Uppståndelsen

Det är påskdagen. Jesus uppstod för att bevisa att döden är besegrad, den kan varken hålla Honom eller de som följer Honom fången. Genom att Jesus dog den död vi förtjänade har Han öppnat upp vägen till evigt liv för oss.

Medan de talade om detta, stod Jesus själv mitt ibland dem och sade: ”Frid vare med er.” Uppskakade och förskräckta trodde de att de såg en ande. Men han sade till dem: ”Varför är ni så förskräckta, och varför stiger det upp tvivel i era hjärtan? Se på mina händer och mina fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se. En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har.” (Luk 24:36-39)

Trots att lärjungarna blivit underrättade om att detta skulle ske blir de chockade. Det är för underbart för att vara sant. Luften hade helt gått ur dem när Jesus dog, de såg ingen mening med allt de varit med om tillsammans med Honom, allt slutade i ett fruktansvärt antiklimax.

Han frågade dem: ”Vad är det ni samtalar om?” Då stannade de och såg bedrövade ut. Och den ene som hette Kleopas sade till honom: ”Är du den ende främling i Jerusalem som inte vet vad som hänt de här dagarna?” Han frågade dem: ”Vad då?” De svarade: ”Det som har hänt Jesus från Nasaret, en profet, mäktig i ord och gärning inför Gud och allt folket. Honom har våra överstepräster och rådsmedlemmar utlämnat till att dömas till döden och låtit korsfästa. Men vi hade hoppats att han var den som skulle frälsa Israel. (Luk 24:17-21)

Men när Jesus bevisade att Han är uppståndelsen och livet (Joh 11:25) fick de ny kraft och satte igång med att sprida det som skulle bli världens största religion. Glöden och kärleken i deras hjärtan när de predikar om uppståndelsen går inte att miste på:

Mina bröder, jag får väl öppet säga er att vår stamfader David är både död och begraven, hans grav finns ibland oss än i dag. Han var profet och visste att Gud med ed hade lovat att sätta någon av hans ättlingar på hans tron. I förväg såg han Kristi uppståndelse och sade: Han skall inte lämnas kvar i graven, och hans kropp skall inte se förgängelsen. Det är denne Jesus som Gud har uppväckt, och vi är alla vittnen till det. (Apg 2:29-32)

Uppståndelsen är så central för att Evangeliet till syvende och sist handlar om att du kan få evigt liv genom Jesus Kristus. Bibeln handlar om livets seger över döden. Som kristen är du odödlig, tack vare Guds nåd kommer du alltid, utan slut, få uppleva detta det mest underbara ting Gud skapat och gett oss: Livet.

Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd. (Joh 10:10)

Det är därför det blir så absurt när man plockar bort uppståndelsen och det eviga livet från kristendomen. Ingenting blir kvar då. Kristna som inte tror på uppståndelsen har visserligen alltid varit en minoritet men Paulus är tydlig med att en sådan kristendom inte är en kristendom alls: utan uppståndelsen är vår tro värdelös.

Om det nu predikas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er påstå att det inte finns någon uppståndelse från de döda? Om det inte finns någon uppståndelse från de döda, har inte heller Kristus uppstått. Men om Kristus inte har uppstått, då är vår predikan meningslös och er tro meningslös. Då står vi där som falska vittnen om Gud, eftersom vi har vittnat mot Gud, att han uppväckte Kristus, som han inte har uppväckt, om det verkligen är så att döda inte uppstår. Ty om de döda inte uppstår, har inte heller Kristus uppstått. Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder. Då har också de som insomnat i Kristus gått förlorade. Om vi i detta livet sätter vårt hopp endast till Kristus, och han inte har uppstått, då är vi de mest beklagansvärda av alla människor. Men nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen av de insomnade. Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom en människa. (1 Kor 15:12-21)

Evigt liv är ingen bisak utan kristendomens innersta kärna. Vi går inte i kyrkan bara för att det är kul att sjunga sånger och träffa människor (i vart fall ska vi inte göra det) utan för att prisa Gud för att Han är uppstånden, tacka Honom för vårt eviga liv och hämta kraft att sprida det eviga livet vidare till alla människor. Visst är arbete för fred och rättvisa viktigt, det kan ingen som läser min blogg påstå att jag inte tycker, men utan mission och vittnesbörd om det eviga livet är det värdelöst. Vi kan ge någon mat och kläder för resten av livet och så blir hon överkörd av en buss nästa dag. Det allra viktigaste vi kan ge till människor är inte våra pengar, vårt arbete eller våra saker, utan ett enkelt vittesbörd om att Gud älskar dem och vill ge dem evigt liv. Detta påminner påskdagen oss om: Kristus är uppstånden, vi kommer uppstå och Han vill hjälpa oss sprida vidare budskapet om Uppståndelsen och Livet till jordens yttersta gräns. Amen.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 4 april, 2010, in Frälsning och evigt liv and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Hej Micael!
    Läste precis ditt uppmuntrande inlägg om Jesu uppståndelse. Jag håller med dig att uppståndelsen är ett mycket viktigt budskap att framföra. Det ligger mycket tröst i det hoppet. Nu vet jag inte hur du tänker dig uppståndelsen för oss människor. Enligt Upp.21:1-5 verkar detta vara något som ska ske här på jorden eftersom det sägs att det nya Jersusalem kommer ner från himlen. Och enligt bönen Fader Vår (Matt.5:5) ska de saktmodiga ärva jorden. Är det så du tänker dig framtidens uppståndelse?

    Gilla

    • Ske be och reflektera över det. Det är svåra saker som jag inte vill uttala mig för mycket om. Men som jag nu tolkar Bibeln kommer vi uppstå på den sista dagen för att föras till den nya Himlen och Jorden, medan denna jord förstörs.

      Gilla

  2. Hej Micael!
    Tack för ditt svar. Jag förstår att det förekommer en hel del olika uppfattningar om det här svåra ämnet. Jag har väldigt svårt att förstå att jorden måste förstöras. Efter skapelsen förklarade Gud att det han gjort var ”mycket gott”. Jag vet att det finns bibelställen som talar om att jorden ska brinna. Men samtidigt finns många andra ställen som säger det motsatta (Pred.1:4, Ps.104:5). Jag har märkt att uttrycket ”jorden” används i mer än en betydelse i Bibeln. En vanlig betydelse är att ”jorden” åsyftar människor som lever på jorden eller det mänskliga samhället (1 Mos.11:1, 1 Kung.2:1,2, 1 Krön.16:31 m.fl.). Hur ska man annars förstå Jesu ord i Matt.6:10 och psalmistens ord i Ps. 37:29? Jag ser det så här: Om hyresgäster förstör lägenheter i ett hyreshus river man inte ner huset, utan man vräker dessa hyresgäster. I Upp.11:18 talar Gud om att förstöra dem som förstör jorden, dvs. han vräker människor som våldför sig på hans egendom. Om det skulle vara den bokstavliga himlen och jorden Jesu åsyftade (Luk.21:33) finns ju ingenting kvar. Eftersom Guds ord är sanning tror jag att ordet himmel och jord i dessa sammanhang har en symbolisk betydelse (Luk.16:17). Jag tror att dessa båda ställen i Lukas evangelium helt enkelt framhäver det omöjliga i de situationer som presenterats. Svara gärna vad du tycker.

    Gilla

    • Pred 1:4 och Ps 104:5 var väldigt bra argument för din tes, dock tycker jag 1 Petr 3:10 och Upp 21:1 talar lika starkt för motsatsen. Jag vet inte. Vi får se den dagen.

      Gilla

  3. Hej Micael!
    Ursäkta mitt sena svar. Jag tolkar bibelstället 1 Petr.3:10 till 2 Petr.3:10. I början av det här kapitlet nämns Noas tid och att den världen eller jorden då förgicks av vatten. Det var inte jordklotet som försvann. I vers 10 nämns sedan den nuvarande världen – som en parallell till världen på Noas tid. Jag tror du håller med mig om det. Visst finns det bibelställen som tycks peka på att jorden ska försvinna. Några ställen förknippar himmel och jord tillsammans. Om den bokstavliga himlen ska försvinna finns det ju inget kvar, ingen plats att leva på. Därför har bibelforskare tolkat ordet himmel som ett uttryck för överordnade myndigheter eller regeringar. Ett tydligt exempel är Jes.65:17,18. Israeliter skulle få uppleva ”nya himlar”, nya styresmän, när Babylon föll för meder och perser år 539 e.Kr. En judisk kvarleva återfördes till det utlovade och kom att bilda en ”ny jord” (Esra 5:1,2). Vad tror du om den förklaringen?

    Gilla

  4. Hej Micael!
    Tack för ditt snabba svar. Bara en liten fundering: Om Adam och Eva förblivit trogna i Edens lustgård var tror du då de idag hade befunnit sig? Är det inte sannolikt att de hade utbrett sitt jordiska paradis till att omfatta hela jorden? Eller tror du att Guds avsikt var att belöna dem med ett himmelskt liv? Jag tror Gud håller fast vid sin ursprungliga avsikt (se Ps.37:9,11,29; Ps.104:5, Jes.45:18).

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: