Väckelsen i Kongo, del 1

Följande är en översättning av ”Fire in the Congo” på Jesus Army’s hemsida.

Missionären C.T. Studd startade ett evangelisationsarbete i Kongo 1914. Ca 40 år senare, 1953, fanns många missionsstationer i landet, men det var fortfarande ett stort behov av att Guds kraft skulle demonstreras. Många av dem som blivit kristna levde fortfarande syndfulla liv och visade inte mycket intresse för äkta helgelse. Missionärerna började be. Under en konferens i Lubutu hade några av de afrikanska evangelisterna en plötslig hunger efter att finna Gud. De gick in i ett hus för att hålla sitt vanliga bönemöte, och den Helige Ande föll på dem med väldig övertygelse. De ropade högt, skakade i hela kroppen, bekände sina synder och tillbad Jesus.

På tisdagkvällen i Opienge, Peleza, väcktes folk av högljudd lovsång från hustrun till församlingsföreståndaren. De samlades runt huset och såg henne skaka våldsamt och tacka Jesus. Hon berättade att hon hade sett ett lysande vitt ljus och hört en röst som sa: ”Jag vill göra ett stort verk här, men det är så mycket hårdhet. Om man vill tända en eld, lägger man då veden i aska?” – ”Nej, Herre,” svarade hon, ”man måste ta bort askan först.” – ”Du har rätt,” sa Herren, ”Jag vill ha en ren plats för Min eld.”

En vecka senare på ett bönemöte bröt en evangelist ihop och bekände under tårar att han slog sin fru. Alla blev tysta, men plötsligt sträckte en av pastorerna upp sina händer, skakade och ropade ”Tack Jesus!” Det var som en elektrisk ström. Folk föll ner, grät och ropade efter barmhärtighet, andra hoppade runt, utbrast ”Halleluja!”, föll, grät, sjöng, bekände synder, skakade och skrattade! Samma sak hände nästkommande lördag. En missionär berättar: ”Den Helige Ande kom med mäktig kraft och svepte runt i hela församlingen. Vi såg en underbar syn, folk var bokstavligen ”fulla” av Anden. Pastorer och evangelister vacklade omkring och ropade ”Jag är fylld! Jag är fylld!” Herren gjorde många medvetna om sin synd. De ropade ut ett namn och bad för förlåtelse för det onda de gjort den personen. Evangelister bekände för mig sina kritiska tankar. Barn, vissa i själsliga plågor, bekände stöld.”

Som i Nya Testamentet gav den Helige Ande syner och drömmar. Många sa att ett vitt ljus brukade besöka deras hem, andra hade syner gällande Kristi återkomst. En evangelist såg en stor rökpelare som steg upp och bildade ett moln. Han fick veta att molnet var bönerna från Andefyllda troende som formar ett mäktigt väckelsevapen i Guds hand. En annan såg fruktträd som blommade och hörde Herren säga ”Skada inte blommorna om du vill se frukten.” Han tolkade det som ”Stå inte emot den Helige Andes första verk som ger väckelse, om du framöver vill se en skörd av själar.”

Vid ett möte kom några besökare från England och hörde allt som sades på engelska, fast det hade talats på swahili. En afrikansk kvinna berättade att när en missionär bad på engelska förstod hon vad han sa, fast hon inte kunde någon engelska. En eller två försökte stå emot väckelsens kraft, men de föll till marken som alla andra och började bekänna sina synder. Väckelsens frukter fanns i överflöd, som den förut citerade missionären poängterar:

”Att predika är en sådan glädje nu – människor är så villiga att lyssna. Det enklaste ord är som nytt igen. Vi kände till doktrinerna förut, nu känner vi till kraften. Många har återfått sina första född-på-nytt-upplevelser. Även vår kyrkas affärsmöten verkar bada i olja, det finns en sådan enhet i sinnet. En ny erfarenhet av bön har kommit till oss. Alla ber samtidigt. Det finns en häpnadsväckande kraft i sådana möten – ett sådant fäste i Guds löften. Det finns ingen förvirring. Det börjar som ljudet av en stigande vind och fortsätter i ett lågt dån tills bönerna börjar dö bort för att sedan gå ner i stillhet. Vissa står, andra sitter eller knäböjer. Anden leder mötena, och vi vet inte vad som kommer hända härnäst.”

När de ser tillbaka på väckelsen idag är de inblandade överens om att den var särskilt varaktig och omfattande och att den förberedde kyrkan för de fruktansvärda förföljelser som senare kom med Simbaupproret och inbördeskriget.

Demokratiska Republiken Kongo är ett land sargat av kolonialism, krig, och exploatering. De konflikter som pågår i landet just nu drivs av elektronikindustrin och har berövat 6 miljoner människor livet. Be ivrigt för att landet ska uppleva en ännu större väckelse än den på 1950-talet som ger människorna hopp och glädje igen, och be att Västvärlden vänder om och slutar suga ut detta land en gång för alla!

3 kommentarer

  1. Hej Micael, jag har nyss börjat läsa din blogg. Vill bara säga att jag tycker den är intressant och verkligen spännande. Jag själv är en ung man som är född och uppvuxen i kongo kinshasa, och jag kan hålla med dig att det spirituella och andens kraft verkligen verkar i mitt hemland. Många människor brinner för Gud och vill se en förändring. Tyvärr så har det på sistone bildats många såkallade väckelserörelser med pastorer som hyllar sig själva, utnyttjar medlemmarna i församlingen och endast vill tjäna pengar.Det är alltså viktigt att be för att Gud ska fortsätta skicka människor i den här generationen så att grunden som våra fäder har lagt ska fortsätta byggas på. Gud välsigne dig broder i Jesus kristus.

    Gilla

    1. Hej Emmanuel!

      Varmt välkommen till bloggen! Jättekul att du uppskattar den. Jag förstår verkligen att många problem kommer parallellt med det Gud gör och jag ska verkligen be för DR Kongo. Jag är glad över att rörelser som Iris Global finns där som inte handlar om att lura folk på pengar och makt utan på att sprida Guds Rike och hjälpa de fattiga och krigsdrabbade. Jag har skrivit om dem på min engelska blogg: http://holyspiritactivism.wordpress.com/2013/09/24/suffering-worship-and-glory-iris-ministries-in-the-congo/

      Dieu vous bénisse!
      Micael

      Gilla

  2. Det här längtar jag att få se i Sverige en äkta sann Väckelse där korsets budskap förkunnas. Omvändelse från synd och syndanöd i människors liv.

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s