Hela Pingstens nyårslöften för 2015

Ny logga!

Ny logga!

Sisådär en månad efter det nya kyrkoåret halkar Världen efter, och WordPress har i vanlig ordning gjort en liten sammanställning av Hela Pingstens 2014: 150 blogginlägg, 200 000 visningar och 900 kommentarer enbart av de fem flitigaste kommenterarna: Hans, SÅ, Klaus, Lärjungen och Martin. Stort tack för att ni alla läser min blogg och jag hoppas ni blir peppade att följa Jesus ännu mer radikalt!

Det populäraste inlägget i år var Den kristna normaliseringen av SD, där jag kritiserade hur predikanterna Stanley Sjöberg och Tommy Dahlman argumenterade för att andra partier ska samarbeta med Sverigedemokraterna efter regeringskrisen. Det näst populäraste inlägget var Därför, Ulf Ekman, behövs protestantismen, som jag skrev dagen efter att Ulf berättat att han konverterat till katolska kyrkan, och jag kände ett behov av att försvara den protestantiska kyrkosynen som vågar granska den traditionsbundna kyrkans lära och gå tillbaka till det ursprungliga bibliska när kyrkan har förvanskats. Det tredje populäraste inlägget var Därför är Sverigedemokraterna ett rasistiskt parti, där jag förklarar varför jag gått från att kalla SD främlingsfientligt till rasistiskt.

Under året har jag också engagerat mig väldigt mycket för hemlösa EU-migranter, startat upp föreningen Stefanushjälpen och fått prata i TV om varför vi ska hjälpa dem som tigger på våra gator. Jag har också argumenterat mycket för husförsamlingar och som vanligt delat vittnesbörd om tecken, under och mirakler som sker både här i Sverige och i majoritetsvärlden.

Under 2015 vill jag fokusera mer på Jesus. Jag håller med Ingemar Helmner om att en spirande Jesusrörelse kan explodera om vi bara passionerat fäster blicken på trons upphovsman och fullkomnare. Politiken är bara käbbel, och det kan inte lösa problemen i Sverige och världen. Det är framför allt Jesus som kan ge SD ett hjärta för invandrarna, högern ett hjärta för de fattiga och vänstern ett hjärta för de ofödda. Jag vill tillbe, följa och efterlikna Jesus än mer, så jag kan än mer kraftfullt proklamera och praktisera frälsning, mirakler och aktivism.

Mer specifikt finns det tre områden jag vill fokusera mer på det kommande året:

  1. Bibeln. Jag har antagit utmaningen att läsa Bibeln mer det kommande året, och jag vill använda både Hela Pingsten och Holy Spirit Activism åt fler bibelstudier.
  2. Enkelhet. 2015 är ett ödesår för klimatet med anledning av Parismötet i december (som jag eventuellt kommer åka på), jag kommer fortsätta med min bloggserie Gud är grön och fördjupa mig än mer i hur en enkel, biblisk livsstil i Jesu efterföljd ser ut.
  3. Mirakler. Aktivism i Andens kraft är både roligare och effektivare än andelös aktivism. I mitt engagemang för EU-migranter och i mitt vardagsliv vill jag vara mer frimodig att be för det omöjliga och gå i Andens kraft.

Jag kommer från och med nu också prova att blogga sex dagar i veckan, där varannat inlägg är skrivet av en gästskribent, eller består av ett youtubeklipp, eller är bara lite kortare. Och så håller jag på att ta fram en ny logga åt både Hela Pingsten och Holy Spirit Activism, som ni ser ovan. Gott nytt år kära bloggläsare och Gud välsigne er maffigt! 😀

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 31 december, 2014, in Frälsning mirakler och aktivism and tagged , , , . Bookmark the permalink. 11 kommentarer.

  1. ”Det är framför allt Jesus som kan ge SD ett hjärta för invandrarna, högern ett hjärta för de fattiga och vänstern ett hjärta för de ofödda. ” – Jättebra formulerat !

    Gilla

  2. Fråga: Har Micael även ett hjärta för de ”SD-are” som vandrar i mörker och kyla ?

    Gilla

    • Tack Axel! Jag vill hjälpa alla människor oavsett vad de har för åsikter, och de absolut mest utsatta i Sverige är hemlösa EU-migranter, flyktingar och papperslösa. De tendrerar att inte vara SD:are. Jag tycker att många SD:are har ett behov att framställa sig själva som fattiga och nödlidande medan man framställer de verkligt fattiga och nödlidande som privilegierade och rika, men det är givetvis tvärtom.

      Gud välsigne dig!

      Gilla

      • Jag tvivlar inte alls på Dina goda avsikter Micael, men vill påminna om att vi inte får glömma dem som i yttre lekamligt och materiellt hänseende har det bra, men som är mycket ”fattiga i anden”.

        Gilla

        • Jag tycker nog att Micael och andra kristna tydligt vill nå den offerkofteklädde SD-anhängaren. Men man kan inte möta dem med smekandes deras okristliga åsikter medhårs utan med evangelium. Sanningen ska göra oss alla fria! En skör självkänsla och oerhörd andefattigdom är inte den sämsta vägen till Guds rike. Senaste inlägget här talar ju om en nynazist som omvänt sig, är inte det tydligt nog om vad Micael och vi andra vill med SD:are?

          Gilla

      • Finns något som alla människor behöver oavsett om man är rik eller fattig, frälsning. Det är det primära. Visst att ta hand om de fattiga är inget dåligt, men sekundärt kontra frälsning.

        Du blir inte frälst heller för att du hjälper de fattiga, då gör man det lagisk, och då har nåden spelat ut sin roll.

        Man kan tycka vad man vill om Sverigedemokrater, men de är lika mycket människor med samma behov som alla romer, Jesus. Borde kanske lägga mer vikt på det än att utjämna världsekonomin, synd att du ska se allt så materialistiskt Mikael:(

        Gilla

        • Absolut är frälsning viktigast Samuel, som du kanske vet är jag ute och evangeliserar två gånger i veckan här i Uppsala, och min vision är att kombinera frälsning, mirakler och aktivism eftersom det inte finns någon som helst motsättning mellan dessa tre. Jesus predikade Guds Rike OCH botade sjuka OCH sa åt de rika att ge allt till de fattiga. Det finns liksom inget antingen eller.

          Ovan skrev Axel att jag borde bry mig om Sverigedemokrater som vandrar i mörker och kyla, och du verkar upprörd för att jag trodde att han syftade på Sverigedemokrater som vandrar i bokstavlig mörker och kyla, och säger att jag ser allt ”så materialistiskt”. Det är lite som att en person skulle be mig om pengar, och så när jag uppfattar det bokstavligt och vill ge honom pengar så säger han att han förstås menade andliga pengar, och så blir en annan upprörd för att jag ser allt så materialistiskt!

          Guds välsignelse!

          Gilla

          • Vad jag kan utläsa av bibeln är att Jesus var rätt diskret när han helade någon, det var aldrig ett korståg av under och tecken, utan det var omvändelse i centrum, visst uträttade Jesus tecken och under, följt av evangeliet. Men det var aldrig något primärt.

            Jag är rädd att just antikrist ande kommer i form av välvilja och att göra gott, hjälpa fattiga och tecken och under. ”the social gospel” Men saknar sanning.

            Jacob Prasch förklarar detta på ett bra sätt –

            Kolla gärna på den , om du inte håller med så kanske du iaf förstår tankegången hos många som ser kritiskt på det du skriver.

            Gott nytt år hursom 🙂

            Gilla

            • Hej igen broder!

              Jag har lyssnat igenom litegrann (har hemtentaperiod), hörde att han liksom du talar om ”crusades”, korståg. När Billy Graham började använda det ordet (som jag inte gillar pga dess historiska rötter) så var det för att beskriva evangelisation för stora folkskaror, som Jesus ju bedrev. Karismatiska predikanter typ Reinhard Bonnke kallade sina möten healing crusades eller healing and gospel crusades för att betona att de också bad för sjuka, precis som Jesus.

              Din och Prasch poäng verkar vara att helande inte är ”the point”, ni ser liksom en motsättning mellan evangelisation och under och menar att det senare är närmast trivialt i förhållande till det förra. Jag ser inte alls den motsättningen i Bibeln, evangeliet ska förkunnas i ord, gärning och i kraften av tecken och under (Rom 15:18-19). Jesu budskap handlade om Guds Rike, och Han både proklamerade och demonsterade det genom att kombinera predikan och miraklet. Prasch tar några exempel där poängen med Jesu mirakler är syndernas förlåtelse, men vad är poängen med matundret, eller när Jesus stillar stormen, eller när Han botar pojken med epilepsi vid förklaringsberget? Många gånger gör Jesus mirakler helt enkelt för att visa Guds makt som Han säger i Joh 9, och det står inte i någon som helst noshörning till syndernas förlåtelse, utan musklerna bara bekräftar budskapet om Guds Rike. Jesus tänker sig inte heller en mirakellös kristendom eftersom Han kallar sina lärjungar att göra samma saker – det är inte bara antikrist som är övernaturlig i den sista tiden, utan Den Helige Ande också!

              Prasch svagaste argument är att Jesus ibland förbjöd människor som Han hade helat att berätta om det (se tex Mark 7:36). Det han dock inte tänker på är för det första att samtliga dessa mirakler publicerades i världens mest lästa bok, för det andra att Jesus förbjöd folk – inklusive Sina lärjungar – att berätta att Han var Messias (Mark 8:30). Eftersom alla de mirakler som Jesus förbjöd människor att berätta har berättats för en massiv publik genom evangelierna måste det budet ha varit tillfälligt, precis som budet att inte berätta att Jesus är Messias var tillfälligt.

              Gilla

              • Mitt intryck är att Jesu under både har en konkret här-och-nu nivå och en symbolisk-metaforisk nivå, det går att tolka även bespisningsundret så.
                Efter det undret så ville folk beställa nya under av Jesus men han gick inte med på det då. Varför? Läs gärna i Philip Yancey bok ”The Jesus I never knew”.

                Mirakler kan ske och ”profetiskt tilltal” förekommer men det verkar vara en hög procent av falska alarm. Det blir Ego – grejer och suggestion av det där man tror sig ha kontroll över anden, som om den var en hund som kan göra cirkustrick. Men anden blåser dit den vill och i verkligheten så skulle andedomptörerna kamma noll under massor av föreställningar medan verkliga Mirakler nog kan ske i skymundan, bortom rampljusen.
                I vår sensationslystna och genomkommersiella kultur så korrumperas detta alltför lätt, i vår kultur så skulle jag personligen föredra en väldigt saklig, öppen och mycket ödmjuk hållning i dessa frågor ty vi kan inte styra anden som en cirkushund.

                Jag har f.ö. varit med om ett klart misstänkt under i sammanhang med Frälsningsarmén av alla ställen och det blev bara en glad, häpen och tacksam stämning, inte en uppjagad karismatisk – hysterisk.  Katolska kyrkan verkar också ha en bra grundinställning; vare sig mirakel-anorexi eller mirakel-bulimi.

                Gilla

                • Precis, du är så klok! Under och tecken är just undantag och sker ofta just i dessa gränssammanhang där Frälsis rör sig. Däremot har jag aldrig fått ett enda bevis för att Reinhard Bonnke och liknande predikanter som gör helande och mirakler till show har fått visa upp riktiga mirakler.

                  Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: