Frikyrkans tradition brändes upp av statskyrkan

Som jag nämnde i förra inlägget så har frikyrkans existensberättigande börjat ifrågasättas igen i och med att en religionshistoriker felaktigt hävdade att den snart kommer att dö, och precis som för två år sen under Deminger-debatten så talas det om att frikyrkan är kortsiktig och känslobaserad och måste omfamna de historiska kyrkornas tradition och reflekterande kontemplation, med den lilla bieffekten att vi då måste finna oss i att tillhöra en megasekulariserad kyrka där 85% inte tror på Jesus eller någon av de kyrkor som infört läror som inte en kotte i urkyrkan trodde på men som ändå ses som obligatoriska. Dock finns det ett ännu större problem om vi vill lämna frikyrkan och det är att det är att alla kyrkor som existerar i Sverige är frikyrkor.

Begreppet frikyrka uppstod ju i kontrast till statskyrkan, och i hundratals år har de varit förbjudna i både Sverige och Europa just för att de inte är statskyrkor. Idag när även Svenska kyrkan är en frikyrka glömmer vi lätt bort det hemska konstantinska arv den organisationen stått och står för, men det är inte en rolig historia. Samma sak gäller katolska kyrkan. Stanley Sjöberg satte fingret på något som få katoliker gärna talar om idag:

Amen Stanley

Amen Stanley

Ända sedan fornkyrkan har det funnits restorationistiska rörelser som protesterat mot hur den institutionaliserade kyrkan kvävt den Helige Ande och lämnat den ekonomiska och sociala radikaliteten bakom sig – montanismen, som tyvärr spårade ur efter ett tag, ville tillbaka till urkyrkans beroende av det profetiska och betonade helgelse; ökenfäderna och -mödrarna betonade enkelhet, ekonomisk utjämning och andlig krigföring mot demoner; valdenserna sa att Skriften är högsta dogmatiska auktoritet, förkastade läror som skärselden och praktiserade ekonomisk enkelhet och pacifism; anabaptisterna var också pacifister, bibeltroende och förkastade katolska irrläror, praktiserade troendedop och motsatte sig statskyrkosystemet. De två senare rörelserna hade oturen att uppstå när statskyrkosystemet fanns på plats – valdenserna förföljdes och dödades av katolska kyrkan och anabaptisterna förföljdes och dödades både av katoliker och ”protestanter”- de lutherska kyrkorna omfamnade ju statskyrkosystemet.

Det finns många fler exempel på fria, restorationistiska rörelser genom tiderna. Vi vet dock bäst om de som överlevt, vilket inte var lätt när de historiska kyrkorna förföljde och dödade våra predikanter. Visst, de tar avstånd från det idag, men kom inte och säg att det är vi som inte behövs när ni äntligen accepterat det vi har sagt hela tiden – kyrkan ska inte liera sig med makten och använda våld. Kom inte och säg att frikyrkan saknar traditioner när ni bränt våra böcker och dödat våra helgon.

För fyra år sedan bad Lutherska världförbundet anabaptisterna om förlåtelse för de förföljelser de utsatt oss för, och anabaptismens representanter förlät dem förstås och välsignade dem. Vi ska älska varandra och hjälpa varandra i vår mission att sprida evigt liv till världen och då ska man inte hålla på och bråka. Men att nonchalant tala om att frikyrkan är överflödig och kortsiktig och dålig är ett led i ett förtryck som pågått i tvåtusen år och som sagt – alla kyrkor i Sverige är frikyrkor så vi har redan vunnit.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 21 mars, 2014, in Kyrka och teologi, Pacifism och politik and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Ja tendensiös är bara förnamnet.

    Gilla

  2. Fredrik Vennberg

    Är det inte så att de kristna har blivit så få att att de inte är något hot längre för makten här i Sverige. Dessutom har staten fortfarande kontroll över svenska kyrkan via de politiska partierna. Ironiskt nog har partierna aldrig haft större inflytande över svkyrkans lära än nu.

    Gilla

    • SÅ Gerdvall

      Det är oftast kyrkan i symbios med den världsliga makten som alltid förtryckt de som avvikit från den etablerade tron. I Sverige finns varken denna symbios eller troende som har tillräckligt med sälta i sig för att bli kvalificerad för förföljelse. Kanske blir det förföljelse om RKK blir tillräckligt stark. 🙂

      Gilla

  1. Pingback: Liturgisk dräkt, nej tack | itpastorn.nu

  2. Pingback: Mikael Karlendals bristfälliga argument för katolicismen | Hela Pingsten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: