När Margaret Pinkston blev utpekad av Gud

John Wimber
John Wimber

Jack Deere berättar om det första mötet med John Wimber som han besökte, i en baptistkyrka i Fort Worth 1985. Deere var vid tillfället mycket kritik till den karismatiska rörelsen. Han skriver:

”Wimber bad den Helige Ande att komma, och därefter var han tyst. Så var också församlingen.

Ungefär en minut senare såg han upp och sade: ‘O.K. Jag tror jag vet vad Herren vill göra ikväll. Han har gett mig några kunskapens ord för helande.’

Jag antog att det betydde att Gud hade kommunicerat till Wimber att Han skulle hela vissa personer i församlingen den kvällen. Jag hade aldrig varit på en sådan Gudstjänst, och jag visste inte hur jag skulle reagera.

Wimber sade att Gud ville hela människor med ryggsmärta. En hel del kom fram för att få förbön, men inte av Wimber själv utan av grupper av församlingsmedlemmar. Efter ett par minuter sade han: ’Det finns en kvinna här som har allvarlig ryggsmärta, som inte har kommit fram än. Kom fram, jag tror att Herren vill hela dig just nu.’ […]

Men ingen kom fram.

Jack Deere
Jack Deere

Jag tänkte: ’Stackars John Wimber. Det gick ju så bra när han talade om Guds Rike. Om han inte hade påbörjat den här klinikgrejen så hade mötet blivit en succé.’ Jag skämdes för hans skull och kände mig även rätt så besviken.

Wimber verkade dock inte dela min skam eller besvikelse. Han tillkännagav ytterligare information om den här kvinnan. Han sade: ’Du gick till doktorn för flera dagar sedan, och du har haft den här smärtan i flera år. Var snäll och kom fram.’

Det här var en av de mest otroliga sakerna jag någonsin hört. Det var som en av de profetiska berättelserna i Gamla Testamentet.

Men ingen kvinna steg upp och klev fram. Spänningen steg rejält i lokalen. Wimber verkade be några sekunder. Sedan såg han upp på församlingen och sade ’Ditt namn är Margaret.’ Därefter så log han ett teddybjörnsleende och tillade ’Margaret, nu tar du och kommer fram här.’ Ungefär halvvägs ned i mittensektionen, nära mittgången, reste sig Margaret och började lite skamsen gå dit fram.

Jag tänkte att det här var det mest fantastiska jag någonsin sett. […] Men innan Margaret hade hunnit komma fram kom en våg av skepticism och avsky över mig. Jag sade till mig själv: ’Tänk om han betalade henne för att göra detta. Tänk om hon är Margaret här på torsdagskvällen i Fort Worth och på lördagskvällen i någon annan stad så är hon Mabel MacClutchbut.’ […]

Ungefär samtidigt som jag hade börjat tvivla på hela processen så sade mannen som satt bredvid mig, som jag hade känt i femton år och som var medlem i min församling: ’Det där är ju min svägerska Margaret!’

Mike Pinkstons svägerska, Margaret Pinkston, gick fram till böneplatsen den kvällen efter att ha blivit utpekad av John Wimber. Och när flera människor bad för henne blev hon helad från de problem som hade plågat henne i åratal. Jag kände den familjen, och jag vet att det inte var något fuffens med det helandet. Det hela var en illustration av det nytestamentliga kyrkolivet som aposteln Paulus beskriver det i 1 Korinthierbrevet 14.”[1]

Mer av samma vara:


[1] Deere, Jack 1994: Surprised by the Power of the Spirit, Kingsway, s.36f.

4 kommentarer

  1. Guds ord säger vi får pröva allt, och ofta bli övertygade. men läskigt att man som troende ska fundera om det är nåt fuffens, men som icke troende kunde jag inte begripa hur en med förtvinad kropp kunde gå efter bot. Därför trodde jag det var bluff. men eftersom Gud blevså närvarande i mitt liv, en som förbannade någon som skulle bestämma över det som var efter min död, så fick jag en närvaro och övertygelse ända fram till idag att helande int ealltid är kroppsligt utan just gåvan från Gud att ta emot Frälsning i Jesu namn , kanske i världen det efterfrågas för mycke kroppsligt helande istället för utrannsakning och ett liv som bär frukt som omvändelse ger. men av egen erfarenhet så vet jag att mina obotade mycke plågsamma kropp ändå vet att närheten närvaron av Gud och mitt eget hjärtas rop smäller högre än ett Betesdahelande. Men naturligtvis vill jag ha det lindrigare i kroppen men ber först om att få behålla livet och att sjukvården ska göra rätt för sig och inte komma undan genom sin makt genom legitimering och skydd av chefer. Strid mot orätten har jag sen modersmjälken och i den kan jag hela tiden berätta om Guds kärlek omtanke och den intelligenta människan Han skapat och gett henne kunskap om boten genom vetenskap och forskning. Alltså omfamning av Gud är mitt största behov för att oxå kunna bära frukten i omvändelsen, men även om jag int eupplever Hans närvaro så vet jag att Han är större än mitt hjärta. Lidande människor utanför väldfärden, andra länder m.m som bara överlever, utan vatten och bröd, människor utan mänskligt skydd är ett Guds under för mig. Att dom bara orkar.Moderna predikanter är i Svedala svårt att stå ut med tycker jag, ofta vill dom att deras röst och person ska vara i centrum i en viss popularitet. Tala tjänare din Herre hör” om du förstår humorn i det. Good Luck

    Gilla

  2. Intressant uppräkning av slump faktorer i videon , visar att det är tämlighen omöjligt att helande av John Wimber skett av en slump.

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s