Vad skulle hända om en kommunitetsväckelse drabbade Sverige?

thumb_IMG_3456_1024.jpg

Året är 2057. Femton år har gått sedan den Nya Jesusväckelsen slog igenom på allvar, och inte bara Sveriges kyrkor utan samhället i stort är fullständigt förvandlat. Över fyra miljoner uppger till SCB att de går på religiösa möten varje vecka, 75 % av befolkningen uppger sig tro på Gud och både brottsligheten och alkoholkonsumtionen når bottennivåer. Överallt, på varje ort, finns kristna kommuniteter och åtminstone varje vecka, om inte varje dag, står kristna och evangeliserar på gator och torg, utanför livsmedelsbutiker och köpcenter.

Kommuniteterna varierar i storlek och uttryck, vissa är herrgårdar med plats för 40 personer medan andra består av små lägenheter nära varandra. Vissa liknar kloster med dräkt, ikoner och gamla tideböner men de flesta är betydligt lågkyrkligare. Män och kvinnor, familjer och singlar, äldre och yngre delar i de flesta fall kommunitet. Många tar in hemlösa och flyktingar till den Sverigedemokratiska regeringens förtret, men förföljelsen och arresteringarna från statens sida bidrar bara till att väckelsens eld hålls brinnande.

De flesta kyrkobyggnader i landet har rivits, sålts eller gjorts om till kommuniteter. Nästan alla kyrkobyggnader som inte är kommunitetskyrkor officiellt har ändå människor som bor där, ofta hemlösa eller flyktingar. Det uppskattas att ungefär 70 % av Sveriges kristna bor i kommunitet. I alla samfund är kommuniteterna centrum för Gudstjänstlivet, som inte längre ses som en söndagsaktivitet utan något kristna ägnar sig åt varje dag. Sveriges kristna råd och Svenska missionsrådet har upprättat en fond som tar emot överskotten från de tiotusentals kommuniteterna och skänker dem till kyrkor och kommuniteter i majoritetsvärlden.

Den Nya Jesusväckelsen kännetecknas av stark bibeltro, med betoning på att leva ett nytestamentligt liv som i Apostlagärningarna. Liberalteologin är nästan utdöd och går i princip bara att finna i Riksförbundet för Tro och Humanism, den marginella del av Svenska kyrkan som inte togs över av EFS när kommunitetsväckelsen kom. Deras idéer ses av den akademiska teologin som en fossil från upplysningstiden, medan de många mirakler som den Nya Jesusväckelsen fört med sig gjort att signumologi (studiet av mirakler) och pneumatologi (studiet av andar) blomstrar på universiteten och de många teologiska högskolorna.

På Mosaikkommuniteten utanför Uppsala håller 65-åriga Sarah sin sista bibelskoleklass för ett gäng äldre tonåringar som växt upp i väckelsen. Hon går igenom hur väckelser tenderar att vara det enda som kan åstadkomma stora paradigmskiften i kyrkohistorien. Innan pingstväckelsen kom i början av 1900-talet trodde oerhört få på andedop och tungotal, blott 50 år senare var det synsättet närmast dominerande i västvärlden. På samma sätt fick den Nya Jesusväckelsen kristna att se den apostoliska egendomsgemenskapen i Apg 2:44-45 som lika normativt som allt annat apostlarna gjorde och sa.

En av eleverna, Matteus, försöker tänka sig in i hur det var när knappt några kyrkor hade kommuniteter och hur de som fanns var marginaliserade och ofta bortglömda. Han begrep inte hur karismatiska kristna hade kunnat fascineras över den Andefyllda delen av Apostlagärningarna 2 men glömma den ekonomiska, eller hur så många kristna hade kunnat leva i sina villor i överflöd medan de visste att deras fattiga syskon led nöd. Varför ville de inte leva bibliskt tidigare än 2057?

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 13 januari, 2017, in Ekonomi och social rättvisa, Kyrka och teologi and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Att be Gud väcka oss kristna i Sverige det bör vi fortsätta med, och när tiden är inne så kommer han att inte bara väcka oss utan också sända ut oss.

    Gilla

  2. Det var en Jesus väckelse i början av 70-talet, på 60-talet hade man den erfarenheten att det inte var lönt att be en kvart med en missbrukare, men med början i USA så började man med ”Cold turkey” när man bad för narkomaner som ville bli fria ibland över ett dygn i streck, de som på det sättet blivit fria från tungt narkotikamissbruk, behövde stöd i form av ett kristet gruppboende.

    Idag har man erfarenheten att be för en homosexuell en stund varje dag under ett par veckor inte hjälper och allt fler ser dem som hopplösa fall, allt fler säger att det enda vi kan göra är att acceptera dem som de är.
    Nu behövs en väckelse där vi upptäcker hur vi kristna bäst hjälper de som vill bryta ett queer beroende. Att drömma om att vakna är ett tecken på att man är på väg att vakna, så låt oss hoppas att Micaels dröm är ett tecken på att en väckelse där man bryter sexmissbruk är på väg, istället för att skratta åt hans dröm.

    Om vi inte omvänder oss och blir som barn så kommer vi aldrig in i Guds rike!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: