Jesusrörelsen – en Hela Pingsten-rörelse

På 60- och 70-talet uppstod en rörelse som kallas för Jesusrörelsen, eller Jesusfolket. Det var en restorationistisk rörelse, dvs. den ville gå tillbaka till kyrkans rötter. Jesusfolket trodde starkt på helande, tungotal och mirakel i Jesu Namn, såg Bibeln som Guds Ord och sökte de andliga nådegåvorna. Man var starkt missionerande och evangeliserande. Man var också starkt pacifistisk och antinationalistisk. Man levde enkelt, ofta i kommuniteter med full egendomsgemenskap.

Många hippies lockades till rörelsen, och den utformades i skuggan av den. Man proklamerade ”Free love” istället för ”Free sex” och tog avstånd från droger under parollen ”Get high on Jesus”.

Många av de etablerade kyrkorna kände sig obekväma med nyomvända hippies som med sina slitna kläder, långa frisyrer och impulsiva utrop under gudstjänsterna inte passade in i det kyrkliga mainstream, och sparkade många gånger ut dem. Jesusfolket skapade då en egen kyrka – naturligtvis utan kyrkobyggnader – där man fick komma som man var och där stela strukturer ersattes med hängiven Gudspassion.

Jesusrörelsen, anabaptismen och den tidiga Pingströrelsen var mycket, mycket lika. Nästan samma rörelse fast under olika tidsperioder. Det alla hade gemensamt var en stark längtan att återgå till urkyrkan och bli så lik Jesus som möjligt oberoende av vad det kostar. I och med detta hade de fokus på hela Pingsten – karismatik i förening med pacifism och egendomsgemenskap.

Jesusrörelsen lever än idag! Dels i de miljontals kristna som delar samma värderingar men befinner sig i olika samfund. Dels i samfund som härstammar från Jesusväckelsen på 70-talet, som t ex Jesus People USA och Jesus Army i Storbritannien. För mer info om den historiska Jesusrörelsen, gå in här.

6 kommentarer

  1. Förlåt om jag stör, sa hon som klev in, så går jag meddetsamma….
    Du inte bara stör, du förstör hela min DAG/BLOGG – VÄLKOMMEN!

    Hela ”Hela Pingsten”!! Hela Pingsten är kanske inte riktigt hela Pingsten? Kan det vara nåt som fattas? Du vet, Micael, att jag verkligen uppskattar din blogg, bla bla, och jag är numera lite rädd att vädra mina åsikter i tid o otid om det nu inte är Guds Ande som är verksam – MEN – Kära nån! Visste du att jag har varit medlem i den apostoliska pingstförsamlingen som menar sig frambära den absoluta kärnan i vad Pingsten innebar nämligen att grunden för att bli medlem var att döpa sig i Jesu Kristi namn, exakt med de orden, eller bara ”Jesu namn”? Det blev faktiskt ett visst lyft i Anden för mig att ta emot den sanningen inklusive detta vederdop (det tredje dopet för mig), och jag är fortfarande vän med dem, men efter 1,5 år lämnade jag faktiskt församlingen p g a ledningens absoluta ointresse av att vilja anamma den andra för mig mycket tydliga nyckeln som Petrus använde i Apg 2: att det faktiskt var ett självklart krav att man inte kunde gå med i församlingen utan att släppa sitt privatägande.
    Pastorn kunde inte förstå hur jag tolkade Ananias o Sapheirahistorien. Eftersom jag var söndagsskolelärare, gjorde jag bara en liten kupp innan jag slutade och det var att informera barnen om detta, sen var det slut med trofastheten…Denna församling har fått lida en del för att de står på sig med detta dop och ärligt talat, om vi då skulle söka den HÖGSTA GEMENSAMMA NÄMNAREN istället som i världen ”den lägsta” så kanske det då skulle visa sig att denne HGN faktiskt är Jesus Kristus. Och att detta då skulle förena oss på det högsta tänkbara sätt. En enkel lydnadshandling. Skulle då Gud ha sagt?? Skulle då inte Jesus ha sagt nåt annat i Matt 28:19? Kan man inte lita på Simon Petrus efter all den eld han fick gå igenom? Talade han lögn, i sitt första brandtal? Stod han inte med i skaran inför Jesu himmelsfärd när Jesus sa: Baptize them in the name (sing) of the Father and of the Son and of the Holy Ghost? Kan han ha fått en minneslucka o glömt hur det var efter bara ett par veckor? Snälla rara, det kan faktiskt mycket väl vara likadant med detta dop som när Moses missade i detaljerna när det gällde att fixa vatten till de törstande.(4 Mos 20:7-12) Gud vill inte göra det komplicerat i onödan. Mycket få praktiska, yttre regler finnes i det nya förbundet, eftersom det inte ska komma an på vår egen personliga kraft. Men det är ju enkelt att se hur dopet skulle gå till och det är också egentligen mkt enkelt att förstå hur illa det går och hur lång tid det tar (jfr de ytterligare 40 åren i öknen) om vi inte vill ge ALLT, liksom HAN gav allt. Förbundet träder inte i kraft till fullo. Det blir ett ”styckverk”. Men vi vill väl ha HELA PINGSTEN även med det korrekta dopet? Tips: Säg ”ja”!

    För Pingsten (Apg 2:38-47)innehöll två nya bud (som svar på den fromma 3000-mannahopens bävande fråga: Vad ska vi göra?) : 1: omvändelse o dop i Jesu Kristi namn och 2: egendomsgemenskap. Så då var det många som ville vara med o träffas varje dag och aldrig ville de gå tillbaka….Men dessa inträdeskrav var egentligen inte svåra, det är sen helgelseprocessen som kan ta tid, men där kan vi ju mycket lättare hjälpa varandra om vi bor i samma hushåll och inte söker vårt eget.

    En sak till: Det som hände i Apg 5 med de två dödsfallen, anser jag vara ett mycket starkt bevis för hur allvarligt Gud ser på detta att samla på hög åt sig själv. Tänk också på hur det gick med mannat för dem som tog mer än vad de behövde. Då tänker jag så här: Att detta hände i Jerusalem blir en väldigt tydlig signal för oss att akta oss för privattänkandet. Det är ju ett okomplicerat bud att ”dela allt”. Gud vet att det är mycket svårare och tar mycket längre tid att träna sig att skilja mellan gott och ont (inom oss själva i första hand) än att en gång för alla kasta sönder spargrisen! Men genom att vi äter och dricker Honom varje stund i varje andetag kan vi så småningom börja lysa med Hans ljus så att människor där ute märker en skillnad. Och är vi många som lyser ute på gatorna så börjar nog de sjuka att bli friska när vi går förbi! (Fast ndg Petrus så räckte det med att han gick förbi ensam.) Men låt oss även enas om rätt dop, please…och framför allt sluta bejaka att man utdelar ett INDIVIDUELLT NAMN

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s