Pannkaksparty med sylt och helande!

uppsala vårpremiär

I lördags kickade vi igång en ny termin för Pannkakskyrkan Uppsala. Jag har varit aktiv i föreningen i snart fem år, och jag är otroligt tacksam till Gud för vad Pannkakskyrkan fått betyda för mitt liv när det gäller att sprida evangeliet, connecta med andra ungdomar och se gatan som en lika naturlig plats för kristna att vara på som en kyrkobyggnad (eller ja, snarare mer naturlig eftersom Jesus och de tidiga kristna aldrig besökte kyrkobyggnader men var fett ofta ute på gatorna, torgen och landsbygden).

Genom Pannkakskyrkan har jag fått se flera komma till tro,bli helade, upprättade och fått möta Guds kärlek. Mycket nice!

Efter att ha ätit pannkakor (förstås) och sjungit lovsånger till Gud så frågade jag de församlade vad jag skulle predika om, och Andreas sa Johannes kapitel 1 så då talade jag om Johannes kapitel 1, om hur Jesus är Gud, blir människa, förkastas sorgligt nog av flera människor men åt dem som tog emot Honom gav Han rätten att bli Guds barn. Vi är Guds barn. Och vi vill ha syskon!

Så vi spatserade ut på Stora torget i Uppsala som vanligt med tält, smet och Helig Ande. Med inspiration från Healing on the Streets i Nordirland börjde vi knä och bad innan vi satte igång, och Andreas fick ett tilltal om att vi skulle be för helande. Vi sätter igång och servera och det kommer massa folk! Lovsång spelar i vår lilla högtalare och mängder med ungdomar och äldredomar käkar, pratar och hänger runt pannkakstältet.

Nicklas Nylander, min norrländske kompis som totalvänt från ateism till Jesusfokuserad kristendom och som är en av dem som sköter Hela Pingstens facebooksida, känner en inre maning om att fråga en tjej om hon har ont i ryggen – och det hade hon. Ena benet var lite längre än det andra så Nicklas bad för det och det blev bra. Hennes kompis blev väldigt excited och ville att Nicklas skulle be för hennes onda axel, vilket han förstås gjorde och smärtan försvann.

Jag känner mig väldigt taggad på den kommande pannkaksterminen och hoppas på ännu fler frälsta, helade och mättade människor på Uppsalas gator! Om du vill joina eller starta en pannkakskyrka, gå in på vår fantastiska hemsida 😀 

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 20 januari, 2015, in Evangelisation och mission, Mirakler och karismatik and tagged , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Hoppas och ber att vi skall få Pannkakskyrkor på flera håll i Sverige. Micael vill ju också evangelisera människor med muslimsk bakgrund. Jag tror på detta ! Har hört exempel från Göteborgs-trakten. Hoppas och ber att ni får resurser, t ex människor som kan ge kunskaper m m om det kristna budskapet, kristendomens historia m m och hur man effektivast sprider evangeliet. Medarbetarna i Pannkakskyrkan skall vara väl rustade för att möta alla slags frågor och invändningar mot det kristna budskapet.

    Gilla

  2. Det låter verkligen fint som du beskriver det!
    Guds frid, Micael, ledsen att jag blev så arg i en tidigare diskussion.

    Gilla

  3. Underbart med dessa kyrkor, I Kiruna byggdes en kälke med en liten ”kyrka” ca 1 meter lång och 1 meter hög utan tornet, i den där julkortsstilen som hade plats för bullar, varm choklad och termoskaffe och så gick vi ut med den på stan när det var mycket folk ute som i helgen med Snöfestivalen. Sommartid är det en lavvo(kåta) med fika och kristet folk på Kirunafestivalen. Kanske tips att spinna vidare på.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: