Jesus var också flykting – föreläsning på ALT

selfie alt

ALT-apostlar on fire!

Förra veckan hade jag den stora äran att få föreläsa på Akademi för Ledarskap och Teologi om min och Stefan Swärds kommande bok Jesus var också flykting. Jag snackade om vad Bibeln säger om flyktingskap och migration och hur kristna har tänkt kring detta genom kyrkohistorien, med både bra och dåliga exempel. Mot slutet pratade jag också om hur kristen främlingsfientlighet till största delen består av liberalteologi, vilket märks tydligt i deras bibelläsning. Presentationen jag använde finns här, och hela föredraget går att se här:

Jesus var också flykting kommer 8 april på XP Media och går att förhandsbeställa redan nu på den här länken. Där finns även den officiella baksidestexten:

Vad tycker Gud om den globala flyktingkrisen och Sveriges migrationspolitik?

I Jesus var också flykting visar Stefan Swärd och Micael Grenholm vad Bibeln säger om invandring i Gamla och Nya testamentet. De bemöter högerextremism och invandringsmotstånd, de granskar invandringskritiska partier i Norden och Europa samt gör en grundlig genomgång av vad Sverigedemokraterna står för. Den berör också ekonomiska frågor kring invandring.

Stefan och Micael har personligen engagerat sig för flyktingar och EU-migranter. I boken blandas därför historiska lärdomar, personliga berättelser och granskande reportage. Boken granskar också hur olika kristna samfund stod upp mot nazismens ideologi under 1930- och 40-talen.

Kombinationen av teologi och statsvetenskap gör Jesus var också flykting till ett unikt och banbrytande bidrag till migrationsdebatten. Boken talar på ett passionerat sätt för främlingskärlek och ett liv i Jesu efterföljd när det handlar om invandring.

När jag var hos ALT fick jag även tala om kyrkans ansvar för att hjälpa EU-migranter och hur vi kan bemöta rasistiska myter som sprids om dem som tigger. Enjoy!

Och vill du att jag kommer till dig och föreläser i samband med bokreleasen, slå mig en pling.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 18 februari, 2016, in Asylaktivism och altruism and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 9 kommentarer.

  1. Hans G Eriksson

    Jämförelsen är både förljugen och direkt osmaklig. Varför låtsas att det fanns en mottagandelogistik på Jesu tid? Varför fejka ett Migrationsverk, som är miniförutsättningen för en någorlunda rättvisande jämförelse?

    Vilket är skälet till en tillrättalagd jämförelse som inte kännes av annat än ett direkt vilseledande?

    Gilla

    • Hej Hans!

      Definitionen av flykting såsom den används av FN, UNHCR mm. är att känna välgrundan fruktan för förföljelse i sitt hemland. Herodes var i färd med att avrätta Jesus, vilket gör att Josef och Maria har all anledning att frukta för förföljelse. Därmed var de flyktingar när de flydde till Egypten, vilket var exakt vad Gud sa till Josef: ”Stig upp och ta med dig barnet och dess mor och fly till Egypten!” (Matt 2:13).

      Så frånvaron av ett egyptiskt Migrationsverk gör inte på något sätt att Jesus inte var flykting. Sorgligt att du ska se ett så enkelt konstaterande som något provocerande, jag hoppas Gud mjuknar upp ditt hjärta så att du kan älska och välsigna andra flyktingar 🙂

      All välsignelse!

      Gilla

      • Hans G Eriksson

        Micael, du är inte särskilt försiktig med dina ord. Jag har bett dig förut att inte lasta på mig beskyllningar som inte ens är hittade i luften.

        Jag har ofta en liten hänvisning på min sida om glimtar från vänkretsen. Senast igår:
        ” Nasima, som är kristen, kom till Uppsala för ca fyra år sedan och har en liten dotter. När hustrun och jag var ute på stan sen eftermiddag idag ringde deras svenska beskyddare och undrade om de kunde ”titta in” till oss i kväll. De hade med sig en fin blombukett. Vi fikade tillsammans och pratade bort ett par timmar, bland annat om Nasimas arbete och studier.

        Den vänskapen vill vi inte vara utan!” Hustrun är gudmor till lilla Elina.

        Några dagar innan hade jag några rader om våra uppskattade muslimska grannar och vänner sedan hösten 1990. Jag hoppas i vart fall mina vänner bland invandrarna slipper se dina osmakliga rader.

        Vilken rätt har du att påstå eller insinuera att jag inte älskar de många flyktingarna i vår vänkrets?

        Gilla

  2. Jesus är född före allt skapat och en del av den treenade Gudomen Elohim.

    Gud utvisade Adam och Eva ut ur lustgården.

    Gud befriade sitt folk ut ur Egypten och ledde dem under vandringen i 40 år samt nekade några av dem att komma in i Israel.

    Jesus kommen i mänsklig gestalt var förföljd även i sitt eget land. Han kommer dock tillbaka som en segerkung.

    Mina exempel vill visa att talet om Jesus som flykting är irrelevant. Och ja, förljuget…..

    Innan du lappar till mig vill jag säga att jag är glad över de tusentals flyktingar som nått hit till min stad. Hoppas att de alla får lära känna Herren Jesus Kristus som den Gud Han Är.

    Ps. Framsidan på boken är fantasieggande. Man vet bara att Maria och Josef tog sig till Egypten med hjälp av sin åsna. Förmodligen en ganska stilla och civiliserad färd med mat, dryck, tält etc. De saknade nog ingenting utan redde sig bra tills de fick bud att resa hem igen. Ja, faktiskt som en oplanerad semestertripp ungefär. Till skillnad från hur flyktingarna har det. Vilket bara ytterligare visar hur knasigt det blir när man gör Jesus till en människoflykting av 2016.

    Gilla

    • Hans G Eriksson

      Befriande med ett sanningens ord!

      Gilla

    • Tro mig, att Jesus var flykting är något av det mest okontroversiella vi serverar i den här boken. Jag förstår inte riktigt vad ni har svårt för? Jesu familj flydde för att kung Herodes ville döda Jesus, de var politiska flyktingar precis som när Elias flydde från kung Ahab eller som när David flydde från Saul. Ens komfort, destination eller färdsätt är ovidkommande när det gäller flyktingbegreppet. Och nej, Matteus säger ingenting om någon åsna (”Marias åsna” är en söndagsskolekonstruktion), inte heller om de hade det komfortabelt eller svårt. Utifrån att Lukas avslöjar att familjen var fattig i Luk 2:24 tror jag att det förra var mer sannolikt. Men när det gäller flyktingbegreppet spelar det ingen roll, det är inte så att om man tas väl hand om i mottagarlandet upphör man att vara flykting. Flykting är den som har flytt för sitt liv, och eftersom Jesus skulle dödas på Herodes order placeras Han utan tvekan i den kategorin.

      Gilla

      • Micael,

        Varför silar du mygg och skapar kameler?

        Att ifrågasätta åsnan hos Josef-familjen är som att ifrågasätta cykelns varande eller inte hos en Uppsalafamilj (eller hos en kines). Fast den kanske hade blivit stulen….

        Men visst, vi kan utesluta åsnan.

        Vad har du att säga om det andra jag skrev?

        Att Jesus själv ledde ett av världshistoriens mest kända flyktingläger, folkets vandring i öknen, och inte lät dem komma hem på 40 år. Och som sagt, en del kom inte alls hem.

        Eller var egentligen folket flyktingar? De levde ju med Herren.

        Vad kan man då säga om Jesus som själv är Gud?

        Gilla

        • Hej Ulrika!

          Massmigrationen mellan Egypten och Kanaan tar vi givetvis upp i boken 🙂 Ja, Jesus är Gud och ja, på grund av sin synd dömdes alla utom Joshua och Kaleb att leva i öknen istället för i Kanaans land. Vad är din poäng? Det motsäger ju inte på något sätt att Jesus var flykting, trots det skriver du ”Mina exempel vill visa att talet om Jesus som flykting är irrelevant. Och ja, förljuget…..” Du verkar inte ha något argument för det.

          Flykting = person som lämnar sitt hemland för att fly undan döden.
          Person som lämnar sitt hemland för att fly undan döden = Jesus (Matt 2:13-15).
          Därför
          Jesus = flykting.

          Guds välsignelse!

          Gilla

          • Hej Micael!

            Jag är dålig på GT. Josuaboken är helt ny för mig men jag har börjat läsa lite i den så vi kanske kan förstå varandra bättre.

            Saxar ur Josua 4: ”Och Rubens barn och Gads barn och ena hälften av Manasse stam gick beväpnade i spetsen för Israels barn, så som Mose hade befallt dem. Omkring fyrtiotusen män, beväpnade till strid, gick över inför Herren för att strida på Jerikos hedmarker. Den dagen gjorde Herren Josua stor i hela Israels ögon, och de fruktade honom så som de hade fruktat Mose, så länge han levde”

            Notera att Herren stred med Josua.

            1.Vilken plats har ett sådant bibelställe i ett samtal om svensk flyktingpolitik?

            (Vilken plats har det i andra länders flyktingpolitik?)

            Du frågar: ”Vad är din poäng?”

            En poäng är att Jesus både utvisar, som exempelvis människan ur Eden, och öppnade upp för en väg tillbaka till Gud genom sitt försoningsverk.

            Visst är väl sådana bibelställen, om människans synd och Jesu försoningsverk, mer intressanta än de få verser som berättar att Josef och Maria fick ta en avstickare till Egypten?

            Jesus drabbades av extrem ångest inför sin död men tog den för vår skull. Han gjorde sig själv till ”flykting” kan man i så fall kanske uttrycka det men även det blir ju konstigt i sammanhanget.

            Det blir alltid konstigt när man spårar in på vissa politiska intressen och söker hävda sina åsikter med hjälp av Gud. Gud vet vad som är gott och vad som är ont. Det kan varken jag, du eller migrationsverket säga. Vi har att leva med Herren var och en, på den plats som blivit oss given. Gud talar till var och en genom Hjälparen och sitt ord. En kristen som arbetar på migrationsverket har landets lagar att följa.

            Det är svårt att argumentera i en sak som saknar relevans. Det blir lätt cyniskt.

            Om du nu verkligen är intresserad i frågorna så försök bemöta fråga 1 i detta inlägg. Kom ihåg att jag är dålig på Josua så du får vara övertydlig i ditt svar.

            Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: