”Ge och du ska få” – en Facebookmegakyrka där alla får vara dem de är

ge och du ska få yeah

Sen ett drygt år tillbaka är jag admin på ”Ge och du ska få”, en kristen Facebookgrupp med 7700 medlemmar där i synnerhet ungdomar delar böneämnen, vittnesbörd, bibelord med mera och får förbön, uppmuntran, uppskattning med mera. Jag minns när jag först blev inbjuden av en kompis och slogs av hur häftigt det var att något sådant finns. Jag kände – och känner – mig alldeles varm inombords när jag såg alla hundratals syskon visa omsorg om varandra och peppa varandra att följa Jesus. Jag fick som sagt efter ett tag äran att vara admin och sköter sen dess om gruppen tillsammans med ett team på sex personer.

Jag tror en av de viktigaste anledningarna till att GODSF blivit en så uppmuntrande och varm plats är att vi inte tillåter diskussioner i loggen. Det är förstås inte ett okontroversiellt beslut – det är många som vill diskutera om Gud från alla möjliga perspektiv och några gånger har vi admins blivit anklagade för censur, men egentligen handlar det i grund och botten om ett sätt att hantera Facebooks algoritmer.

I Facebookgrupper får generellt inlägg med flest kommentarer mest uppmärksamhet, eftersom en ny kommentar gör att ett inlägg hamnar längst upp i loggen. Och det ligger i sakens natur att en diskussion producerar fler kommentarer än ett böneämne eller vittnesbörd. Böneämnena och vittnesbörden drunknar då bland alla diskussionsinlägg, något jag minns från när jag precis gått med i gruppen och diskussionsförbudet inte fanns. Diskussionerna tenderade alltför ofta också att spåra ur i personangrepp, hård stämning och allmänt opeppande läsning.

Med det vill jag inte säga att diskussioner är dåligt eller bör begränsas, här på Hela Pingsten är jag involverad i massa diskussioner om teologiska frågor och det finns redan Facebookgrupper för sådant, såsom just Teologiska frågor. Vi skapade till och med ett event för alla medlemmar i Ge och du ska få som heter GODSF Öppet samtal, där man får diskutera hur mycket man vill om vad som helst så länge man inte ägnar sig åt påhopp och håller sig till ämnet. Men när det gäller själva loggen i Ge och du ska få brukar vi admins stoppa eller ta bort diskussioner.

Och som sagt, det gör att ”Ge och du ska få” får en annan atmosfär än många diskussionsgrupper. Vad människor delar ifrågasätts inte utan omsluts i kärlek, förbön och uppmuntran. Alla får vara som de är, på riktigt. Det är i alla fall vår målsättning, och vi vet att många uppfattar gruppen så.

Här är för övrigt en presentationsvideo som jag gjorde till gruppen i tisdags. Fick fett mycket uppmuntran för den halleluja. Gör en ju sugen på att spela in videos för GODSF varje dag 🙂

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 16 maj, 2015, in Bön och tillbedjan and tagged , , , . Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Jätteklokt beslut, låt diskussionsarenorna få vara just det, arenor, och låt bönerummen få vara bönerum.

    Gilla

  2. Hej Micael!

    Detta har ingenting att göra med inlägget ovan men jag vet inte var jag annars ska skriva det.

    I morse la du upp en text på din facebook-sida angående Norges nationaldag och att deras nationalism har lett till främlingsfientlighet och stolthet. Jag blev direkt påmind om ett inlägg du gjorde här på din blogg för ungefär ett år sedan strax innan Sveriges nationaldag (https://helapingsten.wordpress.com/2014/06/06/nationaldagen-vs-pingstdagen-2/), där skriver du:

    ”Sveriges kristenhet är nog ganska medvetna om hur pinsamt det egentligen är att 6 juni fira Sverige med buller och bång, flaggviftning och folkfest”.

    Två månader tidigare (den 8 april) hade du varit med och firat romernas nationaldag, du skriver detta i beskrivningen av videon som du la upp på YouTube (https://m.youtube.com/watch?v=zG2waB6Xd0o):

    ”8 april är romernas internationella dag eller nationaldag vilket firades med buller och bång i Uppsala Domkyrka…men också fira den romska identiteten”.

    Jag förstår inte varför det skulle vara pinsamt att fira Sveriges nationaldag ”med buller och bång” men det finns inga som helst problem att fira romernas nationaldag ”med buller och bång” och dessutom romska flaggor, traditionell folkdans och allting annat som var pinsamt att göra på Sveriges nationaldag.

    Jag vill inte kritisera utan jag undrar verkligen hur du menar, varför det är fel att fira den svenska identiteten men det är rätt att fira den romska identiteten.

    Gud välsigne din blogg!

    Gilla

    • bortom logikens alla gränser…

      Gilla

    • När identiteter är svaga och bräckliga så behöver de byggas upp och stärkas. Identiteter som är trygga behöver kanske inte celebreras så mycket och när det blir regelrätt kollektiv narcissism av det så är det en ren styggelse. På gruppnivå likasom på individ nivå.

      Gilla

    • Hej Jonathan!

      Att posta kommentaren under blogginlägget du länkar till hade inte skadat men det är lugnt 🙂 Bra fråga och research, jag återvänder alltför sällan till mina gamla texter.

      För det första så är citatet från Nationaldagen vs Pingstdagen vingklippt både i början och slutet. Jag skrev ”Pingst är ju som bekant den mest ofirade högtiden vi har och de flesta inom Sveriges kristenhet är nog ganska medvetna om hur pinsamt det egentligen är att 6 juni fira Sverige med buller och bång, flaggviftning och folkfest, för att sedan 8 juni fira pingsten med inte mycket mer än ett Gudstjänstbesök.” Så poängen i just det stycket är att det är pinsamt att kristna firar en sekulär stats födelsedag mer än kyrkans födelsedag.

      Men sen är jag förstår väldigt kritisk till nationaldagsfirande som koncept, som du ju förstår både från min facebookstatus och från resten av blogginlägget. Och där hittar du ju flera av mina argument för detta men jag kan göra en kort sammanfattning:

      – Nationalismen gynnar och stödjer främlingsfientlighet och det finns en stark korrelation mellan dessa. I Sverige har det nationalistiska firandet på framför allt 6 juni växt fram parallellt med SD:s popularitet.

      – Nationalismen är starkt kopplad till stater – själva grundtanken i ideologin är att folk med gemensamt språk och kultur ska ha en stat – och således är det stater som bestämmer om nationaldagar och sammanväver det med saker som militärparader eller medborgarceremonier.

      – Nationalismen är helt artificiell – vi firar inte länsdagar eller kommundagar för ingen säger åt oss att göra det och vi tjänar inget på det heller. För att nationaldagen ska ha nån som helst poäng måste nationalstaten kopplas samman med positiva värderingar – oavsett vilken nationalstat vi talar om.

      – Nationalistiska idéer och ideal lyser med sin frånvaro i Nya testamentet, istället sätts Guds Rike och dess uttryck i kontrast till mänskliga riken.

      När det gäller 8 april så kallas den både nationaldag och internationella dag just på grund av att den inte är en nationaldag i egentlig mening – romerna har ju inget land utan dagen tillkom tillsammans med den romska flaggan på den första internationella romakongressen i London 1971. Lägg därtill att romerna är Europas mest diskriminerade folkgrupp som än idag lever i extrem utsatthet och förföljelse, och skillnaden mot 6 junis firande av den rika nationalstaten Sverige blir rätt så stor.

      Men det gör inte romernas nationalism oproblematisk. Under den stora självständighetsvågen på 60-talet när kolonialväldena luckrades upp talade man ofta om den ”positiva nationalismen”, som gav befrielsekämparna bränsle att göra sig av med den vite mannens förtryck. Många av de länderna har sedan kännetecknats av allehanda konflikter, plus främlingsfientlighet och despotism. Det ligger liksom inbyggt i nationalismens kärna att en viss kultur ska kopplas samman med en stat, och om det inte vore svårt nog i Europa, gissa hur svårt det har varit i Afrika!

      Så om romerna skaffar sig en stat, om en romsk ”sionistisk” rörelse uppstår och de får massa mark i Transylvanien eller Indien av FN, så lär deras nationalism onekligen skapa massa problem i form av xenofobi, konflikter etc. Såsom ju faktiskt har skett i den moderna staten Israel. Det finns helt enkelt ingen vacker nationalism, så fort den kopplas samman med makt – vilket alla stater gör – uppstår mängder med problem. Då kan man ju hellre vara gudsrikian och fira pingstdagen.

      Så jag ska ta och se över min katchiga beskrivning av youtubeklippet, jag reflekterade inte särskilt mycket över det utan mitt intresse var ju att lyfta fram de diskriminerade rumänska romer som jag kämpar för. Jag varken arrangerade eller medverkade i evenemanget, jag bara råkade ha en kamera och personen som höll i det bad mig filma och lägga upp ett klipp på YouTube. Men som du påpekar blir det ju motsägelsefullt eftersom jag egentligen tycker att nationalism är dåligt, så som sagt ska jag ändra i beskrivningen av klippet.

      Gud välsigne dig!

      Gilla

  3. Kan man som admin i en grupp censurera kommentarer på kommentarer? 🙂

    Gilla

  1. Pingback: Hur kan egendomsgemenskap få fotfäste i Sverige? | Hela Pingsten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: