Jesus Army: En kommunitetskyrka

Jesus Centre Northampton
Jesus Centre i Northampton, centrum för gudstjänst och socialt arbete

Jag besökte modern Jesus army i Storbritannien 2-6 april. Kyrkan härstammar från Jesusrörelsen och förenar karismatik och kommunitetsliv på ett väldigt bra sätt.

Ungefär en fjärdedel av medlemmarna lever i någon av kommuniteterna. De beskrevs som navet i kyrkan, själva basen i dess verksamheter. Det finns ungefär 40 stora och 30 mindre Jesus army-kommuniteter utspridda i Storbritannien. Jag bodde i kommuniteten Holy Treasure i Kettering. De var ca 10 som bodde där permanent, men under helgen var vi kring 20 – det var en nationell sammanskomst för kyrkan, Alive Festival Weekend, så många sov över. Annars brukar rätt många titta in då och då, det är få gånger exakt samma personer äter middag ihop. Stor öppenhet och gästfrihet alltså.

Teologin bakom kommunitetslivet hade många dimensioner. För det första ville de vara en 24-7 kyrka. Den första mJa-kommuniteten växte fram när ett gäng kristna hade samlats för att be och inte ville gå hem igen – de ville leva i bön och gemenskap. Alla kommuniteter över hela landet hade gemensamt veckoschema, ”det hjälper oss vara ett hjärta och en själ” sa en broder, med agapemåltid den ena dagen, cellgrupp den andre, ”bjud hem dina kompisar”-kväll den tredje, gatuevangelistaion den fjärde etc. Varje dag hände det något, de var inte bara kyrka på söndagarna (Apg 2:46).

För det andra handlade det om att bygga relationer. Kyrkan är ingen byggnad, kyrkan är Guds folk, och vi måste lära känna varandra och älska varandra (Joh 15:12). På festivalen blandades lovsångerna till Gud med uppbyggande sånger som ofta handlade om att vi som Kristi kropp måste känna gemenskap och bära varandras bördor. Man kan inte vara kristen på egen hand, vi måste upprätthålla Jesu Kristi församling, och kommuniteter är effektiva på den upprätthållningen. Bakvänt kan man inte skapa en kommunitet utan att ha relationer först. Det var det främsta rådet till mig när jag undrade vad man ska tänka på när man startar en kommunitet.

För det tredje handlade det om jämlikhet och släckande av penningtörsten. De praktiserade full egendomsgemenskap, hela lönen gick till kommunitetens bankkonto, och de fick allt de behövde – mat, kläder, husrum, allt väldigt enkelt. En broder berättade hur skönt det var att inte se en räkning på 20 år. De pengar som blev över när alla utgifter betalts gavs till kyrkans nationella fond som anordnade festivaler och evangelisationskampanjer, betalade utgifter till olika Jesus Centres som erbjöd diakoni till hemlösa, flyktingar och andra, byggde nya kommuniteter mm.

Kyrkan präglades av stor gästfrihet och generositet – det stod i programmet för festivalen att man kunde ge en frivillig gåva för jippot i en tunna, men denna tunna hade ingen brytt sig om att fixa fram – och det var riktigt intressant att se en kommunitet i full funktion som hade existerat länge och väl. Jag och några till är ju intresserade av att starta en kommunitet i Gottsunda, jag kommer ta med mig mina erfarenheter från Storbritannien till byggandet av den.

7 kommentarer

  1. Tack för en intressant glimt från Jesus Army. De har inspirerat mig genom åren. Det är väl fortfarande så att det är skillnad mellan församlingen (Jesus Fellowship Church/ Jesus Army) och kommuniteten (New Creation Christian Community). Alla i församlingen lever väl inte i egendomsgemenskap, eller hur?

    Gilla

    1. Det är sant! De betonar kommuniteternas viktiga roll för församlingen men det är bara en minoritet av medlemmarna som lever i kommuniteterna. Jag poängterade inte det i texten, ska fixa det.

      Gilla

  2. Berätta gärna lite mer om karismatiken. Ber de för sjuka, driver ut demoner, profeterar? frid david

    Gilla

    1. David: Det här är första blogginlägget av tre. Den andra ska heta ”Jesus Army: En radikal kyrka” och den tredje ”Jesus Army: En karismatisk kyrka”. Men för att svara på din fråga redan nu: det gör de. Med råge.

      Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s