Ordets görare

I mitt förra blogginlägg nämnde jag att jag läste Jacobsbrevet ganska intensivt eftersom jag upplever att Gud vill säga mig något, något i detta brev.

Jacob, som det sägs vara Jesu broder, talar i detta brev om att inte bara vara ordets hörare utan ordets görare. Att leva ut Ordet.

Det är ganska utmanande. Länge har jag tolkat detta brev som om jag ska anstränga mig till det yttersta med kristna gärningar, gärningar som ofta människor i min omgivning mer eller mindre tycker att jag ska göra. Just för att de anser att det är min kallelse.

Konstigt att jag inte förrän nu flera år senare och efter utmattningsdepressioner äntligen begripit att det var vad de ville att jag skulle göra som jag gjorde, vilket inte betydde att det var Guds vilja!

Länge trodde jag att dessa människor, som både av mig, omgivningen och dem själva, ansågs lite heligare än jag själv, kunde höra Guds vilja och att jag var för oerfaren för det. Men så var och är det inte. Snart upptäckte jag att jag användes, användes till att förverkliga dessa upphöjda människors, egna drömmar och visioner.

De lutade sig mot Jacobs brev att man ska GÖRA. Det stämmer, men min tolkning är en annan nu när jag har distans och själv äntligen vågar lita på att Gud talar även till mig.

När Jesus flyttade in i mitt liv hände något. Jag blev förändrad på ett sätt som jag inte förstod då. Jag visste inte att jag mött Jesus där och då på min sängkant. Jag visste inte att Han utvalt mig.

Utan att förstå vad som drabbat mig ändrades min syn på min omgivning radikalt. Jag började plötsligt agera på ett sätt som var helt olikt den jag annars brukade vara.

Jag fick medkänsla med alla, jag ville ge bort saker till behövande utan betalning, jag började lyssna till vad människor sa, jag var förundrad över skapelsen och ville förmedla min nya syn på världen till andra. Detta hände med mig utan att jag med mitt förstånd förstått att jag blivit frälst. Jag visste inte det jag bara började agera utifrån ett helt annat förhållningssätt.

Det är så jag tror att Jakob menar i sitt brev. Han menar inte att vi ska göra saker för görandet skull, för att verka mer fromma än andra, för att tillfredsställa någon annans dröm om perfektion. Han menar att om du verkligen tagit emot Jesus i ditt hjärta kan du inte låta bli att göra goda saker. Ditt handlande blir ett annat än världens handlande, helt av sig själv.

Jakob pekar på en rad egenskaper och levnadsregler som vi som Jesu lärljungar bör förstärka och bejaka. Vi har dem alla nerlagda i våra hjärtan, men blir frestade av ”världens” sätt att se på saker och ting.

Han menar att göra är lika med också hurdan man är.

 ” Den som vet att göra det goda men inte gör det, han syndar” ( Jacobs brev 4:17)

Underordna er Gud( Jak 4:7a)

Stå emot djävulen(Jak 4:7b)

Närma er Gud( Jak4:8)

Ödmjuka er inför Herren(Jak 4:10)

Förtala inte varandra( Jak 4:11)

Vänta tåligt( Jak 5:7)

Klaga inte på varandra( Jak 5:9)

Får någon av er lida ska han be( Jak 5:13a)

Är någon glas skall han sjunga lovsånger( Jak 5:13b)

Dessa ord vittnar om andra saker än vad som anses vara ”god församlingsanda”
.

Jacobs brev innehållermassor av exempel på hur man blir ordets görare och inget har egentligen att göra med kaffekokningsschema, städteam, och en massa andra uppgifter i församlingen som görs idag.

Ordets görare är den som svarar på Helig Andes frukter och med sitt liv visar på vad det innebär att vara en Jesu lärjunge. De olika uppmaningar som Jakob pekar på är att så fort man säger ja till Jesus blir det per automatik så att man förändras. Den som inte hör på sitt hjärta där Helig Ande manar, utan utgår från sitt eget ego, går emot Herren och sin kallelse.

Ingenstans i Jacobs brev, eller någon annan stans i Bibeln, står det att man enligt schema ska göra det eller det. Nej, i stället är det tron som ska bekräftas av andra handlingar som tex de jag givit exempel på från Jakobs brev.

Att vara trons görare är allt som man upplever att Herren manar en till. Den Helige Ande får dig att göra de mest oanande saker. Så gjorde Han med mig. Jag visste inte att jag släppt in Jesus. Jag bara blev en annan människa. Förändrad inifrån och ut. Jag såg plötsligt på livet på ett helt annat sätt.

En naturlig följd av att jag blev frälst, fast jag inte visste om det själv.

Efter att ha gått ett par månader i bibelskola( där hamnade jag för att den Helige Ande la en längtan i mitt hjärta att lära mig mer!) förstod jag att jag blivit frälst, men de ”goda gärningarna” och mitt förändrade synsätt hade börjat direkt efter mitt möte med Herren och jag gjorde dem utan att tänka på att jag gjorde dem.

Snart blev jag införstådd med att goda gärningar innebar andra saker.

Många år senare manade Helig Ande mig att lämna det sammanhang som ”tvingade” in mig i sysslor jag inte var ämnad för.

Jag tog steget och har inte ångrat mig en sekund. Herren är min ledstjärna och ingen annans ”världsliga” önskningar.

I den lilla husförsamlingen sker allt utan subtilt tvång. Där råder fullständig frihet med Jesus i centrum.

Mer om min resa kan du läsa i min bok ”Flickan som slutade ljuga” som kommer ut på Sjöbergs förlag nu i juni.

Gud välsigne dig!

Désirée Kjellin

About desireekjellin

Gift flerbarnsmamman och Jesu lärjunge.Bloggar, föreläser, undervisar församlingar om faran med det österländska inflytandet i våra församlingar och i samhället. Har skrivit en bok som kommer ut nu i höst på Sjöbergs Förlag som heter "Flickan som slutade ljuga" Brinner för husförsamlingar och evangelisation, lärjungar som gör lärjungar....älskar att tala om enkelheten i evangelium. Älskar att leva som Jesu lärjunge.

Posted on 15 maj, 2016, in Frälsning och evigt liv, Kyrka och teologi and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Jakobsbrevet kan verka som en udda fågel i NT tills man inser för vilka den är skriven för.
    Uppställningen tyder på att den riktar sig mot den skara av Israliter som utgav sig att följa ”Vägen”, men visade på det motsatta i sitt handlande. Alltså samma fenomen som vi ser bland dagens kristna.

    Liked by 1 person

  2. Tack för din text. Den hjälpte mig mycket.
    Jo, görandet kommer spontant när kärlek finns, men ibland måste man träna vilje-muskeln lite.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: