”Egendomsgemenskap är det bästa sättet att följa Jesus”

På tågstationen i Hannover!

På tågstationen i Hannover!

Efter en två dygns lång tågresa kom jag och min vän Hillevi till Jesus Army i Storbritannien, närmare bestämt kommuniteten Holy Treasure i den lilla staden Kettering. Huw Lewis, som leder Kettering-församlingen och är en av fem apostoliska ledare för hela kyrkan, hämtade upp oss på tågstationen och då det var söndag tog han oss till söndagsmötet som hålls i en kommunal lokal som församlingen får hyra. Det är ett klassiskt frikyrkomöte med karismatiskt fokus och bön för helgelse och förnyelse.

Bön

Texten var lämpligt nog Apostlagärningarna 2, och för en gångs skull så fick jag höra den utläggas av någon annan utan att egendomsgemenskapen i versarna 44 och 45 hoppas över eller ifrågasätts, tvärtom var budskapet ”OK, egendomsgemenskapen har vi, nu behöver vi mer tecken och under!”

11888111_10153348070947839_3148772127405776422_n

Efter mötet åkte vi till kommuniteten och hade kyrklunch! Det är en fantastiskt trevlig tradition som jag också erfor i Sydafrika när jag besökte Francis Shongwe – pastorn som uppväcktes från döden 2003 – och hans församling. Kyrklunch tycker jag är så mycket vettigare än kyrkfika eftersom det oftast är lunchtid efter söndagsmötet, och det är så mycket gemytligare (och oftast nyttigare). Efter maten lärde vi ut svenska lekar till barnen och hängde med de andra församlingsmedlemmarna.

11902262_10153348070637839_2274706321425093794_n

På söndagskvällen åkte vi in till Northamptons Jesus Centre och deltog i ett evangeliserande kvällsmöte där, och när vi sedan kom hem till kommuniteten hade Emil Nyström anlänt – en väldigt härlig norrlänning med hjärta för kommunitetsbyggande och radikalt lärjungaskap. Nästa morgon, vilket var igår, hängde vi tre svenskar med Huw till New Creation Farm, Jesus Armys hjärta där de har sina central offices tillsammans med sociala företag de driver som ägnar sig åt jordbruk, fruktodling och skogsbruk.

11902518_10153348071407839_5152034423812654538_n

Jesus Fellowship Church, som är kyrkans officiella namn, köpte ”The Farm” på 70-talet och har sedan dess haft en kommunitet där som tar hand om gården. De har succesivt gjort sig av med grisar, höns och får och satsar nu mer på att odla frukt och producera timmer och möbler. Vi fick prata med flera som jobbade på de olika företagen och berördes av Chris’ vittnesbörd: en före detta missbrukare som fått sitt liv totalförvandlat av Jesus och nu bodde i kommunitet. Jesus gav honom evigt liv med start här på jorden, med en ny familj, syssla och ett nytt hem.

11863418_10153348071932839_19025143632903515_n

Vi besökte även Cornhill som också är en av de tidigaste kommuniteterna – ett före detta hotell med plats för över 40 lärjungar – och avslutningsvis åkte vi till ”The Chapel”, Baptistkapellet där allting började för 40 år sedan efter att pastorn Noel Stanton blev döpt i den Helige Ande och började predika om att återvända till Apostlagärningarnas kristendomsform. Huw berättade om sitt dop i vatten och eld i kapellet, om alla mirakulösa helanden som skedde och om hur en brokig skara bestående av hippies, missbrukare, affärsmän, singlar, gifta med flera, bands samman i enhetlig kärlek som gjorde att hundratals så småningom började leva i egendomsgemenskap.

singing hallelujah

Chris sa till oss utan att tveka: ”Kommunitetsliv är det bästa sättet att följa Jesus. Att sälja allt och dela allt med sina bröder, det är vad Han kallar oss till.” En sådan grundmurad övertygelse om att jämlikhet är bättre än ojämlikhet och att radikal livsstil är bättre än ljummen livsstil, det är precis det som gjort att Jesus Army har lyckats bevara sin särart och sin livkraftighet under decennierna. De behöver inte be om ursäkt för att de lever som apostlarna och gör som Jesus uppmanar oss till i Luk 12:33 – det är ärligt talat andra kyrkor som borde be om ursäkt för att de inte gör det.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 18 augusti, 2015, in Ekonomi och social rättvisa, Kyrka och teologi and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 10 kommentarer.

  1. Det låter enkelspårigt. Guds rike känns så mycket mer dynamiskt och levande än att det skulle vara ett recept och en mall som är ”bäst” när det kommer till att följa Jesus.

    Och att det skulle röra egendomar eller personlig rikedom, det ser jag inte heller. Jesus ger tre totalt olika svar till tre personer han möter som är rika; den ena behöver sälja allt och sedan följa Jesus. Den andra behöver sälja hälften och sedan vända om och följa jesus och den tredje kommer inte ens pengarna på tal. Du känner säkert igen exemplen.

    Poängen torde väl vara den att Jesus ser till var och en av oss utifrån våra hjärtan, våra individuella kamper och möjligheter och gåvor.

    Men visst, det är ju enkelt konstaterat att egendomagemenskap knappast tyder på dåligt lärjungaskap utan snarare på en glöd och längtan att radikalt följa Jesus. Men det finns det fler exempel på!

    Gilla

  2. Faktiskt riktigt inspirerande och lockande text…till en början. Sen, tyvärr, låter du dina egna personliga känslor ta överhanden och skambelägga andra. När jag läser dina texter så är det ofta en bitter smak av självrättfärdighet som lämnas efter. Åtminstone är det min upplevelse. Tror faktiskt att du kan få vara med och utmana till ett vidgat perspektiv och utmana till egendomsgemenskap. Men när du sparkar och slår åt alla möjliga håll och lyfta upp din egen upptäckt som det enda rätta, får det mig att känna avsmak. Tyvärr. Men fram till dess var det riktigt lockande o jag hoppas att de som väljer egendomsgemenskap väljer en ödmjukare inställning, annars blir det nog ohållbart. Jag vet att jag inte hade pallat att leva med en gemenskap där man ser snett på alla andra som inte är som jag.

    Gilla

  3. Björn bloggaren

    Är bästa sättet att följa Jesus, hm, vad grundar du det på?

    Om jag och min fru skulle välja att ingå i en sådan kommunitet/egendomsgemenskap, där alla äger allt, så skulle vi inte längre följa Jesus, vi skulle vara på väldiga avvägar.

    Gud har fört oss dit vi är och han kommer att föra/leda oss vidare dit han vill och det är faktiskt skönt att känna Gud själv och slippa bry sig dina tokiga påståenden.

    Att följa Jesus, är att Följa Jesus! Inte genom en församling, inte genom någon människa och inte genom någon egendomsgemenskap.

    Jag håller med Martin, du skambelägger de som inte gör som du och det blir en form av självrättfärdighet.

    Bb

    Gilla

  4. Hej syskon! Ska försöka svara på era kommentarer på en och samma gång.

    Egendomsgemenskap innebär som ni säkert vet att man utjämnar klyftorna mellan rika och fattiga – det finns helt enkelt inte längre några rika och fattiga – så att ingen lider nöd och ingen överkonsumerar. Det råder ekonomisk jämlikhet i en egendomsgemenskap, helt enkelt. Nå, för att säga att egendomsgemenskap inte är bästa sättet att följa Jesus på – i varje fall när det gäller Hans ekonomiska undervisning, vilket var det Chris åsyftade – måste man antingen argumentera för att jämlikhet är lika bra som ojämlikhet så att en rik person som behåller massa pengar för sig själv följer Jesus lika bra som en som delar allt med de fattiga, eller att det går att leva ut jämlikhet på ett annat sätt än egendomsgemenskap, som då är ett lika bra sätt att följa Jesus på som egendomsgemenskap.

    Som jag ser det är det bara tryingtoreflectjesus som ger några argument, nämligen att ojämlikhet är lika bra som jämlikhet eftersom Jesus inte sa till alla rika personer han mötte att de skulle sälja allt de äger. Martin och Björn ger inga argument för varför påståendet i rubriken skulle vara fel, Martin skriver att han känner bitter avsmak av det jag skriver och Björn att egendomsgemenskap i hans fall skulle gå emot att följa Jesus av någon anledning. Sånt går inte riktigt att besvara eftersom det inte är några argument, det är som att jag skulle skriva att jag spyr av att läsa era kommentarer och att jag skulle vara på väldiga avvägar att följa Jesus om jag kallade mig för Micael bloggaren på internet.

    När det gäller tryingtoreflectjesus’ argument skulle jag dock vilja svara: inställningsteologin, dvs. idén att det är vår inställning till vår rikedom som spelar roll och inte hur mycket eller lite rikedom vi behåller för oss själva, går emot Jesu undervisning i Matt 6:19-21. Det är inte möjligt att ha en skatt på jorden och sitt hjärta i himlen, det vill säga, idén att rika kan behålla massa pengar för sig själva utan någon distraktion i sin gudsrelation är falsk. Därtill går ju de fattiga under om de rika hamstrar massa pengar, oavsett hur gudsrelationen ser ut. Jag prata om detta i följande youtubeklipp:

    Att peka på vad Jesus inte säger är, uppenbarligen, ett argumentum ex silentio. Man kan bevisa mycket med det argumentet: visste du att Jesus ställde sig bakom prostitution, ocker, korsfästning, väpnad revolution, äktenskapsbrott och mord? Han mötte nämligen människor som ägnade eller hade ägnat sig åt detta och kommenterade det inte just då enligt evangeliernas texter. Visserligen fördömde han det mesta av detta vid andra tillfällen, men eftersom Han kanske inte sa något just när han träffade dessa personer – vilket vi inte kan vara säkra på förstås eftersom evangelisterna är tydliga med att de inte skriver ner ALLT Jesus sade – kan vi vara säkra på att Jesus är en varm anhängare av sexuella och våldsbejakande synder.

    Nej, så funkar det inte förstås. Jesus sa inte bara till den rike unge mannen utan till alla sina lärjungar att sälja allt de äger (Luk 12:33) och att de inte kan vara Hans lärjungar om de inte avstår från allt de äger (Luk 14:33). Detta applicerades som egendomsgemenskap enligt Apg 2:44-45, syftet med allt-säljandet är helt enkelt att dela ekonomiska resurser lika med systrar och bröder.

    Att Sackeus används som alibi för att inte göra sig av med sina pengar har jag aldrig förstås. Killen säger ju klart och tydligt att han inte nöjer sig med att ge bort hälften av det han äger till de fattiga, utan var och en som han har lurat ska få fyrdubbelt igen (Luk 19:8). Inte samma summa, inte ens dubbelt så mycket, utan fyrdubbelt! Nu vet vi inte exakt hur mycket han hade kvar efter detta, men att utgå från att han behöll särskilt mycket för sig själv efter en sådan extraordinär generositet är ganska märkligt. Om han behöll tron och anslöt sig till kyrkan lär han ha levt i egendomsgemenskap med de andra lärjungarna i Jerusalem.

    Gud välsigne er!

    Gilla

    • Det var kanske det SÄMSTA svaret jag fått någon gång. Du verkar sakna total självinsikt. Jag kritiserade inte egendomsgemenskap, utan din attityd när du skriver. Jag skrev att det var bra, fram till du lägger fram dina känslomässiga argument: ”alla andra borde skämmas”. Tror du det lockar eller väcker irritation? Ser du ett egenvärde i att provocera? Hade du nöjt dig med att peka på fördelarna hade jag inte haft några invändningar. Snarare var det bra skrivet och lyfter fördelarna.

      Gilla

  5. Björn bloggaren

    Micael!

    Enligt dig och din tolkning av vad och att Jesus säger att alla skall sälja allt och leva i egendomsgemenskap, innebär att alla de som inte gör efter detta går förlorade, eller?

    Jesus sa i Mark 16 dessa tecken skall följa de som tror….. Men innebär detta att de som tror skall lägga händerna på alla sjuka, osv?
    Jag tror inte det och det skulle troligen bli väldigt fel. Det jag tror, är att vi skall bota sjuka när han manar oss till det och inte för att det finns ett bibelord som säger det.
    Jesus talar om dem som tror, alltså borde det finnas tro för det man gör och gör det inte det så handlar man i otro, som är synd.

    Tro är det samma som att i sitt inre förstå att man skall göra något just nu. tro är något som Gud/Anden ger i given situation.

    Detta gäller allt i vår vandring med Jesus, dvs hör och gör, finns inte ett hörande, så är ett görande otro och kött.

    Gud har kanske talat till dig om detta med egendomsgemenskap och att sälja allt, men det har han inte gjort till mig, han har sagt andra saker, därför finns varken tro eller vilja till att gå in i något sådant. Däremot är jag villig att fortsätta där jag, höra och göra det Gud manar mig till och det hoppas jag räcker???

    Bb

    Gilla

  6. Johannes Tirén

    Micael – hur ser du på ”där din skatt är, där kommer ditt hjärta också att vara”? Kan inte det vara en implicit stödjepunkt för inställningsteologi – att om din skatt är i pengarna/tryggheten (även om beloppen är löjligt små) så kommer ditt hjärta vara där? (Att den rike kan ha sin skatt i sina pengar goes without saying, men är inte självklart och kan inte förutsättas).
    Synpunkt?

    Gilla

    • Hej Johannes! Tack för frågan. Som du ser i videoklippen menar jag att det är just det bibelordet som säger emot inställningsteologin. Jag kan kortfattat försöka utveckla varför.

      Inställningsteologin som jag definierar den säger inte bara att det är dåligt om vår inställning till pengar skadar vår gudsrelation – det håller nog alla kristna med om – utan också att det är möjligt att ha massa pengar utan att det skadar ens gudsrelation, och att detta blir en anledning att inte göra sig av med pengarna även om de skulle göra stor nytta för de fattiga. Inställningsteologin säger i princip att det är dåligt om rikedomen gör att man har hjärtat på jorden, men att det är fullt möjligt att ha massa rikedomar på jorden men sitt hjärta i himlen.

      Nå, det är precis den tanken Jesus går emot i Bergspredikan – vi kan inte ha skatter på jorden och vårt hjärta i Himlen, eftersom där vår skatt är där kommer vårt hjärta att vara. Om jag förstår dig rätt utgår du från att begreppet ”skatt” är immateriellt, att man därför kan tala om att ha sin skatt ”i” sina pengar, men det tycker jag är en rätt orimlig tolkning. Det grekiska ordet, thesaros, betyder ordagrant kista eller förråd och är en synonym till rikedom. Därför sätter Jesus den materiella skatten på jorden (”där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl”) i kontrast till den immateriella (eller åtminstone oförgängliga) skatten i Himlen. Vidare nämns denna himmelska skatt på andra ställen i Nya Testamentet i relation till att göra sig av med sina rikedomar – i Matt 19 när Jesus talar med den rike unge mannen och i 1 Tim 6 när Paulus uppmanar de rika att dela med sig. Och blir det inte en upprepning om ”skatt” skulle syfta på en immateriell värdebestämmelse, så att Jesus i praktiken då säger ”där ditt hjärta är där kommer ditt hjärta att vara”?

      Gud välsigne dig

      Gilla

  7. Go’morgon Micael,

    jag har tyvärr inte sett klippet om inställningsteologi, vilket jag egentligen borde ha gjort eftersom min kommentar absolut kan vara överflödig.

    Satt i fjol somras i köket hos en pingstpastor och undrade i vilken mån vi alla kunde räkna oss som uteslutna ur våra svenska församlingar (exkommunicerade?) med tanke på att just ingen av oss var medlem i en församlingsgemenskap där alla hade allting gemensamt. När jag reflekterade över slutsatsen hittade jag inte något som talade emot densamma utan fann istället ett argument för den, nämligen apostlarnas (inte minst aposteln Johannes’) stränga varningar för måltider/umgänge med de [församlingssyskon] vilka gav uttryck för icke trovärdigt leverne och exemplen i epistlarnas egna syndakataloger är inte [heller] så få.

    Dessa apostlarnas syndakataloger har allt färre respekt för – de tycks [enligt dagens predikanter/teologer] övertrumfas av Kristi kärlek gestaltad i oss – fast det är bevisligen så att få av oss har hopp om att kunna upprätthålla en egendomsgemenskap.

    Jag undrar om kommentarsfältet hade sett annorlunda ut om enbart trovärdiga personer kallades för troende (vilket jag anar är ordets ursprungliga innebörd). Jag satsar mer än gärna tillsammans med de trossyskon vilka bevisligen är pålitliga.

    Må HERRENS rika välsignelse vila över er!

    Cissi

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: