Generositet mäts inte i hur mycket man ger, utan i hur mycket man har kvar

Extreme Genorosity, predikoserie i en amerikansk Vineyardförsamling

Jag har sett att journalister och annat mediefolk ibland kittlar sina intervjuobjekt med frågan: ”Om du vann en miljon [eller nåt i den stilen] vad skulle du göra med pengarna?” Tanken är svindlande, och de tillfrågade brukar ta lång tid på sig att tänka ut ett svar. Sluta jobba, jorden runt-resa, nytt hus, ny bil och kanske till och med ny båt brukar svaren lyda. Aldrig har jag hört talas om någon som skulle ge rubbet till de fattiga, inte ens när det gäller mindre belopp än en miljon, typ 30 000. Ändå tillhör de flesta tillfrågade övre medelklassen, jordens överklass, folk som skulle klara sig utan de där extra pengarna.

Jag säger inte att ingen skulle ge något, de flesta skulle ge en del av vinstpengarna till bistånd. Men av någon anledning är det inte så många som vill ge bort större delen av beloppet, knappt någon vill ens ge hälften. Den mest generöse kille som jag sett svarade på vad han skulle du göra med sanslösa 100 miljoner. Han sade att han skulle ge ”en stor del, typ 40 miljoner, till välgörenhet.” Han fortsatte: ”Mina föräldrar har lärt mig att man ska vara generös.” Är det generöst med 40 miljoner när man har 60 miljoner kvar? Ska de 3 miljarder fattiga i världen få dela på 40 miljoner medan en rik västerlänning och hans familj gottar sig med 60 miljoner? Jag vill inte anklaga just den här killen, utan snarare den syn på generositet som i stort sett alla i Sverige har, inklusive de kristna.

Vi ser generositet som att ge bort stooora summor pengar. Ju mer man ger bort desto generösare är man. Jag har sett folk som prisar miljonärer för att de ger bort så mycket till bistånd. De kallas för oerhört generösa. Det blir lätt att vi tänker ”eftersom de ger oerhört mycket till de fattiga är de oerhört generösa”.

Jesus gav en gång sina lärjungar en lektion i sann generositet:

Jesus såg upp och märkte hur de rika lade sina gåvor i offerkistan. Men han såg också hur en fattig änka lade ner två små kopparmynt. Då sade han: ”Amen säger jag er: Denna fattiga änka gav mer än alla andra. Ty det var av sitt överflöd som alla andra lade något i offerkistan, men hon offrade av sin fattigdom allt vad hon hade att leva på.” (Luk 21:1-4)

Sann generositet mäts inte i hur mycket man ger utan i hur mycket man har kvar. Det är klart att miljonärer kan ge mycket till de fattiga – de äger ju multum! Visst är det bra att de ger bort mycket av sina rikedomar, men det kan man inte kalla generositet. Det är vad som förväntas av miljonärer. Generös är man när man ger till andra trots att man egentligen inte kan, som när en fattig änka ger två kopparmynt till välgörenhet. Men att rika ger bråkdelar av sitt överflöd, det är inget att hylla säger Jesus. De flesta miljonärer har väldigt mycket pengar kvar även efter att de gett till de fattiga, och det ska de inte hyllas för. De må ge 40 miljoner men de har kvar 60 miljoner som de spenderar på sig själva och sina familjer. Och det är inte särskilt generöst. Man kan inte se på hur stora summor folk ger bort om man vill mäta deras generositet, man måste se på hur stora summor de kunde ha gett. De rika i Jerusalem kunde ha gett mycket mer, men änkan kunde inte ha gett någonting egentligen. Eftersom hon trots sin nöd gav bort det sista hon hade som en gåva till Gud, gav hon mer än alla andra, hon var generösare än någon av dem.

