Guide till att be för helande

Min kompis Joel är en fantastisk person. Om och om igen så ber han för sjuka på gatan, gymmet och senast igår på en bensinmack. Han har massa vittnesbörd om när alla möjliga sjukdomar och skador blir helade efter förbön. Några av dem delade han på vårt läger Kingdom Camp i somras. Det rör sig om en man som hade ständigt ont i ryggen till följd av en helikopterolycka (som gav sitt liv till Jesus efter att han blivit helad), en kvinna med svåra smärtor i hela kroppen och en kvinna med cancer. Gud berörde dem alla och helade dem. Här kan ni höra Joel själv berätta:

image

Det här är teologi i praktiken. Det är att göra Jesusgrejerna. Och det må ta emot för många att fråga främlingar om man kan be för dem, men både Joels och min erfarenhet är att många blir väldigt glada och tacksamma för omtanken och säger ja. Visst finns de som tycker man är konstig, men de är enligt min erfarenhet i minoritet. De flesta förväntar sig att kristna gör kristna saker. De flesta tycker inte det är konstigt att kristna vill be för folk. Det som många tycker är konstigt är snarare när kristna urvattnar det kristna, vilket reaktionerna på ärkebiskopsvalet visar.

Hur gör man då för att be för sjuka? Gå fram till nån och fråga om de har ont eller är sjuka, eller om någon i förbifarten sagt att de har ont eller är sjuka. Säg att du är kristen och gillar att be för folk, om du har sett nåt helande förut kan du nämna det kort. Om de sedan vill ta emot bön brukar vi göra så här:

Fråga vad de tror orsakade problemet och hur länge det pågått. Lyssna med ena örat på personen och med de andra på den Helige Ande. Orsaker till sjukdomar kan vara rent fysiska, själsliga eller andliga.

Fråga om du kan lägga handen på deras axel eller där de har ont. Sätt inte igång med handpåläggningen innan du bett om lov, folk kommer tycka att du är creepy.

Innan vi börjar be brukar vi i min församling säga att det viktigaste (oavsett om de blir helade eller inte) är att Gud älskar dem galet mycket.

Fråga den Helige Ande under tiden hur du ska be. I Bibeln finns ”bedjande” böner, uppmaningsböner (som egentligen inte är böner alls) där man säger åt sjukdomen/smärtan/sjukdomsanden att gå samt tacksägelseböner där man bara tackar Gud för det Han gjort, gör eller kommer göra. Vilken bön du väljer bygger på vd du upplever att Anden säger samt med ”diagnosen”, om problemet är fysiskt, själsligt eller andligt.

Sen är det bara att be på! 🙂 Vi brukar be med öppna ögon så vi ser vad Gud gör. Det har hänt mig flera gånger att folk börjar uppleva Guds närvaro och inte fattar vad som händer, då är det bara att förklara för dem.

Fråga sedan hur det känns. Om de inte är helt helade kan du fråga om att be igen. Avsluta bönestunden när de inte längre vill ta emot, när Guds närvaro märkbart lyfter eller om de blir helade förstås 🙂

Avsluta med att berätta vem Jesus är, att Hans helanden är awesome men att den största gåvan är evigt liv, och ge nån kontaktuppgift till dig själv, din församling eller nån församling i närheten.

There you go, ut med er nu! 😉 För ännu bättre och mer djupgående undervisning om detta läs Helandets kraft (Power Healing) av John Wimber.

13 Comments

  1. Har inte så mycket erfarenhet om just detta, och jag är inte ute efter att peka på fel eller så.. Men några frågor och tankar som dyker upp hos mig är ordningen som beskrivs ovan.

    Alltså, bör inte man förkunna vem Jesus är först och varför man behöver tro på Honom innan man lägger händerna och ber för någon? Alltså, tecken och under ska väl bekräfta evangeliet, inte ska väl evangeliet bekräfta tecken och under?

    Mark 16:17-18: ”Och han sade till dem: ’Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska.’ ”

    Mark 16:19-20: ”Sedan Herren Jesus hade talat till dem, blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida. Och de gick ut och predikade överallt, och Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade Ordet genom de tecken som åtföljde det.”

    Det jag reagerar mest på är just ordningen, men det kanske finns bibelstöd för modellen ovan med.. menar inget illa med mitt ifrågasättande, är bara mån om att bibelns läror kommer först i dessa sammanhang. Mvh

    Gilla

    1. Hej Silverfisk! Bra fråga. Jag tycker det går bra vilket som, Apg 3 är ett exempel på hur Petrus och Johannes först proklamerar ett helande över en lam man och sen predikar evangeliet för honom och folket runtomkring. Och eftersom han redan blivit helad har folk blivit mer mottagliga för evangeliet, dvs. de undrar hur i all sin dar den där mannen kunde gå igen.

      När jag är ute med Pannkakskyrkan händer det dock ofta att det blir tvärtom, först får vi ett långt samtal om Gud med någon och sen frågar vi om vi får be för honom/henne. Så ordningen tror jag mer beror på situationen och vad Gud vill göra, det viktiga är att både ord, gärning och Andens kraft finns med (Rom 15:18-19)

      Blessings!

      Gilla

      1. Läste apg 3 och köpte det du sa tills jag läste det en gång till och då märkte jag något intressant i texten…(ursäkta min ihärdighet 🙂 )

        ” 4 De fäste blicken på honom, och Petrus sade: ”Se på oss!” 5 Mannen såg uppmärksamt på dem och väntade sig att få något. 6 Men Petrus sade: ”Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig: I Jesu Kristi, nasaréns, namn: stig upp och gå!” ”

        ok här går ju modellen ovan på något sätt ihop med detta, men läser man vidare i vers 16 så står det : 16 ”Och genom tron på hans namn har det namnet gett styrka åt denne man, som ni ser och känner. Tron som det namnet skänker har gett honom full hälsa så som ni alla ser”

        Alltså, det var tron på Jesus som helade honom,, Det var genom tron på Jesus som gav honom styrka att ställa sig upp..

        Så i sådana fall måste ju alla som blivit helade på gatan trott på Jesus om man ska tro bibeln? Eller, ? 🙂 Ja..

        Gilla

        1. Touché! 🙂 Didn’t think about that. Min poäng var förstås att Petrus först botar och sen evangeliserar, men utifrån vers 16 är det ju möjligt att tolka det som att tiggaren redan var kristen. På grund av egendomsgemenskapen är det dock samtidigt ganska konstigt – då borde han väl inte behövt tigga?

          Oavsett vilket tror jag det är svårt att göra ett generellt uttalande om att man måste vara frälst för att bli helad. Har svårt att tänka mig att exempelvis killen som ville arrestera Jesus vars öra den senare helade var särskilt kristen. Dock förutsätts tro i den meningen att man är villig att ta emot helandet, och inte minst förutsätts tron hos den som ber. Det är inte omöjligt att Petrus i Apg 3:16 syftar på hans och Johannes egen tro. I Matt 17:14-20 är det på grund av lärjungarnas brist på tro som en demonutdrivning uteblir. Dock är tron fortfarande viktig hos den som tar emot, men jag tror även ickekristna kan bli helade.

          Gilla

        2. Om du läser alla exempel på hur olika personer blir helade så kommer du att se att tron kan finnas hos den sjuke (exempel kvinnan som led av blödningar), hos någon i dennes närhet (exempel officeren som hade en sjuk tjänare, den syrisk-fenikiska kvinnan med en sjuk dotter, eller vännerna som firade ner en lam genom taket) eller hos den som förmedlar helandet – och aldrig bannas någon annan än den sistnämnda kategorin för brist på tro!

          Det finns också exempel där tron snarast verkar finnas (eller saknas) i atmosfären, kollektivet (Nasaret) eller inte nämns alls (ex Mark 1:34 och 1:40f – heller ingen predikan).

          Ett bättre exempel på någon som kommer till en frälsande tro efter helandet men dessförinnan hade en slags tro är ämbetsmannen i Joh 4:46-53, notera vers 47 (en slags troshandling – att be om hjälp), 50 (att agera på Jesu ord) och 53 (han kom till [frälsande] tro).

          Det som slår en när man läser alla exempel är just avsaknaden av givna mönster, men att vissa ”stående figurer” återkommer (handpåläggning, kommando-ord, troshandlingar, men också så enkla saker som att Jesus ställer frågor, typ ”hur länge har detta pågått”).

          Läs Doing Healing av Wimbers ”teologiska sekreterare” Alexander Venter för riktigt god, noggrann och inspirerande teologi om helande.

          Gilla

          1. Itpastorn

            Förvisso, men i de verserna är det ju Gud själv som står öga mot öga med de sjuka.
            Exempel, jag tror inte på Jesus, då kommer Jesus in i mitt rum och driver ut andarna i mig genom blotta närvaron. Klart jag blir troende 🙂 Jag vet inte, men visst var det ett privilegium att få träffa Jesus på den tiden ”personligen” alltså, det kan man ju nu med, men du vet va jag menar 🙂

            Det jag är ute efter är exempel från bibeln där vanliga människor som du och jag utför liknande modeller som Joel lär ut..

            Micael

            Soldaten som blir helad av Jesus är ju åter igen en direkt handling av personen Jesus på plats.. visst ska vi efterlikna Jesus, men vi kan inte vara Jesus. Vet inte om det makes any sense, men jag ser en poäng i det i alla fall 🙂
            Kan en icketroende bli helad av Gud? Klart en icketroende kan bli helad, frågan är bara om det är Guds vilja att det är så det ska gå till? Och om det inte är Guds vilja, vem eller vad är det då som ligger bakom dessa helanden?

            kanske jag konspirerar för mycket, men jag anser ändå att det är viktigt att man har bibelns stöd bakom sig när man är involverad i andlighet, tecken och under.

            Mvh

            Gilla

            1. Som sagt, läser du Venter och Wimber så kommer du märka att deras studium av Bibeln är omfattande och noggrant.

              I övrigt vet jag inte om du konspirerar, men du krånglar till det. Din fras ”om det är så det ska gå till” avslöjar att du söker ett mönster som inte finns. Att karismatiska inslag ska gå hand i hand med förkunnelse förnekar ingen, det var ju Wimbers käpphäst! Men att det vid varje enskilt tillfälle skulle innebära att man måste predika först, eller att man bara skulle få förmedla helande efter att ha förvissat sig om att predikan skett vid tidigare tillfällen, det är ett mönster som inte finns. Enstaka exempel bevisar inget, titta på helheten!

              Apg 3:16 talar aldrig om att tron fanns hos den som blev helad, utan om tro som princip. Apg 4:15 talar om helande genom apostlarnas skuggor när de passerar. Inte ett ord om förkunnelse först. Däremot spreds ryktet att man kunde bli botad. Och betydligt fler verkar ha blivit botade än vad som anslöt sig till församlingen i slutändan.

              Apg 6:8 talar om att Stefanos gjorde ”stora under och tecken”, men det står inte om han predikade först, efteråt eller vid ett annat tillfälle.

              Inte heller står det att Petrus predikade först i Apg 9:32ff, däremot att många kom till tro efter undret.

              I Apg 17 står det inte ett ord om att Paulus gjorde under i Thessalonike men av 1 Thess så vet vi att han gjorde ett antal och att några troligen var spektakulära… Lukas är ointresserad av att berätta om dem för de för inte hans handling framåt. Att beskriva ett mönster för när och var under kan ske är fjärran från honom.Apg 18 om Korinth är ett parallellfall.

              Det finns inget som tyder på att alla som fick en ”böneduk” till sig i Apg 19:11f skulle först ha blivit troende eller hört en predikan.

              Se där, några exempel som inte involverar den på jorden vandrande Jesus.

              För övrigt är det Jesus själv som uppmanar oss att hela de sjuka (Matt 10:7-8) och om man jämför lärjungarnas ”modus operandi” med Jesus så är likheterna många och påfallande. Att därför undanta evangeliernas skildringar som du vill göra är varken rimligt eller meningsfullt.

              Jesus botade inte i kraft av sin allsmäktighet. Den hade han lagt åt sidan (Fil 2:6ff). I Nasaret KUNDE han inte utföra mirakler (Mark 6:5). Vid andra tillfällen påtalas specifikt att Jesus ”hade Guds kraft” (Luk 5:17), samma ord (dynamis) används för att beskriva vad lärjungarna fick i Luk 9:1.

              Skillnaden mellan Jesu karismatik och vår är att Jesus hade Anden ”utan mått” (Joh 3:34) men vi har den ”efter mått” (kata ton metron) (Rom 12:3, Ef 4:7, 16). Jesu intimitet med Fadern var obegränsad så han såg exakt vad Fadern verkade (Joh 5:19) medan vår kontakt med Gud är mer begränsad.

              Gilla

              1. Angående böckerna, jag fixar inte att läsa böcker.. tack för tipsen dock. Bibeln är väl egentligen den enda bok utan bilder jag fixar att läsa 🙂 Och tack för att du tog dig tid att skriva ner allting.

                Du har kanske rätt, jag vet inte mycket själv , speciellt inte grekiska 😉

                Apg 3:16 tycker jag ändå talar om att det var tron på Jesus som helade honom eftersom det står så. ” Tron som det namnet skänker har gett honom full hälsa så som ni alla ser ” Om han var troende eller icketroende innan mötet vet jag ej, men helandet kom av tron på Jesus. Kan inte få till det att det skulle vara tvärtom, alltså att tron på Jesus kom av helandet. – kan givetvis ha fel, men det är den sanning som jag ser

                i Apg 6:8 om Stefanus så står det ju senare i stycket 6:14 – ” Vi har hört honom säga: Jesus från Nasaret skall bryta ner denna plats och ändra på de seder som Mose har gett oss.” Alltså predikade ju Stefanus om de profetior Jesus förutsade. ”

                även i Apg 6:10 kan vi se vad dessa tecken och under delvis handlade om – ”10 Men de kunde inte stå emot den vishet och den Ande som här talade.”

                Tillhör profetiskt tilltal, predikan ” tecken och under” ? Ja det gör det ju 🙂 Att man är fylld av Guds ande och förkunnar Jesus är ju ett tecken som följer tron på Jesus.

                Apg 9:34, Petrus sade till honom: ”Eneas, Jesus Kristus botar dig. Stig upp och gör själv i ordning din bädd! – Visst det var väl inget 5 minuters utlägg av evangeliet, men ändå, det verkar som att det var tron på Jesus som botade honom.
                ”Eneas, Jesus Kristus botar dig.”

                Du får ursäkta har inte tid att gå igenom Apg 17 och 19 och de andra verserna.. Lunchdags

                Som sagt innan, jag kan mycket väl ha fel men jag ser en klar klyvning i hur man tolkar bibeln, frågan är hur djupt det är ?

                Mvh

                Gilla

                1. Apg 3:16 säger aldrig VEM det var som trodde. Att göra poänger av det som Bibeln själv inte gör poänger av är en dålig tolkningsmetod. Jag har gett dig en uppsättning exempel där tron fanns hos någon annan än den sjuke.

                  Att vi ska både förkunna och hela de sjuka är jag helt på det klara med. Frågan är om varje helande bör föregås av predikan. Ett sådant mönster finns inte. Vem har argumenterat mot att Stefanos skulle predika? Vi har ju nästan ett helt kapitel som är en predikan av honom!

                  Att Stefanos förkunnelse skulle utgöra hans under som du tycks tolka Apg 6:10 är inte rimligt. Gör ett ordstudium av begreppen ”tera” (under), ”semeion” (tecken) och ”dynamis” (kraftgärningar) så kommer du se att så inte kan vara fallet. Det finns inga exegeter utom möjligen inom marginella cessationistiska grupperingar som tolkar Apg 6:10 som du tycks göra. Inte ens bland de liberala exegeterna som Bultmann tolkas orden på det viset.

                  Att försöka klämma in Apg 9:34 för att passa din modell gör din tolkningsmetod dålig heder. Med så lite att stå på kan man få Bibeln att säga vad som helst.

                  En mer övergripande fråga är naturligtvis var det finns en explicit uppmaning att göra ett exempel till en regel? I brist på explicit undervisning ska man akta sig väldigt noga för att se mönster, speciellt när inga mönster finns.

                  För övrigt ser jag inte vitsen med att inte läsa böcker där det ges genomtänkt undervisning, men att läsa bloggar där folk mer skjuter från höften….

                  Gilla

                  1. Det blir nog bra så! Vi tror olika, men all cred till dig för dina svar. Ursäkta min ”dåliga” heder, det var inte meningen, jag tror faktiskt på att det är tron på Jesus som helar och frälser.
                    Angående mitt bokläsande grundar sig nog mer på mina läs-svårigheter än av ointresse. Kan inte koncentrera mig när jag läser böcker.

                    Tur att man orkar läsa i bibeln i alla fall 🙂

                    Mvh

                    Gilla

                    1. Denna diskussion avslutar du nu, så det ska jag respektera. Lägg märke till att jag inte anklagar DIG för bristande heder. Jag var noga med att tala METOD, inte person. Allt gott!

                      Gilla

                    2. Jag hade fel!

                      Satt och läste bibeln idag och hittade i johannes evangeliet 5:5-14

                      ”5 Där fanns en man som hade varit sjuk i trettioåtta år. 6 Då Jesus såg honom ligga där och visste att mannen hade varit sjuk så länge, sade han till honom: ”Vill du bli frisk?” 7 Den sjuke svarade honom: ”Herre, jag har ingen som leder mig ner i dammen när vattnet kommer i rörelse, och när jag själv försöker ta mig dit, hinner någon annan före mig.” 8 Jesus sade till honom: ”Stig upp, ta din bädd och gå!” 9 Genast blev mannen frisk och tog sin bädd och gick.

                      Men det var sabbat den dagen, 10 och judarna sade till mannen som hade blivit botad: ”Det är sabbat. Du får inte bära din bädd.” 11 Han svarade dem: ”Den som gjorde mig frisk sade till mig: Ta din bädd och gå!” 12 Då frågade de: ”Vem var det som sade åt dig att du skulle ta din bädd och gå?” 13 Men han som hade blivit botad visste inte vem det var. Jesus hade nämligen dragit sig undan, eftersom det var mycket folk på platsen.

                      14 Senare träffade Jesus honom på tempelplatsen och sade till honom: ”Se, du har blivit frisk. Synda inte mer, så att inte något värre drabbar dig.”

                      Det var ju skönt att jag fick insikt av detta, bevisar egentligen på hur lite jag egentligen vet, måste studera bibeln mera 🙂

                      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s