Istället för kyrklig skolavslutning

image

Intvingade i kyrkan

Min pastor och goda vän Lotta Sundberg har jobbat som skolpastor i flera år, och från det perspektivet hade hon häromdagen en intressant kommentar till skolavslutningar i kyrkor. Det är som bekant en fråga som väcker oerhört stort engagemang från kristna, Adventsuppropet som protesterar mot att Skolverket vill förbjuda bön och psalmer i kyrkliga skolavslutningar och adventsfirande på skoltid har samlat 80 000 namn. Lotta tyckte det var märkligt att just dessa högtider får så mycket fokus när många kyrkor annars är rätt passiva med skolarbete. De flesta skolor tar året runt emot präster, pastorer och lekmän som förklarar sin tro på lektionstid och svarar på elevernas frågor. Bara man inte tvingar alla att be eller sjunga lovsång kan man vara rätt så frimodig i en hel del klasser.

Jag uppmanade Lotta att skriva en debattartikel i Dagen om detta men det blev inte av. Istället publicerades idag en annan debattartikel av 18 pastorer och församlingsledare som problematiserar Adventsuppropet på ett mycket bra sätt. ”Vi delar viljan att människor i Sverige ska få möta och följa Jesus. Vi delar också Adventsuppropets önskan om att kyrkan ska vara kyrka. Det är den självklara relationen mellan Sverige och kristen tro som är bekymmersam. Nationer kan inte vara kristna.”

Amen! Att kristendomen haft privilegierad ställning genom att alla skolbarn har varit tvungna att be morgonbön, fira skolavslutning i kyrkan etc., är inte något som gynnar Guds Rike utan motverkar det. Där Herrens Ande är, där är frihet. Evangeliet kan inte tvingas på folk. Så medan jag håller med om att det uppstår en absurd situation när skolklasser samlas i kyrkan för att lyssna på en präst som inte nämner Gud, så är lösningen inte att tvinga barnen delta i Gudstjänst på lektionstid, utan att göra våra tusentals vanliga Gudstjänster så attraktiva och fyllda av Guds härlighet att ungdomar hör och häpna tar sig dit frivilligt. Och hur gör vi detta bäst? Jo, genom att bränna kyrkbyggnaderna och gå ut och göra folk till lärjungar.

Som flera av er vet brukar jag vara ute och evangelisera på gatan med Pannkakskyrkan. Jag har varit ute massvis med kvällar och mött ungdomar, bjudit på pannkakor, berättat om Jesus och bett för sjuka. Jag har också åkt runt Sverige på senaste tiden och besökt andra pannkakskyrkor som gör samma sak. Vad Gud gör genom den här lilla organisationen är rätt häpnadsväckande.

I Kungsbacka pratade jag med ungdomar som sa att de flesta på deras skola kände till Pannkakskyrkan och hade besökt den. I Jönköping kunde en av pannkaksledaren peka ut plats efter plats där folk blivit frälsta och andedöpta. När vi åkte till Peace and Love förra sommaren fick jag personligen be för runt 150 pers. Vi har lärt känna massa härliga ungdomar när vi varit ute. Vi har fått be flera till frälsning. En tjej sa att vi hindrade hennes självmordstankar.

Det finns så många vittnesbörd att berätta, och allt detta sker genom att Gud använder en relativt liten grupp. Generellt är det en ganska liten del av landets församlingsmedlemmar som regelbundet deltar i gatuevangelisation. Visst vore det häftigt om de 80 000 som visat ett sånt engagemang för att landets skolungdomar ska få Evangeliet presenterat för sig, gick ut och predikade Evangeliet för dem i högre utsträckning? Hur många sekunder skulle det ta för väckelse att komma då?

Gatan är en underbar plats att ha adventsgudtjänst på. Man får be hur länge och högt man vill. Man får profetera och driva ut demoner om man har lust. Ungdomar som tycker det är löjligt är fria att gå utan någon skolplikt, ungdomar som är intresserade är fria att stanna och få sina liv förvandlade. Någon däremot?

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 20 december, 2012, in Evangelisation och mission, Kyrka och teologi and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Klockrent brorsan, bra artikel!! #evangelieuppropet

    Gilla

  2. Stefan Gustavsson har kommenterat Dagen-artikeln! Det handlar inte om tvång för skolor att gå till kyrkan utan frihet att göra eller inte göra det om man vill.

    http://www.stefangustavsson.se/?p=1400

    Gilla

    • Hej Emanuel!

      Det är en rätt så irrelevant invändning, även om skolledningen får välja om de ska gå till kyrkan är det ju eleverna som tvingas dit genom skolplikten. Så nog uppmanar Advebtsuppropet till tvång alltid.

      Gud välsigne dig!

      Gilla

  3. Eller att göra kyrka som hillsong där det samlas väldigt mycket ungdomar 🙂

    Gilla

  4. Jag är förvånad över att kristenheten i det här landet ska bli uppsplittrad i fråga om det här. Känns mest som det är Pastor Jansson som talar. Det är en ynkedom!

    Gilla

  5. Jag är lite tveksam till att bränna. När en använder eld och bomber så kan saker lett gå överstyr så att levande människor kommer till skada… 🙂
    Kul att du skriver om kyrkobyggnaderna, jag skrev en hel del om det här för typ sex-sju år sen: http://www.alternativ.info.se/

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: