Evangelisation enligt Petrus

al sixco peter

Skrivet för Ge och du ska få:s bibelblogg.

Petrus pingstpredikan i Apg 2:14-41 är i min mening en fantastisk evangelisationspredikan som vi kan lära oss mycket av. Den gjorde att 3000 människor tog emot Jesus på en och samma gång och blev döpta (v. 41)! Låt oss titta närmare på vad det är Petrus säger för att förstå hur hans budskap blir så attraktivt för åhörarna.

Petrus inleder med att förklara det språkmirakel som just inträffat och som väckt så mycket uppmärksamhet när outbildade lärjungar plötsligt kunde tala arabiska, latin med mera (2:1-13). Han pekar på att detta förutsades av profeten Joel hundratals år tidigare (v- 17-21). Efter denna inledning går aposteln pang på rödbetan och börjar direkt tala om Jesus:

Israeliter, hör dessa ord: Jesus från Nasaret var en man som blev erkänd av Gud inför er genom kraftgärningar, under och tecken. Genom honom gjorde Gud detta mitt ibland er, som ni själva vet. Efter Guds bestämda plan och beslut blev han utlämnad, och med hjälp av de laglösa spikade ni upp honom och dödade honom. Men Gud har uppväckt honom och löst honom ur dödens vånda, eftersom det inte var möjligt för döden att behålla honom. (v. 22-24)

Petrus refererar alltså dels till vad åhörarna själva vet: att Jesus gjorde mirakler och att Han dödades på ett kors, dels till de glada nyheter som han och de andra lärjungarna bär på: Han har uppstått! Publiken känner själva till att Gud var med Honom eftersom Han gjorde så stora tecken och under, därför är det inte konstigt att döden inte kunde behålla Honom.

Nå, Petrus vet att även om de har sett Jesu under så har de inte sett uppståndelsen och det kan vara en rätt hårdsmält grej att smälta. Så han går tillbaka till Skriften och citerar Psalm 16 av David, som bland annat säger ”att du inte lämnar min själ åt dödsriket
 eller låter din Helige se förgängelsen.
” (v. 27).

Och det här är så häftigt: Petrus pekar på att David inte kan tala om sig själv här. ”vår stamfar David är både död och begraven. Hans grav finns här hos oss än i dag.” (v. 29). Han måste ha pratat om någon annan, profetiskt, nämligen om Messias! Budskapet är ”Han ska inte lämnas åt dödsriket, och hans kropp ska inte se förgängelsen” (v. 31). Och gissa vem det är? 😉 JESUS!

Denne Jesus har Gud uppväckt, och vi är alla vittnen till det. Han har blivit upphöjd till Guds högra sida och fått den utlovade helige Ande av Fadern, och han har utgjutit det som ni ser och hör. (v. 32-33)

Petrus intygar att han och de andra lärjungarna är vittnen till Jesu uppståndelse. Och varför ska folket tro på dem? Jo, för där står de ju och pratar latin, arabiska, koptiska och massa andra språk! ”Det som ni ser och hör” syftar på det mirakel som pågick precis framför folkmassan, det mirakel som bekräftar att Petrus har något viktigt att säga.

Petrus slänger in en till referens till David då denne säger i Psalm 110 att Messias är Herre, och när den överbevisade folkmassan frågar honom vad de ska göra svarar han: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helige Ande som gåva.” (v. 38).

Vad kan vi lära oss av detta när vi presenterar evangeliet för klasskamrater, jobbkollegor, bussresenärer, folk vi möter på Pannkakskyrkan, etc.? Jag ser tre huvudingredienser:

  • Var Jesusfokuserad och lägg krutet på Hans död och uppståndelse. Visst kan folk ha frågor om annat i Bibeln ibland som vi kan besvara men vi får aldrig glömma bort att presentera kärnan i evangeliet, det försoningsverk på korset som ger oss evigt liv och som utgör grunden för vår tacksamhet till Jesus.
  • Hänvisa till vad dem du pratar med redan vet, tänker och tror på. Petrus citerar Gamla Testamentet så mycket både för att det är Guds Ord men också för att hans åhörare känner igen sig, när Paulus senare predikar i Grekland citerar han inte GT för de har aldrig läst det där (Apg 17). En ateist, new agare eller muslim har olika världsbilder och förförståelser, så hör gärna med dem först hur de tänker och tala in evangeliet i deras situation.
  • Berätta vittnesbörd om vad Gud gör både i andras och ditt eget liv! Alla som tagit emot Jesus har ett vittnesbörd att berätta, och det saknas verkligen inte människor som upplevt mirakler idag. Petrus pingstpredikan innehåller en rad olika vittnesbörd om mirakler, krydda evangelisationen med sånt så talar det djupare in i människors liv så de förstår att det är inte människor som hittat på detta utan det är ett budskap från Himlen.

För mer fördjupning i hur man gör detta från Pannkakskyrkans perspektiv, kolla gärna in den här predikan som jag höll i Borlänge för några år sen:

Lycka till med evangelisationen syskon! Glid i frid

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 21 februari, 2016, in Evangelisation och mission, Mirakler och karismatik and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: