Kristna kommuniteter är världens hopp

IMAG5088-2

På fredag ska jag ta tåget till England och besöka Jesus Army igen tillsammans med några vänner. Ni som följer den här bloggen vet att Jesus Army har inspirerat mig mycket, eftersom det är en karismatisk och evangeliserande kyrka som lever i egendomsgemenskap precis som i Apostlagärningarna 2. Det finns ingen rik och ingen fattig, människor från olika bakgrunder, kulturer och socioekonomiska skikt enas i tron på Jesus, och det är en enhet som inte bara är teoretisk som ekumeniken utan praktisk – man har allt gemensamt!

Jag hoppas som ni kanske vet snart starta en liknande kommunitet i Sverige där människor med inkomst kan bo ihop med människor utan inkomst. En kommunitet som ger hem åt hemlösa och lärjungaträning åt lärjungar. Jag hoppas att vi kan återupptäcka en enkel, biblisk modell som andra lätt kan följa. Det finns redan många bra kristna kommuniteter och gemenskaper, men jag skulle vilja se att ännu fler av dem överbryggade klyftan mellan rika och fattiga eftersom det var uppenbarligen ett av de mest primära syftena med det bibliska kommunitetslivet:

Ingen av dem led någon brist, för alla som hade mark eller hus sålde sådant som de ägde och bar fram betalningen för det som sålts och lade ner det vid apostlarnas fötter. Och man delade ut åt var och en efter hans behov. (Apg 4:34-35)

Ojämlikheten är förödande, framför allt globalt men även här i Sverige känner vi av den mer och alla dess negativa konsekvenser. De rika roffar åt sig och bussar fattiga grupper mot varandra. Även i Apostlagärningarna ser vi hur de som ansvarade för att förmedla egendomsgemenskapens resurser till de fattiga vägrade ge till dem som talade grekiska (Apg 6:1-2). De var främlingsfientliga, helt enkelt. Apostlarna löste det genom att tillsätta folk som Stefanus och Filippus som var fyllda av Helig Ande och därmed hjälpte nödlidande oavsett bakgrund.

Nyheten om morden på IKEA är fruktansvärd, och jag står med i pastor Daniel Alms bön om tröst, frid och hopp mitt i allt det hemska. Jag ber också för alla EU-migranter som attackeras om och om igen med machetes, pistoler, syra med mera. Och jag ber att vi ska sluta göra skillnad på människor. Polisen känner sig tvungna att bevaka asylboenden nu eftersom IKEA-mördarna var asylsökande från Eritrea – de misstänker med all rätt att främlingsfientliga kommer utföra hämndattacker. Vilken värld vi lever i.

Det finns alltså ett så oerhört stort behov av kristna kommuniteter som kan visa på ett annat, himmelskt Rike. Jag hoppas kunna dokumentera ännu mer om hur Jesus Armys kommuniteter funkar så att vi kan lära oss att skapa biblisk jämlikhet på liknande sätt. Individualismen, materialismen och rasismen i Västvärlden sliter sönder oss och gör att vi frossar i synd och ondska; Gud vill upprätta apostoliska gemenskaper som utgör en motkultur mot det. Gemenskaper som verkar i Andens kraft, predikar Evangeliet och tränar lärjungar i helgelse, fromhet och kärlek.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 11 augusti, 2015, in Ekonomi och social rättvisa and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 8 kommentarer.

  1. Björn bloggaren

    Hur dum får man bli? Kristna kommuniteter är världens hopp. Detta är lika illa som boken Daniel Norburg skrev, att kyrkan är världens hopp.

    Jesus och endast han är världens hopp, han är frälsaren och den enda som kan frälsa.
    Kom inte med så dumma saker, det visar bara hur urspårad din teologi är.

    Bb

    Gilla

    • Hej Björn!

      Jag vet inte om du missat det, men både kyrkan och kristna kommuniteter har väldigt mycket med Jesus att göra. Det är just för att de representerar Jesus så bra som kristna kommuniteter förmedlar Hans hopp till världen. Den individualistiska och materialistiska kristendomen har misslyckats totalt med att förmedla Evangeliet till en brusten värld, det är dags att vi följer Jesus som apostlarna gjorde och lever bibliskt.

      Gud välsigne dig!

      Gilla

  2. Björn bloggaren

    Vet inte vad du Micael missat, men att säga att kyrkan, eller kommuniteter är världens hopp, är att ta Jesu plats.

    Det är bättre att säga, att kommuniteter, eller kyrkan vill och skall förmedla det hopp som Jesus är.

    Rubriken på ditt inlägg är för mig hädiskt och sätter en samling folk över Jesus.

    Bb

    Gilla

    • Hej igen Björn! Om du vill jaga hädiska saker kan jag rekommendera dig att granska svenskkyrkliga new age-synkretister istället… Det här är bara pinsamt.

      I Joh 8:12 säger Jesus att Han är världens ljus. I Matt 5:14 säger Han att Hans lärjungar, församlingen, är världens ljus. Var Han hädisk? Ersatte Han sig själv med en grupp människor? Nej, Han bejakar att eftersom kyrkan har i uppdrag att representera och förmedla Kristus har de samma mission.

      Ordet hopp används både om Kristus själv och om Evangeliet, se Kol 1:5 och 27. Ef 1:18 säger ”Jag ber att era hjärtans ögon ska få ljus så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till, hur rikt och härligt hans arv är bland de heliga”. Hoppet om det himmelska arv Jesus har friköpt åt världen finns bland de heliga.

      Att säga att moskéer eller papperskorgar är världens hopp skulle vara hädiskt, men det är på grund av Jesus som kristna kommuniteter utgör Gudsrikesambassader som förmedlar hopp till världen. Vi är världens ljus och hopp för att Han är världens ljus och hopp.

      All välsignelse!

      Gilla

      • Björn bloggaren

        Micael!

        Jag jagar verkligen inte hädiska saker, men kan du svara på, vem som vill vara först i ditt liv, i kyrkan och i kommuniteten?

        Det är just sådana här sk sanningar som gör att Jesus till slut inte är Herre längre, kyrkan är ju världens hopp, han som är både Herre och vårt hopp har blivit åsidosatt.

        Visst Jesus sa att vi är ljus i världen, men han är ljuset och han är vårt hopp.

        Bb

        Gilla

  3. Om nu Jesus hade sagt något i stil med – ”ett bud ger jag er, ett allenast. Att ni ska tro att jag är Guds son” – om han hade sagt något i den stilen, men nu finns det ju ganska gott om formuleringar avseende handlingar och sätt att leva. Rätta mig om jag har fel.

    Det är så behändigt med något slags förvanskad lutheranism som ger en goda ursäkter till att enbart ha något tvåsamhetsrelation till Gud som inte berör vare sig medmänniskor, djur eller värld. Jag och Mitt Eviga Liv, liksom. Lite ritualer kan man ju kosta på sig också.

    Gilla

  4. Ja ser man till världsekonomin ser det ut som allt fler länder kraschar , nu senast var det ju puerto Rico.

    http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2764135-puerto-rico-vid-ruinens-brant

    Frågan är ju vad som återstår till sist när vanstyre och pyramidspels ekonomi får lov att härja fritt. Att folk får ta hand om varandra i slutändan i små kommuniteter , blir nog så till slut tror jag

    Gilla

  5. Svider nog alltid i högerhökars sinne oavsett om de är kristna eller inte,
    att det finns viktigare värden än egoism och cynism.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: