Vem lyssnar du på?

Uppfylld som jag är av Jacobsbrevet, måste jag bara dela mina tankar med er! Jag kan inte få nog av det, visdomen och enkelheten i det han skriver! Han var Jesu biologiska broder, men vandrade inte med Jesus som lärjunge utan kom till tro på Hans ord efter uppståndelsen vid ett personligt möte med Honom. (1 Kor 15:7)

All den kunskap som Jacob delar med sig av kan inte bero på något annat än att den Helige Ande var verksam i Honom. Den kunskap han förmedlar till oss är från Jesus själv. Mycket i Jacobsbrevet kan jämföras med Jesu bergspredikan.

Det här med gärningar… Så ofta tänker vi på arbete, församlingsarbetet ofta, när vi hör ordet gärningar. Men om vi gör gärningar utefter något annat än under ledning av den Helige Ande, är det mänskliga handlingar och har inte att göra med kristna gärningar. Så fort arbetet känns kravfyllt, du blir utschasad av det eller inte tycker att du gjort nog, då stämmer ditt arbete inte överens med det Gud har kallat dig till.

Vår Gud tvingar ingen, vill inte att vi ska trötta ut oss, jaga efter pengar och prylar, göra oss ett namn eller något annat. Han vill, genom den Helige Ande, hjälpa oss att bli de ambassadörer för sitt rike som vi är kallade av Honom att bli. Inte dina egna eller andras önskningar utan Guds egna! I allt annat är det egot som styr.

Känner du dig tveksam i någonting, vänta då in Herren! Han har en perfekt plan för ditt liv här på jorden. Om du känner dig trött och sliten i ditt kristna liv, då ska du också vänta in Herren. Det betyder inte att du bara ska sitta och göra ingenting. Det betyder i stället att du tar dig tid att utgjuta ditt hjärta inför Gud, hämta föda ur Hans ord och vänta på att Han ska ta din svaghet och byta den mot sin stora styrka. Det är också ”att göra”!
Det är viktigt att lyssna på Gud så att du säkert jobbar för Hans plan med ditt liv och ingen annan människas plan.

Har du någonsin blivit fylld av den Helige Ande? Överflödar Guds Ande hela din varelse och förvandlar dig och alla runtomkring?
Eller har du nöjt dig med att bara insupa kunskap från lärda teologer medan du släpar dig fram, tyngd av uppgifter som andra sagt är din kallelse, och hoppas på att du ska nå slutmålet för alla dina gärningars skull?

När människor inte är fyllda med Guds Ande blir personliga prestationer väldigt viktigt i kyrkan. Många säger:”Här är en broder/syster som gjort det och det för Herren, och jag rekommenderar honom/henne att tala inför er också!”
När den Helige Ande inte är närvarande, blir människor och deras gärningar väldigt viktiga. Troende ser upp till en predikanter med stora namn och samlas i mängder till möten där något ”nytt” budskap läggs fram.

När den Helige Ande är närvarande, bryr sig ingen om vem som predikar, eller vad hon/han heter, för alla är ivriga att förhärliga Jesus och göra Hans namn stort.

Lyssna inte för mycket till andra människors vilja med ditt liv. Låt dig inte luras av smickrande ord om hur duktig du är inom ett visst område i ditt liv eller i din församling. Innan du säger ja till lockande erbjudanden, i och utanför församlingen, gå in på din kammare och sök Guds ansikte. Pröva om det är från Honom eller det bara är någon människa som vill få dig till att förverkliga hans/hennes vision eller längtan.
Ta dig tid för detta. Det är livsviktigt!

All välsignelse
/Désirée Kjellin

About desireekjellin

Gift flerbarnsmamman och Jesu lärjunge.Bloggar, föreläser, undervisar församlingar om faran med det österländska inflytandet i våra församlingar och i samhället. Har skrivit en bok som kommer ut nu i höst på Sjöbergs Förlag som heter "Flickan som slutade ljuga" Brinner för husförsamlingar och evangelisation, lärjungar som gör lärjungar....älskar att tala om enkelheten i evangelium. Älskar att leva som Jesu lärjunge.

Posted on 17 maj, 2016, in Evangelisation och mission, Frälsning mirakler och aktivism, Frälsning och evigt liv. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Björn bloggaren

    Desire!

    Jag kan nog säga ja och amen till det du skriver, dock är det inte säkert att så många uppfattar Jakobs brev som du.

    Bb

    Gilla

  2. ”Var och en ska ge vad han har bestämt i sitt hjärta, inte med olust eller tvång, för Gud älskar en glad givare.” (Ur 2 Kor 9 )

    Även om den texten handlar om kollekt i form av pengar tror jag den är överförbar på tex engagemang som du är inne på. En ”glad givare” tror jag handlar just om att dela av glädje och frivillighet. Inte att det viktigaste är att se glad ut och kanske egentligen känna i sitt hjärta att givandet sker av tvång eller olust. Gud älskar en glad givare tror jag handlar om att leva ärligt mot varandra. Om vi ger varandra 100 spänn eller en fika på stan eller vad som faller in ska vi kunna lita på att vi ger det för att vi vill och inte känner oss tvingade till det. Friviligt/glatt/ärligt givande ger glädje i både givandet och tagandet.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: