Kristna ska inte vara rika

Det här föredraget höll jag på vårt församlingsläger Kingdom Camp. Nedan följer en sammanfattning:

20% av jordens befolkning konsumerar 80% av jordens resurser. Orsaken till att 1,4 miljarder människor lever i extrem fattigdom är således inte att det saknas resurser utan att de är väldigt orättvist fördelade.

image

Detta är vi kristna kallade till att bryta. Bibeln talar om att det ska vara ekonomiskt lika för alla (2 Kor 8:13), att de som har två tröjor eller maträtter ska ge till den som ingen har (Luk 3:11) och att vägen till att ingen lider någon nöd är att ha allt gemensamt (Apg 2 och 4).

Vi är därför inte kallade till att vara rikare än andra utan till att praktisera ekonomisk utjämning. Föreställningen att det är helt okej för en kristen att vara rik som jag mött många gånger i kyrkan stämmer inte. Se till exempel på Jakob 5:1-6, där varnas rika för olyckor och plågor på grund av att de samlat skatter och levt i lyx och överflöd. Det är hemskt att spendera pengar på onödigheter när andra lider och dör för att de saknar pengar till nödvändigheter. Vi ska inte vara rika som kristna.

Gissa hur många gånger jag mött motstånd när jag framfört detta. Många kristna pekar på att David och andra kungar i Gamla Testamentet var stormrika, samtidigt som de fruktade Gud. Men att vara gudfruktig är inte samma sak som syndfri, många av dem levde i polygami också, och 5 Mos 17:17 säger klart och tydligt att Israels kung varken får skaffa sig många hustrur eller mycket silver och guld.

Ett annat vanligt motargument är att en kvinna smorde Jesus med dyr balsam i Markus 14, och Jesus sa att det var en god gärning. Den texten går dock inte att applicera på nutida situationer, för anledningen till att det var en god gärning enligt Jesus var att det var Han som var mottagare och ingen annan samt att det var en profetisk handling om Hans förestående begravning.

Varför argumenterar kristna överhuvudtaget så ivrigt för att få vara rika? Vill man ha ekonomisk ojämlikhet, struntar man i att tusentals barn dör av fattigdom varje dag? Att praktisera ekonomisk utjämning är inte en börda utan ett privilegium, Jesaja 58 talar om rika välsignelser som kommer en till del om man mättar de hungriga och krossar orättfärdiga ok. Ekonomisk utjämning är en nyckel till väckelse. Vad väntar vi på?

15 kommentarer

  1. Det har alltid varit orätt fördelat. Finns människor som kallar sig Kristna och menar på att dom fått bonus av Herren som en förtjänst, kanske en oförskämd nåd. Job fick verkligen omåttlig ”belöning” jag talar hela tiden om materiellt överflöd nu, många av oss får en oväntad skärv för att klara dagen men allt är ” Han giver i överflöd och ej bara understöd” om jag samlar i lador är jag nog satt att dela med mig till den som inte ens har ett skithus. Så ska vi leva, öppna börsen, ge det sista Gud blessar oss på a lla håll och kanter. Stort är att visa på Guds under i lidandet. Att bara visa Herrens storhet i botande och helande tycker inte jag ger rättvisa år vår vän och Helige Far.Hans närvaro
    Go(o)d Luck
    Birgitta Asp

    Och till syrran säger jag mors

    Gilla

  2. Vad glad jag är att jag inte är religiös…. Hprda krav ni har.

    Berättar du när dy är ute med pannkakskyrkan att de måste bli religiösa och ge bort sina pengar också? Då tror jag inga vill bli religiösa…..

    Gilla

    1. Japp, jag är livrädd för sanningen. Nä, jag kände mer att eftersom jag försökt förklara för dig ett flertal gånger att goda gärningar inte är ett krav för utan en konsekvens av frälsningen, och att du utan att bemöta detta fortsätter anklaga mig för att förkunna legalism, så hamnar dina kommentarer i trollkategorin. Om du fortsätter så får jag lov att blockera dig tyvärr.

      Gud välsigne dig!
      Micael

      Gilla

  3. 1. Din retorik visar tvärtemot att det är just ett krav. ”Konselvens av frälsningen” är ju lika med att vara ett krav för att bli, elker föbli frälst, enligt din retorik. ”Ingen kristen kan vara rik” , nå men då ör det ju då ett krav att ge bort allt man har för att förbli kristen. Det kan du ju inte förneka. Dörmed ör det, indirekt, ett krav för att bli ”frälst”.

    2. Att du blockerar för att jag inte accepterar eller vill ha utförligare svar visar på svagheten i dina argument. Du kunde kosta på dig att förklara utförligare istälet för att automatiskt blockera obehagliga åsikter. Hur glr du om jag möter dig på gatan? Springer dörifrån om frågan är svår att svara på?

    3. ”Gud välsigne dig” intressant kommentar. Om jag är en sådan syndare, varför ska din gud välsigna mig?

    Gilla

    1. Hej igen!

      Det är aldrig roligt att ta bort kommentarer, men ibland är det nödvändigt. Jag hade ett troll här för ett tag sen som i en månad anklagade mig för att mena saker jag inte menade, som började tala om mitt personliga liv och som när jag till slut blockerade honom fortsatte kommentera och skrev att jag inte tålde sanningen etc. Du beter dig på ett liknande sätt, så därför tog jag bort din kommentar ovan och kommer som sagt blockera dig om du fortsätter.

      Redan första gången du anklagade mig för att hävda att man måste vara syndfri för att vara kristen länkade jag till denna text där jag utförligt resonerar kring varför det inte är så: https://helapingsten.wordpress.com/2011/12/01/tro-och-garningar/ Jag har skrivit om det fler gånger också, till exempel här: https://helapingsten.wordpress.com/2011/07/22/forsonade-till-evigt-liv/

      I texten ovan däremot, eller den om vegetarianism, diskuterar jag inte frälsning – jag nämner det inte ens. Frälst blir man genom syndernas förlåtelse, inte genom att göra vissa saker. Det finns tydliga regler i Bibeln för hur kristna ska leva, men det är genom förlåtelsen vi blir frälsta. Ska en kristen mörda folk? Nej, men om han/hon gör det finns förlåtelse i Jesus. Ska en kristen mörda fattiga människor i Sydsudan genom att vara rik? Nej, men om han/hon gör det finns förlåtelse i Jesus.

      Det är därför Gud välsignar alla oavsett deras synder, Jesus kom inte för att bota friska utan sjuka, Han älskar syndare och vill vara med dem. Inte för att synden är okej, utan för att syndarna är underbara.

      Gud välsigne dig!

      Gilla

  4. Micael, hur galet det än är att folk dör som flugor nere i Afrika så förstår jag inte ditt uttalande ” Ska en kristen mörda fattiga människor i Sydsudan genom att vara rik? Nej, men om han/hon gör det finns förlåtelse i Jesus.”

    Du har inte funderat på varför det år sådan fattigdom? Är det för att Familjen Göransson tar en tur till Liseberg och spenderar totalt 5000 kr? Eller är det korrupta ledare som styr landet med vapen kanske som är problemet, som hindrar utvecklingen som bidrar till fattigdom

    Gilla

    1. Hej Samuel! Just nu pågår en akut humanitär kris i Sydsudan på grund av konflikten med grannlandet Sudan, som har en lång och smärtsam historia som går tillbaka till kolonialismen. Precis som Jesus undervisade i liknelsen om den barmhärtige samariten ska vi älska vår nästa och hjälpa dem som lider nöd oavsett om vi orsakat nödlidandet eller inte. Det spelar ingen roll om folk är fattiga på grund av korrupta regeringar eller västerländska företag, vi är skyldiga att hjälpa alla som lider nöd.

      Läkare utan gränser är en av världens bästa humanitära organisationer som fått Nobels fredspris 1999 för sina fantastiska insatser. För inte så länge sen gick de ut med ett fullskaligt latastroflarm gällande Sydsudan, om vilket jag skrev här på bloggen. På http://www.lakareutangranser.se/nyheter/2012/Augusti/Katastroflage-i-Sydsudan–vi-vadjar-om-mer-pengar/ beskriver de mer utförligt hur situationen ser ut:

      Sedan slutet av förra året har vi varnat för en humanitär katastrof i Sydsudan. Nu är krisen fullskalig: hundratusentals människor trängs under mardrömslika villkor i läger längs med gränsen. Därför startar vi vår akutfond. John Tzanos är akutsamordnare i Batil-lägret och en av ett tiotal svenskar på plats i området.

      – Situationen i Batil är tragisk. Människor är utmattade och hungriga. De svagaste barnen dör av undernäring eller sjukdomar. Det är en kamp mot klockan för att försöka rädda liv.

      I Sydsudan finns vi på plats i fem flyktingläger för att ge vård till de människor som flytt undan grannlandet Sudan. Dödligheten och undernäringen är hög och i många läger långt över akutnivåerna. Mest sårbara är barnen som drar på sig diarréer och infektioner.

      Akutinsamling för Sydsudan Nu startar vi en insamling för Sydsudan och vädjar till allmänheten att skänka pengar via vårakutfond.

      – Behoven är enorma och vi behöver mer resurser nu för att kunna fortsätta rädda liv i Sydsudan, säger Erik Johansson, insamlingsansvarig på Läkare Utan Gränser.

      Akutinsatsen i Sydsudan är just nu vår största. Över 180 internationella och 800 lokala medarbetare finns på plats och ytterligare förstärkning skickas kontinuerligt för att kunna hantera situationen. För att kunna upprätthålla de livräddande insatserna krävs enligt de senaste beräkningarna ytterligare cirka 70 miljoner kronor fram till slutet av året.

      Det är alltså en kamp mot klockan, Läkare utan gränser behöver pengar så fort som möjligt för att kunna rädda liv. Att då tänka på Liseberg och att bränna pengar på onödigheter är brutalt äckligt. Folk dör ju, på riktigt.

      Gilla

      1. Jag köper det mesta och håller med. Men du sa ” Ska en kristen mörda fattiga människor i Sydsudan genom att vara rik? Nej, men om han/hon gör det finns förlåtelse i Jesus.”

        Förstår inte riktigt vad du menar med det?

        Om man ser på det ur ett annat perspektiv,

        En fråga, vad anser du är mest nödvändigt, att de fattiga för höra om Jesus eller att de får mat för dagen? För jag undrar vad du har gjort för de i Sudan för att de ska få höra om Jesus, samtidigt som du säger att man är en rutten skit om man inte ger pengar till de fattiga, hur rutten är man då inte om man inte vittnar om Jesus till samma människor man vill hjälpa

        Gilla

        1. Hej igen! Jakob skriver faktiskt att de rika är mördare (Jak 5:6), och med tanke på den oerhörda mängd männikor som dör av utebliven hjälp samtidigt som rika spenderar pengar som skulle kunna rädda deras liv på onödigheter, så gäller det även idag. Det är helt riktigt att vi ska verka för att människor tar emot Jesus också, och därför stöder jag Ibra regelbundet, som har ett bra evangelisationsarbete i Sydsudan: http://www.ibra.se/viewNavMenu.do?menuID=12&oid=975 Dock är många redan kristna där.

          Gud välsigne dig!

          Gilla

      2. Bör vi inte bidra med pengar till Mission osv som bidrar till folks frälsning? Om vi bidrar med pengar till organisationer som inte är kristna så får folk hjälp, visst, men det finns ingen garanti för att dom kommer att höra evangeliet, och bli frälsta. Utan Jesus går man evigt förlorad. Guds vrede förblir över en.

        Gilla

  5. Något intressant jag hittade, angående ”Uncleanness” som är en köttets gärning i Gal. 5:19 är att en av dess Grekiska definition (Strong’s G167 – akatharsia) är: Luxurious, profligate living.

    Gilla

  6. Jag önskar att riktiga kristna församlingar ,liknande de bibliska, ska växa fram .Idag präglas våra kristna färsamlingar av ekonomisk egoism i högsta grad.Egendomgemenskap anses vara en i bästa fall oupnålig utopi.Jag har själv tillhört en församling som drivs av framgångteologin, där storleken på förmögenheten visar på Guds välsignelse.Den dag vi kristna törs släppa vår kärlek till pengar och vår egoism samt verlkigen ta till oss kärleksbudskapet då kan Gud låta saker ta fart……..

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s