Utvald av Himlen!

Gästinlägg av Sanna Stiveus.

sun-rays-182170_640

har ni tänkt på hur ofta man typ önskar att alla dessa superhjältfilmer var verklighet! Ett desperat försök att fly till en fantasivärld där en bättre variation av en själv gör allt det man inte vågar. tex att be för killen med kryckor som du sett några gånger i stan, eller berätta för den ledsna damen i butiken tvärs över gatan, att Gud älskar henne. eller att starta den där kristna skolgruppen på din skola som du tänkt på så länge…..japp. been there…done that!

så många gånger har man velat se Gud beröra människor, men man vågar helt enkelt inte. under så många år hade jag en brinnande längtan att få se människor bli helade och berörda av guds kärlek. visst jag såg en del bli frälsta, jag många bli berörda av gud genom uppmuntrande ord. Men det var mest människor inom kyrkans väggar, och dom som blev frälsta var människor som kom fram till mig faktiskt. Det kändes som om jag gick runt med en eld på insidan som jag var för rädd för att släppa lös.

så vart kommer denna rädsla ifrån? och varför känns det alltid som den vinner över mod? jag tror jag faktiskt på senaste tiden fått svar på dessa frågor och jag tror detta kommer hjälpa dig att lära känna hjälten inom dig! att kunna vara den du var tänkt att vara! den som Gud kallade dig till! för vet du va! det är det allt handlar om, det handlar om vem du är!

som vi alla vet så gick mänskligheten in i en tragisk fälla när djävulen i form av en orm nässlade in listiga lögner i Eva och Adam, som resulterade i att vi inte längre kunde vara nära gud. detta är det mest tragiska någonsin att för evigt vara separerad från vår fader! jag är säker på att gud grät många tårar den dagen. och det som man mest tänker när det gäller syndafallet är att mänskigheten nu hade synd i sitt DNA men! det som oxå hände som man inte tänker på så ofta, är att adam och eva plötsligt förstod att var nakna! dom gömde sig från Gud! från deras egen fader som älskade dom. Dom gömde sig från kärleken själv. Det som hände var att dom upptäckte sin naknehet, dom var nu sårbara, och utsatta. Och för första gången kände dom en kylig känsla av fruktan gripa tag om deras hjärtan! fruktan skam och skuld började nu frodigt gro i deras synd.

så än i dag är vi rädd för att bli utblottade, känslomässigt nakna där vi kan bli sårade och lämnade i förkastelse. detta är den största rädslan i våra liv! detta är därför vi inte vågar göra allt vi igentligen vill. vi är rädda för att om jag går fram till den personen och talar om vem Gud är, eller säger att Gud älskar henne, så kommer hon kanske säga nej…då känner jag mig förnedrad; förkastad. vi är helt enkelt för sårbara för att kunna vara så modiga som vi vill vara. Men då kan man ju fråga sig…om jesus tog vår synd. tog han inte då oxå vår utsatthet? vår skam? och vår förkastelse?

självklart gjorde han det! i bibeln står det att vi har dött med kristus men oxå uppstått med honom! vet ni vad det innebär? det innebär att hans seger är vår seger! och vår förlust är hans förlust! låt mig förklara. Det står oxå att Gud inte delar sin härlighet med någon annan vilket innebär att han har segern! han kommer alltid vinna eftersom han är makten och hans är härligheten! men om Gud nu segrar för oss! tror ni då inte att han även tar våra nederlag! när Gud klädda adam och eva med djurskinn så var det ett löfte att han aldrig lämnar oss nakna! övergivna och utsatta! det var ett löfte skrivet i han eget hjärta att en dag ta våran synd men oxå våran skam och skuld…våran nakenhet en gång för alla!

när jesus så småningom kom till jorden, så stod det löftet kvar! och med en triumf på sina läppar kunde jesus säga; ”det är fullbordat!” för just då! naken på ett kors så tog han inte bara all världens synd utan även vår naknhet. jag tror att jesus log inombords då hans mantel, hans klädnad! kastades lott av soldaters händer. han visste då att nu är planen fullbordad! för just då utfördes en profetisk handling! då han blev som en av oss! tog all vår nakenhet! och gav sitt liv! och inte bara sitt liv utan sin klädnad! just där och då! blev hela mänskligheten klädd av en himmelsk klädnad! vi var nu konunga döttrar och konunga söner!

alla ni som blivit döpta in i kristus har blivit iklädda kristus! Gal 3:27

i psaltaren står det såhär:

din tron,gudomlige, består i tid och evighet. din kungaspira är rättens spira. du älskar det rätta,du harar orätt. därför har gud din gud smort dig med glädjens olja mer än dina likar. av myrra, aloe och kassia doftar dina kläder. ps 45:7-9

Dom som är mer teologiska än vad jag är kan säkert tolka det här mer rätt än jag, men jag vill gärna tro att David pratar om doften av kristus klädnad! kristus klädnad som numera är given oss! han tog vår nakenhet, vi fick hans klädnad! på bibelns tid var det vanligt att myrra användes till begravningar eller till kröning av en kung. lyssna här! eftersom jesus tog vår död i vårt ställe! konungarnas konung tog vår död! jesus smordes med myrra för att ta våran död! men hans mantel luktade myrra för den var smord till att bäras av konungabarn! alltså du och jag! aloe kommer från aloe vera och användes eftersom växten hade en helande effekt. så denna manteln är smord av helande! jag menar inte nått konstigt att det är en magisk mantel utan mer, vilket arv vi fått genom jesus! att när vi vandrar här på jorden iklädda denna mantel så kommer människor känna av guds närvaro i våra liv och ”sträcka sig efter hörntofsen på manteln och helande ifrån jesus som bor i oss kommer strömma ut och hela brustna hjärtan och sjukdomar!
kassia den tredje doften, var nånting som användes vid rökelse inne i templet.

när vi bär denna mantel, kommer en doft av denna rökelse sprida sig runtomkring oss. En doft av guds närvaro! vi bär ett himmelskt mandat, vi är utvalda av himlen! att bära guds härlighet! det här är den du är! Guds barn! utvald! älskad! hjälten inom dig är jesus! lär känna honom och du lär känna dig själv! han bor i dig!

så varför vinner rädsla över mod? jo därför att vi så många gånger glömmer manteln hemma!

så glöm inte bort vem du är! när jag började inse detta har jag fått se mod vinna många gånger, jag har fått se många mirakel, gudomliga ingripanden och människor bli frälsta på en helt anna nivå innan! för nu vet jag! jesus bär min sårbarhet! och jag bär hans mantel!

så nästa gång du går ut!…..glöm inte manteln! 🙂

Sanna Stiveus

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 3 februari, 2015, in Evangelisation och mission, Gästskribent, Kyrka och teologi and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Tack Micael för din viktiga text. Jag tror att jag förstår dig lite bättre nu.

    Gilla

  2. …och nu går skam på torra land: I Norge är man på väg att kriminalisera godhet! Och inte vilken godhet som helst, utan sådan som riktar sig mot de allra mest utsatta…

    Gilla

  3. Norge är inte alltid ett föredöme, högermajoriteten har varit lite för rika lite för länge-som så många svenskar.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: