Frihet för de fångna!

Jag skrev för några dagar sen om att Jesus omedelbart gick ut i öknen och blev frestad efter att han hade blivit fylld av Anden. Han började inte predika och göra mirakler direkt utan först fastade han och satte sin kallelse på prov. Därefter sätter han igång med sin offentliga verksamhet – och då är det power som gäller – ”I Andens kraft vände Jesus tillbaka till Galileen, och ryktet om honom gick ut i hela trakten däromkring. Han undervisade i deras synagogor och blev prisad av alla.” (Luk 4:14-15).

Om vi bara predikar utan att gå i Andens kraft blir det bara tomma ord, och om vi går i Andens kraft utan att predika fattar ingen vems kraft det är vi använder. Vi måste ägna oss åt både och, precis som Jesus. Han kom ganska snart till Nasaret där han hade växt upp och gick in i en synagoga: ”Han reste sig för att läsa ur Skriften, och man räckte honom profeten Jesajas bokrulle. När han öppnade den, fann han det ställe där det står skrivet:

‘Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig
till att predika glädjens budskap för de fattiga.
Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna
och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet
och predika ett nådens år från Herren.’

Sedan rullade han ihop bokrullen, räckte den till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina ögon fästa på honom. Då började han tala till dem: ‘I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som lyssnar.'” (Luk 4:16-21)

Jesajas profetia syftade på Jesus. Han var nu sprängfylld av den Helige Ande och smord av Gud till att sprida Guds Rike. Vadå smord? Jo, Kristus betyder ”Den Smorde”, och genom alla tider har kristna blivit smorda med olja som ett tecken på den Helige Andes närvaro. I Gamla Testamentet smordes präster och kungar. Och Jesus är både präst och kung och så mycket mer, för han är den Gud har utvalt till att rädda mänskligheten från synd, plåga och död.

Jesus fylldes med den Helige Ande under sitt dop för att ”predika glädjens budskap för de fattiga”. Han kom med ett radikalt budskap om att rika ska dela allt gemensamt med de fattiga och att inga ekonomiska klyftor får finnas mellan människor. Rika tycker ofta att det är ett jobbigt budskap, och rika kristna försöker censurera det ur Bibeln, men för de fattiga är det ett glädjens budskap. Jesus tar ställning för dem.

Jesus har också blivit kallad till att ”ropa ut frihet för de fångna”. Människor som inte har blivit frälsta av Jesus är bundna av lidande och död, de har ett andligt stängsel runt sig och vet inte vad de ska ta sig till. Men Jesus kom för att befria dem.

Jesus kom för att ”ge syn för de blinda”, dels bokstavligt – det finns flera exempel på när han helar blinda både på Bibelns tid och idag (se t.ex. videon ovan) – dels andligt, när människor som inte fattat vem Gud är eller vad han kan göra plötsligt får sina ögon öppnade.

Jesus kom för att ”ge de förtryckta frihet”, dels bokstavligt i och med att han och hans kyrka är kallade till att kämpa mot förtryck av de fattiga och marginaliserade, dels andligt i och med att Guds Rike är i krig mot djävulen som älskar att förtrycka och plåga människor på det andliga planet. Till skillnad från att ge de fångna frihet handlar det här om att ge frihet till dem som lider på grund av orättvisor och andras onda gärningar gentemot dem.

Slutligen handlar Guds Andes smörjelse om att ”predika nåd” för människor. Så många har missuppfattat vad kristendomen handlar om, och det är för att kyrkan har misskött sig. Kristendomens budskap är att Jesus kom för att förlåta människor deras synder, och att det är genom hans nåd som man får evigt liv, inte genom att göra massa gärningar. Det spelar ingen som helst roll hur mycket ont man har gjort, för Jesus tog allas synder på sig och dog för dem på korset. Det är därför korset är en kristen symbol. Det är inte för att vi tycker det är gulligt som vi har avrättningsredskap runt halsen och i våra kyrkor. Det är för att genom att Jesus dog på det korset får vi förlåtelse för våra onda gärningar, han benådar oss, avskriver vårt straff, och då kan vi få evig gemenskap med Gud.

Det är det här allt handlar om, det var därför Jesus fylldes av den Helige Ande. Han – och alla hans lärjungar – ska aktivt predika budskapet om evigt liv, hjälpa de fattiga, krossa orättvisor, hela de sjuka, befria dem som plågas och sprida nåd, nåd, nåd vart de än går. Det är radikalt – och inte alltid särskilt omtyckt. Vad tror ni synagogbesökarna gjorde när Jesus hade sagt att Jesajas profetia hade gått i fullbordan, att det nu var dags för detta underbara att ske. Ropade de ”Amen!”? Började de följa honom? Näpp, de försökte kasta ner honom för ett stup (Luk 4:29). Så kan det gå om man vill befria de fångna.

En kommentar

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s