kyrkan för att veta att det fungerar just så.

                Gilla

            2. Hej Anna-Lena.
              Tack för boktipset, intressant läsning, vi har nog alla stött på dessa makt människor, viktigt att då kunna tala om detta. En reflektion jag gör är att de människor som tycker sig bli utsatta för dessa makt människor, tyvärr själva ibland uppvisar minst lika stora maktbehov?

              Relationer mellan människor och olika idéer och tänkande är aldrig lätt.

              Att kalla något för konspirationsteorier, högerpropaganda eller rasism har blivit ett allt vanligare själsord och maktvapen i dagens samtal, speciellt hos vänsterorienterade grupper när de effekivt vill tysta alla de som ifrågasätter dagens världsliga Agendor. Det som förvånar mej är att vänstern här tycks ha alierat sig med de absolut rikaste i världen.

              Att jag reagerar på Agenda 2030 har flera orsaker.
              1. Visst är alla dessa mål bra på många sätt. Jag litar dock inte på dessa maktmänniskors ambitioner då de alltid är andra än de själva som skall försaka och betala för att möjliggöra deras storstilade planer. De rika kommer aldrig att dela med sig frivilligt.
              2. Omöjligt att genomföra på frivillig väg.
              En värdshärskare krävs. Vi vet att denne antikrist kommer, (bibeln är tydlig) knappast den ledare vi kristna bör sätta vårt hopp till.
              3. Vårt uppdrag som Kristna är inte att försöka späka oss för att kunna följa världens olika Agendor utan vi är kallade att predika evangelium till omvändelse och frälsning för varje människa, in i full gemenskap med Jesus Kristus.
              4. Vårt hopp bör inte stå till denna världens Agendor till räddning, utan till Guds löften om en ny himmel och en ny jord som som Han i sin nåd har lovat och nu förbereder för oss.

              Gilla

          3. Micael, bland de 169 delmålen i Agenda 2030 finns mycket kan man säga ja och amen till. Men om Bibeln redan säger allt som behövs, för att vi kristna skall veta hur vi skall agera, varför behöver vi då dessutom Agenda 2030 som ett övergripande raster för allt vårt handlande? Räcker inte Bibeln?

            Är Bibeln och Agenda 2030 ens kompatibla? Delmål 16.9, handlar om att senast 2030 tillhandahålla juridisk identitet för alla, inklusive födelseregistrering. Redan år 2016 påbörjades arbetet för att omsätta delmålet i praktiken, https://id2020.org/digital-identity#awareness

            Kopplingen till Agenda 2030 är tydlig, fritt översatt:
            ”I september 2015 antog alla FN:s medlemsstater Agenda 2030 (Globala målen), som inkluderar ett åtagande att ”tillhandahålla en juridisk identitet för alla, inklusive födelseregistrering, senast 2030”.

            Strax ovanför sägs, fritt översatt, att: ”En unik sammanstrålning av skeenden ger en oöverträffad möjlighet att genomföra en planerad, samordnad offensiv för att förse varje människa med digitalt ID”.

            Upp 13:16-17 säger: ”Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet.”

            Har Upp 13:16-17 med delmål 16.9 att göra eller handlar det om helt skilda företeelser? Om bibelordet inte har med delmålet att göra, vad syftar i så fall Upp 13:16-17 på?

            Gilla

        2. Jag läste artikeln du hänvisar till. Jag måste säga att den ger uttryck för ett sätt att läsa uppenbarelseboken som helt avviker från den lutherska tradition i vilken jag trodde kyrka och folk verkade. I korthet kan man säga att lutheraner menar att Uppenbarelseboken handlar om den kristna kyrkan och att profetiorna om Antikrist gått i uppfyllelse i påvedömet; Uppenbarelseboken handlar alltså INTE världspolitiska händelser som skall inträffa straxt innan Jesu återkomst.

          (Jag kan i stora drag hålla med om att målen i Agenda 2030 är goda. Hur man sedan bäst går tillväga för att genomdriva dessa rent praktiskt är en fråga för politiken och det naturliga förnuftet, och inte någon teologisk fråga.)

          Gillad av 1 person

      2. Jacob, detta är inte kristendom, utan humanism. Humanismen vill bygga en värld byggd på medmänsklighet och tolerans, men där vår Herre Jesus inte har någon plats. Agenda 2030 är bara ett i raden av försök att skapa ett dröm-samhälle utan Gud, och istället för dröm-samhälle skapas inte sällan rena rama motsatsen till detta. Första punkten i Agenda 2030 är att avskaffa fattigdom, och detta skall bland annat ske genom ”socialt skydd för alla”, jag tolkar detta som någon form av garanterad lön. Men istället för att utrota fattigdom så leder garantilön till det exakt motsatta, att permanenta fattigdom. Se bara på den stora delar av den svarta befolkningen i USA, det är högst sannolikt det sociala skyddsnätet (ehuru grovmaskigt) som har lett till att många svarta inte har lyft sig ur sin fattigdom. Marx ville befria arbetarna från kapitalisternas förtryck, men när hans lära omsattes i praktiken blev de verkligen fast i förtryck, medan arbetare i Väst gradvis fick se sin levnadsstandard öka. Jag förstår att ni på Helapingsten inte håller med, men i så fall kanske ni kan lyfta fram exempel där bidrag och den typen av lösningar som presenteras i Agenda 2030 verkligen har lett till en ökad och framför allt självförsörjande levnadsstandard.

        Gilla

        1. Varför dra en så skarp linje mellan humanism och kristendom? Det finns en organisation som kallar sig kristen humanism – skulle du av bara namnet avfärda dem som antingen icke-kristna eller icke-humanister? Se deras beskrivning av kristen humanism här: http://www.kristenhumanism.org/om/vad-khs-ar/

          Sen att hävda att svarta i USA skulle vara fast i fattigdom pga för mycket bidrag är tämligen absurt, för att inte säga rasistiskt. Svarta har alltså inte hållits tillbaka av kontinuerliga rasistiska system utan av lathet? Hur kommer det sig då att vi haft färre fattiga i Sverige trots att bidragssystemen här har varit betydligt mer generösa än i USA?

          Gillad av 1 person

          1. Varför en så skarp linje mellan humanism och kristendom? Därför att vi kan inte plocka Kristus själv ur Hans lära. Då blir det inte längre kristendom. Även ondskan har en roll att spela i kampen om människans själ. Inte sällan går vägen till Jesus genom stor kroppslig nöd, ta bort denna och människor kommer inte vilja söka sig till Herren. Jesus själv gör vad som helst för att leda sina barn till frälsning, om det så skulle kosta dem ALlT i form av materiell bekvämlighet. Därför är denna kamp för det eländiga köttets bekvämlighet utan Kristus av ondo, ehuru inte sällan drivet av en god vilja. Däremot är det av godo att kombinera evangelisation med sociala insatser, något som jag i allra högsta grad tror att Jesus vill se. Se på Sverige, som har byggt upp ett rikt land, utan Gud. Sveriges befolkning har inte varit så här gudsfrånvänt på tusen år, trots fri skolgång, sjukvård, socialbidrag, a-kassa, sjukpenning osv osv.

            Att hävda att de fattiga svarta i USA är fast i en bidragsfälla som de inte kan ta sig ur är inte det minsta rasistiskt. Då har du helt missuppfattat mig, det är samma mekanismer överallt oavsett nivån på melanin. Det är för övrigt lika skadligt som bistånd är för Afrikas ekonomiska utveckling. Afrika har flera skarpa nationalekonomer som hävdar just detta, bland annat Dambisa Moyo. Att hävda att Afrika inte klarar sig utan bistånd från väst, det är rasistiskt. Istället bör Väst kapa importtullarna på afrikanska varor och bistå med kunskap, bygga upp skolor och universitet osv osv. För det går inte att konkurrera med nånting som är gratis, vilket biståndet är, det slår sönder alla privata initiativ. Kina har lyft sig ur fattigdom på trettio år. Utan en krona i bistånd från Väst.

            Utbildningsnivån är naturligtvis också en viktig faktor för att förklara skillnaden mellan Sverige och USA. I Sverige har vi satsat mycket på utbildning vilket torde vara en förklaring till varför höga bistånd inte har lett till en stor andel fattiga. Men frågan är komplex, du har säkert rätt i att en del av förklaringen ligger just i strukturell rasism.

            Gilla

          2. Jag har surfat runt på hemsidan som du länkade till och tycker att detta är väldigt förrädiskt. Det är fluffigt förnuftigt, ”Den kristna humanismen rymmer en tro på människan som en ofrånkomligt tolkande varelse”. Vad betyder sånt här egentligen? Ingenting, det är bara tomma floskler. Det finns ingenting stötande hos ”Förbundet Kristen Humanism”, det är bara…. geggigt.

            Gilla

        2. Humanismen är ett barn av reformationen, den var alltså kristen från början och är den ofta även nu. Du går på ateisternas lurendrejeri när du fått för dig att humanism står i motsats till kristendomen. Humanism är alltså INTE ateism. Att organiserade ateister kallar sig ”humanister ” är nyspråk i stil med det som Orwell varnade för i sin roman 1984.

          Gilla

  2. Hej igen Jacob.
    För att balansera mitt förra inlägg så vill jag berätta att jag idag deltog i en Gudstjänst i en Equmeniakyrka där Jesus var i centrum och församlingen har dessutom gatuevangelisation varje lördag. Så allt är inte nattsvart även om jag är tveksam till Agenda 2030.

    Gillad av 1 person

    1. Fantastiskt och underbart! Vilken församling var det om jag får fråga? (Av nyfikenhet, inte av spydighet 😉 )

      Gilla

      1. Hej Jacob.
        Kul att du frågar, mötet var i Södertälje, predikan hölls på arabiska men översatt till svenska.
        Jag upplever att frälsta invandrare många gånger är mer brinnande och vakna än oss religiösa och försoffade Svenskar, att de sedan förstått vikten av att evangelisera på gator och togg är verkligen glädjande.

        Gilla

      2. Hej Jacob.
        Kul att du frågar, mötet var i Södertälje, predikan hölls på arabiska men översatt till svenska.
        Jag upplever att frälsta invandrare många gånger är mer brinnande och vakna än oss religiösa och försoffade Svenskar, att de sedan förstått vikten av att evangelisera på gator och torg är verkligen glädjande.

        Gilla

        1. Härligt! Jag kan tänka mig att det ligger en del i det du säger om invandrare, själv har jag märkt att det är lättare att få igång samtal om tro och Jesus med invandrare när jag själv är ute och evangeliserar.

          Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s