Pressmeddelande: Cecilia Wikström kritiserar utvisningsförsöket av Amireh och Zeinab

Uppdatering: Halleluja, tack Gud!! Kvinnorna är frisläppta!

image

Både i sociala medier, tv och tidningar har det de senaste veckorna gått att följa fallet med de iranska kvinnorna Amireh och Zeinab som har fått avslag på sin asylansökan och ska skickas tillbaka till Iran. Där riskerar Amireh att åtalas för ett påstått äktenskapsbrott och Zeinab riskerar tvångsgifte. Då de båda också konverterat till kristendom är dödsstraff -förmodligen genom stening – ett reellt hot.

De båda kvinnorna har varit aktiva medlemmar i Ängebykyrkans församling i Fellingsbro där de har delat gudstjänstgemenskap med övriga medlemmar i flera år. De är också döpta i den församlingen, under stort hemlighetsmakeri i rädsla för den iranska regimen. Trots deras djupa engagemang som är bekräftat av pastorer och medlemmar i församlingen har de inte blivit trodda i sin konvertering på Migrationsverket.

I fredags försökte gränspolisen att verkställa utvisningen. Kvinnorna var bokade från Landvetter via Frankfurt till Teheran med Lufthansa. Men när Lufthansa – av ett stort antal privatpersoner – upplystes om att Amireh och Zeinab tvingades ombord mot sin vilja så hänvisade man till en policy kring utvisningsärenden och vägrade släppa ombord kvinnorna. Ett taxiplan chartrades då till Frankfurt men även där fick man nobben från Lufthansa och kvinnorna fördes tillbaka till Förvaret utanför Göteborg sent i fredagskväll.

Tusentals människor från hela landet var under fredagen sysselsatta med att ringa och mejla flygbolag, politiker och beslutsfattare. Ett fyrtiotal samlades på Landvetter för att försöka stoppa utvisningen där och kvinnornas pastor, Ingemar Olsson, åkte ner till Frankfurt för att även där försöka stoppa utvisningen om utifall kvinnorna skulle tas ombord på planet till Teheran.

Under helgen som gått har Amireh och Zeinab mått mycket dåligt. De har fått besök av vänner som försökt att trösta och hjälpa till att hålla modet uppe. På måndag förmiddag talade Zeinab länge i telefonen med EU-parlamentarikern Cecilia Wikström (FP). Hon berättade, bland annat, att de lever i ständig ovisshet om vad som ska hända timme efter timme. Iland får de höra att de ska flyttas till ett annat förvar, ibland att planerna ändras. Efter samtalet kommenterar Cecilia Wikström:

– Enligt Dublinförordningen har varje människa rätt att vara med och veta vad som händer i dess liv. Det är aldrig OK att ljuga eller antyda att något ska hända som inte är sant. Till exempel att man kanske ska flyttas, eller också inte. Att leva i ständig skräck över att utvisningen ska verkställas.

Cecilia menar också att kvinnorna nu – med den uppmärksamhet som varit – kan anföra verkställighetshinder. Irans ambassad har med stor säkerhet koll på ärendet nu och myndigheterna kommer troligen att möta upp kvinnorna vid ankomsten till Iran. Utifrån det borde kvinnorna beviljas en ny intervju.

– Den nya intervjun måste ske med ett högre mått av kompetens och insikt om religion. Det finns något som heter religionsvetenskap som man inte beaktat. Jag efterlyser en objektiv och kunskapsbaserad intervju, säger Cecilia Wikström.

Amireh och Zeinab är både fysiskt och mentalt medtagna efter fredagen. De vet väldigt lite om sin egen framtid. Deras öde har nu engagerat tusentals människor som kräver att deras ärende omprövas och att lagarna för svensk asylpolitik ses över så att människor inte ska kunna komma i kläm på det här viset.

För mer info: Ring Josefine Arenius för vidare kontakter. 0706-52 53 12

Här är en lista på medier som skrivit om fallet.

En kommentar

1. En grupp på drygt 40 personer hade tidigare på dagen samlats på Landvetter utanför Göteborg och vädjade om att stoppa avvisningen av de två iranska kvinnorna som konverterat till kristen tro i Sverige. De skulle enligt uppgift resa med Lufthansas plan 14:40 till Frankfurt för vidare färd med ett annat av bolagets plan till Irans huvudstad. Efter att ett stort antal privatpersoner utfört en mailaktion mot Lufthansa ska de dock ha vägrat att ta med kvinnorna och bolaget meddelade via Facebook att inga personer ska resa med dem mot sin vilja. När Världen idag på Landvetter mötte Ingemar Olsson, pastor i den församling i Fellingsbro kvinnorna hör till och den som drivit deras ärende, hade han köpt en biljett för att kunna flyga till Frankfurt och om möjligt stoppa utvisningen. Samtidigt hade han fått uppgifter om att kvinnorna inte var med på planet.

Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s