Generositet är motsatsen till girighet. Precis som girighet har det egentligen inte något att göra med hur mycket pengar man har. Fattiga kan vara minst lika giriga som rika, och de kan vara minst lika generösa som rika. Skillnaden är dock att inte så många påverkas om en fattig är generös eller girig. Däremot kan hela byar svälta ihjäl eller överleva beroende på om rika är generösa eller giriga. Det är alltså av större vikt att rika är generösa, och det är de som starkast måste kämpa mot girigheten, eftersom djävulen riktar in sig på dem där synden får mest avskyvärda konsekvenser.

Eftersom generositet är motsatsen till girighet är generositet inte bara en dygd som man gör frivilligt, som man får andliga bonuspoäng för, men som man inte behöver göra om man inte vill. Nej, man måste vara generös om man inte vill vara girig. Vi har inget val om vi ska vara generösa eller inte, om vi inte är generösa så är vi giriga, och då syndar vi. Därmed måste vi vara generösa med allt vi har tills det inte går mer – dvs. när vi inte har något mer att ge, dvs. när vi bara har det allra nödvändigaste kvar.

Ingen kristen skulle säga emot att kristna ska vara generösa. Rika kristna säger att det är klart att kristna kan vara rika så länge de är generösa och ger mycket till de fattiga. Men då definierar man rikedom fel som jag påpekar här, och man definierar även generositet fel. Som Jesus poängterar ovan mäts inte generositeten i hur mycket man ger utan i hur mycket man har kvar. Om man är rik och generös är man inte rik särskilt länge till. Om de rika i templet varit lika generösa som änkan skulle de ha gett allt. Om man är generös såsom Jesus vill att vi ska vara generösa ger man inte bara bort ett belopp som man personligen tycker är stort och ägnar resten av sin plånbok åt sig själv, man säljer allt man äger och ger bort tills man inte har något kvar förutom mat och kläder. Det är därför Bibeln bara har ett mått på hur mycket man ska nöja sig med – mat och kläder – och inte ett mått på hur mycket man ska ge bort för att vara generös (tionde är, tvärtemot vad många tror, inget biståndsmått enligt Bibeln). Sann generositet är att ge bort så mycket att man bara har mat och kläder kvar. Det är detta Bibeln menar när den uppmanar oss att vara generösa, inte att vi ska ge så mycket som vi själva tycker är tillräckligt utan att vi ska ge så mycket vi kan. Bibelord som 1 Joh 3:17 och Luk 3:11 förtydligar detta.

4 kommentarer

  1. Jaha. Du bara pratar så ”fint”. Vad gör du själv för att förbättra världen då? Vilka brister som människa har du? Klaga är ju lätt, men att själv göra nåt…

    (Hålla på med miljön, ja du Micael, miljön kan nog vara en avgud den med, om det blir för överdrivet med miljön i centrum istället för människan. Har för mig du håller på med bl.a. mobiltelefoner och miljö där).

    Gilla

    1. Jag tror Micael vill ifrågasätta en norm som finns bland kristna i Sverige och peka på att Jesus har en annan syn på rikedom och generositet.

      Hur Micael lever hör inte till sakfrågan här, även om det såklart är viktigt, precis som att det är viktigt hur vi alla lever. Om du skulle bemöda dig med att kolla in Micaels hemsida om mobiltelefoner och elektronik skulle du se att engagemanget är väldigt människocentrerat. Det handlar om att vi tillåter att människor jobbar för slavlöner under omänskliga förhållanden bara för att vi ska kunna konsumera billig och ständigt ny elektronik. Det är framförallt en rättvisefråga.

      Gilla

  2. Jag tycker nog att det ligger en stor poäng i det MIcahel skrev. Jesus pratade om att älska sin nästa som sig själv. Ett kort och enkelt uttalande men som borde få stora konsekvenser i våra liv. Jag hoppas att jag skulle vara en person som gav bort pengarna om jag fick de summor som Michael pratade om men är tyvärr inte säker på att jag skulle göra det. Vi behöver Guds nåd och möta hans kärlek för att få förmågan att vara försakande och självutgivande.

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s