Allt gemensamt: Min C-uppsats om Jesus Army

Red cross revival

Äntligen är den klar! Under våren har jag snickrat på min kandidatuppsats i praktisk teologi om egendomsgemenskapen i Jesus Army. Den är på ca 30 sidor och kan laddas ner här: Allt gemensamt – Micael Grenholm. Slutsatsen lyder:

Denna uppsats har sökt svara på frågan hur påverkar Jesus Armys egendomsgemenskap dess församlingsliv? Det som materialet har kunnat visa är att församlingslivet för det första påverkas mycket av egendomsgemenskap på grund av att denna är fullständig, central i kyrkostrukturen och omfattar ungefär en fjärdedel av alla församlingsmedlemmar. Ekonomiskt sett eliminerar egendomsgemenskapen både fattigdom och personlig rikedom inom sig samt frigör mycket resurser för extern diakoni, dock tycks det finnas en risk för dem som lämnar egendomsgemenskapen att bli fattiga. Deltagandet i församlingslivet ökar kraftigt och kommunitetsmedlemmarnas egna andliga liv gynnas för det mesta enligt dem själva. Friheten för kommunitetsmedlemmarna inskränks, i synnerhet för kvinnor även om rörelsen tycks bli mer jämställd i och med ett pågående generationsskifte.

På ett generellt plan verkar det vara ofrånkomligt att en egendomsgemenskap som minskar ekonomisk ojämlikhet och ökar andligt deltagande också minskar friheten. Önskvärda ekonomiska och andliga effekter av en egendomsgemenskap tycks alltså komma till priset av minskad individuell autonomi. Vad gäller den ojämlika behandlingen av kvinnor och homosexuella är det inte en nödvändig generell konsekvens av egendomsgemenskap i sig, men egendomsgemenskap kan förstärka sådana praktiker om de redan finns där i och med frihetsbegränsningen.

Fallet Jesus Army visar att egendomsgemenskap är möjligt att bedriva på större skala i en modern församling idag. För de som funderar på egendomsgemenskap som församlingsmodell eller livsstil bör vinsten av ekonomisk jämlikhet och andligt deltagande vägas mot kostnaden i frihetsbegränsningar.

 

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 4 juni, 2016, in Ekonomi och social rättvisa, Feminism och jämställdhet and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Hans G Eriksson

    Den här typen av resonemang förutsätter förutsättningar som inte finns i verkligheten. Samhällsekonomin är inte linjär. Man kan inte räkna med att ekonomin är statisk så att önskad ändring kan göras utan eventualiteten av att icke-önskade förändringar.

    Det är exempelvis lätt att beskatta en tillgång. Men det är inte lika självklart att den tillgången ens skapas i medvetande om att den kommer att beskattas. Om någon som inte disponerar över alla förutsättningar – t ex Micael Grenholm – sätter agendan i tron att ekonomin är statisk, så upprepas det som fått vissa samhällen att haverera där idéerna fått för stort inflytande.

    Gilla

  2. Micael,
    Jag har bara hunnit ögna igenom din uppsats, men den ger ett gott intryck. Lycka till!

    Gilla

  3. Gillar MG här för att det i texten handlar om mål- och värdekonflikter och allt inte bara kolsvart eller bländvitt. Känns realistiskt. Det gillar jag.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: