Hela Pingstens tredje ben

Pannkakskyrkans tre ben: berätta, betjäna och be

Pannkakskyrkans tre ben: berätta, betjäna och be

Så det är en grej som stört mig rätt länge nu och det är att Hela Pingsten inte betonar hela pingsten. Sen jag startade den här bloggen för fem år sen har målet varit att representera en helhetssyn på Guds Rike, jag har ständigt sökt påminna mina karismatiska vänner om att de ska engagera sig för fred och rättvisa, och mina aktivistkompisar att de ska söka Andens mirakulösa gåvor, annars ”uppväcker vi bara halva pingsten”. Men jag har insett, för mer än ett år sen, att mirakler+aktivism inte är hela pingsten. Det är bara två tredjedelar, på sin höjd.

Samma dag som jag startade den här bloggen, pingstdagen 2009, publicerade Jonas Melin ett inlägg på sin egen sida Barnabasbloggen som hette just Hela Pingsten, helt oberoende av mitt initiativ. Jonas är en av dem som verkligen inspirerat mig till att förena karismatiken och aktivismen, han har en stark tro på Andens kraft som han förenar med anabaptistisk teologi för fred och rättvisa. Hans bloggpost handlade om att pingstdagen såsom den beskrivs i Apg 2 hade framför allt tre tydliga ingredienser: karismatik, gemenskap och evangelisation. Massa tecken och under skedde när Anden kom, alla hade allting gemensamt, och 3000 kom till tro efter att i synnerhet Petrus frimodigt predikade evangeliet.

Jag repostade inlägget här och sa förstås ett helhjärtat amen, det här var precis det jag snackade om! Men när jag sedan kom att skriva själv på bloggen målade jag ständigt upp bilden av att hela pingsten handlar om att förena två läger, karismatiken och aktivismen, pentekostalismen och anabaptismen, tecken, under, fred och rättvisa. Och detta berodde helt ärligt på att jag tänkte mig att evangelisationen är inbakat i karismatiken. Jag kunde inte tänka mig att när den Helige Ande döper en och låter en uppleva mirakler i vardagen så skulle man kunna motstå att sprida de goda nyheterna till folk. Med andra ord så tänkte jag att om kristna aktivister bara blir karismatiker så kommer de också evangelisera, och likaså är det bara fred och rättvisa jag behöver betona för karismatiker eftersom jag tänkte mig att de redan evangeliserar.

Nu har verkligheten hunnit ikapp mig. Nog finns det karismatiker som inte evangeliserar, på samma sätt som det finns aktivister som inte evangeliserar. Och risken med min betoning på ”tecken, under, fred och rättvisa” är att de aktivister jag når ut till visserligen börjar be för sjuka och söka Andens gåvor men inte får tillräcklig träning och tips i hur de delar de glada nyheterna om evigt liv. Att inte betona evangelisationen, frälsningen och det evangelikala innebär en kapning av pingsten, precis det den här bloggen vill undvika! Om vi tar mitt favoritbibelställe Apg 2:42-47 och markerar karismatiken orange, aktivismen rött och evangelisationen blå skulle det enligt mig se ut så här:

Apg 2:42 De höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna. 43 Och fruktan kom över alla, och många under och tecken gjordes genom apostlarna. 44 Alla troende var tillsammans och hade allting gemensamt. 45 De sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde. 46 Varje dag var de endräktigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och höll måltid med varandra i jublande, innerlig glädje. 47 De prisade Gud och var omtyckta av allt folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.

Som jag skrivit i en tidigare bloggpost var mötena i templet utåtriktade evangelisationsmöten, som alla kristna deltog i. När jag snackar evangelisation är det det apostoliskt radikala jag vill komma åt, evangelisation för mig är utåtriktade möten lika obligatoriskt som gudstjänsterna, precis som att karismatik för mig är att uppväcka döda och förvandla vatten till guldstoft, och aktivism är pacifism och egendomsgemenskap. Vi ska inte ha nån ljum medelsvenssonspingst.

Till mitt försvar måste jag ändå säga att även om evangelisationen inte varit så betonad under bloggens rubrik eller på Om-sidan så har den alltid funnits där: jag har skrivit 50 inlägg om frälsningen och 100 om evangelisation och mission, och under den här bloggens tidiga år tänkte jag mig som sagt alltid evangelisation när jag sa karismatik. I mitt eget liv har jag varit med i Mosaik i fyra år som har en 50/50-vision – hälften av det vi gör är utåtriktat – lika länge har jag varit engagerad i evangelisationsorganisationen Pannkakskyrkan. Jag har varit ute och evangeliserat hundratals gånger på dessa fyra år. Numera jobbar jag till och med på Pannkakskyrkan som evangelisationsinspiratör. Och i min nystartade lärjungaskola har jag redan tjuvstartat med den tredelade synen på pingsten, som jag hoppas kommer bli mer betonat på resten av bloggen framöver.

Inte för att det varit någon förlust att tala specifikt om föreningen av karismatik och aktivism. Enligt min erfarenhet finns det en stor mängd undervisning därute om hur man använder Andens gåvor i evangelisationen (och där har ju John Wimber influerat mig mycket), likaså finns det många som talar om hur man kan kombinera evangelisation med socialt arbete och aktivism, i synnerhet inom missionen. Men det finns extremt lite om hur Andens gåvor kan användas för att sprida fred och rättvisa. Så den specifika kombinationen kommer jag fortsätta skriva om. Men från och med nu kommer jag, förhoppningsvis, på ett tydligare sätt betona att bara karismatik och aktivism inte utgör hela pingsten, vi behöver evangelisation också. Frälsning, mirakler och aktivism. Eller som Paulus sa: ord, gärning, och kraften av tecken och under (Rom 15:18-19).

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 11 februari, 2014, in Frälsning mirakler och aktivism and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Jag skulle vilja ha en fjärdedel till där: apostlarnas LÄRA. Dvs att läran/teologin/undervisningen är viktig i sig, för att föra de andra bitarna rätt och för att veta vilken Herre vi tjänar. Ingen av bitarna står för sig själv däremot, som när bvi tror att vi kan skapa vettig teologi på fakulteten och utan att leva i Jesus efterföljd. Det går inte, det blir bara tomt prat om fel saker.

    Gilla

  2. Velkommen Herrens vishet och ordet som ger växt in andens hjälp och vi har så mycket att lära och upp till växa i trons härliga väsignelse när vi har vuxit till den nivå att anden leder oss och har auktoritet över våran live och vi har stor och bred syn i lietv med Herrens vägar at fröjd och hjälpa många till frälsning i Jesus blod ,så vi tacka Gud att han har plan öve oss alla in nådens vägar, tack med välsignelse ,keijo södertälje

    Gilla

  1. Pingback: Pingstens sju ben | Hela Pingsten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: