Andedop, uppoffring, frestelse

Nu tänkte jag skriva lite om min bäste vän, min största förebild och den som räddat mig från all synd, plåga och död, nämligen Jesus.

Varje evangelium i Bibeln, dvs. de böcker som berättar om Jesus liv, sätter igång med att introducera Johannes Döparen. Johannes bodde i öknen, klädde sig i kamelhår och åt gräshoppor till frukost, och hans budskap till omgivningen var att de måste omvända sig, vända bort från sina synder och leva ett liv i goda gärningar istället. Han sa åt de som hade två tröjor att dela med sig åt dem som ingen har, och göra på samma sätt när det gäller mat. För att visa sin omvändelse uppmanar Johannes folket att döpa sig i vatten och tvätta sig andligt rena. Han betonar dock gång på gång ”Jag döper er i vatten, men efter mig kommer en som är större en mig, en som jag inte är värdig att ens knyta upp sandalerna på. Han ska döpa er i den Helige Anden och eld.” Här kommer Jesus in i bilden:

Sedan kom Jesus från Galileen till Johannes vid Jordan för att döpas av honom. Men Johannes försökte hindra honom och sade: ”Det är jag som behöver döpas av dig, och du kommer till mig.” Jesus svarade honom: ”Låt det ske nu. Ty så bör vi uppfylla all rättfärdighet.” Då lät han det ske. När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Och se, himlen öppnades, och han såg Guds Ande sänka sig ner som en duva och komma över honom. Och en röst från himlen sade: ”Denne är min Son, den Älskade. I honom har jag min glädje.” (Matt 3:13-17)

Bibeln säger om och om igen att Jesus var syndfri, att det var därför han kunde ta på sig alla syndares straff genom att dö på korset. Varför ska han då döpa sig? Dopet är ju ett handling där man vänder sig bort från sina synder, så det är inte underligt att Johannes protesterar. Men många teologer menar att genom sitt dop förenade sig Jesus med alla dem som kommer döpas som kristna, och de synder de lämnar i vattnet tog han på sig. Och Jesus som själv kommer döpa mängder i den Helige Anden fick själv den Helige Anden vid sitt dop. Det var starten på hans tjänst som spridare av Guds Rike i ord och handling.

Nå, det intressanta är det Jesus gör omedelbart efter sitt dop: han går ut i öknen och fastar i fyrtio dagar. ”Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han till sist hungrig.” (Matt 4:2). Vilken överraskning, han blev hungrig.

Då kom frestaren fram och sade till honom: ”Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd.” Jesus svarade: ”Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.” Sedan tog djävulen honom till den heliga staden och ställde honom på tempelmurens utsprång och sade: ”Om du är Guds Son, så kasta dig ner! Det står ju skrivet: Han skall ge sina änglar befallning om dig, och de skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten.” Jesus sade till honom: ”Det står också skrivet: Du skall inte fresta Herren, din Gud.” Därefter tog djävulen honom upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet. Och han sade: ”Allt detta vill jag ge dig, om du faller ner och tillber mig.” Då sade Jesus till honom: ”Gå bort, Satan! Ty det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du tjäna.” Då lämnade djävulen honom, och se, änglar trädde fram och tjänade honom. (Matt 4:3-11)

Det finns mycket att skriva om det här, men jag tog upp den här texten för att visa på en väldigt viktig andlig sanning: Att fyllas av den Helige Ande är inte gratis. Det kräver uppoffring. Det kräver en fasta i öknen.  Jesu dop utgjorde en radikal vändpunkt i hans liv, men han gick inte ut och flödade i Andens gåvor omedelbart – först var han tvungen att försaka allt och fasta i öknen.

Jag har skrivit mycket om människor som blivit mäktigt använda av Gud när det gäller under och tecken på senaste tiden. Jag tror mina läsare har reagerat olika, vissa har dåliga erfarenheter av dessa karismatiker och ser inte Gudshandlandet i det hela utan de ser bara människors brister, och därför tar man avstånd från det. Andra kanske känner att de vill gå ut och sprida Guds Rike i Andens kraft som Jesus och de första kristna gjorde (och som många kristna gör idag), och ni har bett till Gud om att få kraft från honom så att ni kan göra det, men ingenting händer. Jag tror att många gånger kan det bero på att vi vill ha andedopet, men vi vill inte gå in i öknen och fasta. Vi vill få godbitarna från Gud utan att uppoffra. Men du måste dö från dig själv för att Gud ska skapa en ny människa i dig. Det är var och en som tar upp sitt kors och följer Jesus som kan vara hans lärjunge, enligt vad han själv sa i Mark 8.

Så andedop kräver uppoffring, och uppoffring innebär frestelse. Djävulen kommer utan undantag att attackera alla som fylls av den Helige Ande. Och ju mer du söker Gud desto farligare kommer du bli för honom. När djävulen hade med Guds Son själv att göra försökte han med tre frestelser: att Jesus skulle förvandla stenar till bröd, att Jesus skulle kasta sig ut för Jerusalems tempelmur och låta sig fångas av änglar, samt att tillbe djävulen och få makt över hela världen. Djävulen uppmanade alltså Jesus för det första att bryta sin fasta, för det andra att han skulle styla med sina undergörande gåvor och leka med dem, för det tredje att han skulle utföra avgudadyrkan för att få massa makt.

Många som fylls av den Helige Ande till att bota sjuka, profetera och utföra andra sorters mirakler stöter på dessa frestelser. Fasta har ibland nedprioriterats i den karismatiska rörelsen, och vissa har velat förvandla stenar inte bara till bröd utan till guld. Det är förfärligt. Andra vill få fokus på sig själva och prövar Gud om och om igen för att folk ska tycka att de är häftiga. Det är hemskt. Andra fascineras bara av undren och inte av undergöraren, och när de ser ett annat sammanhang där häftiga manifestationer sker utan att något jobbigt kors är involverat kan det leda till avgudadyrkan. Det är avskyvärt.

Ofta när man ser karismatiker som råkar ut för eller faller för dessa frestelser så tänker man antingen att man inte vill ha med Andens gåvor att göra överhuvudtaget eller att de personerna var väldigt svaga själar, medan jag minsann kommer lyckas mycket bättre än dem. Men vi får inte glömma bort att det är djävulen som frestar dem. Och han kommer att fresta dig ju mer du söker Gud. Är det en anledning till att skippa alltihop? Vad är det för poäng med att bli döpt i Anden om det kommer innebära så mycket frestelser och uppoffringar? Jo, läs alla 24 kapitel i Matteusevangeliet som kommer efter Jesus fasta i öknen. Guds Rike spreds som en löpeld, mängder blev frälsta, mängder blev helade, mängder blev befriade från onda andar. Och glöm aldrig att Gud alltid är med dig i öknen, och han låter dig aldrig gå igenom svårare frestelser än vad du kan klara av (1 Kor 10:13).

4 kommentarer

  1. Tänkte bara dela med mig av en annan möjlig syn på vad dophandlingen också kan betyda. Dop var ingen ny idé bland Judarna, dels hade en rad olika reningsbad och dels så menar en del teologer och historiker att dopet ofta fungerade som en offentlig bekännelse.

    En bekännelse att den man låter sig döpas av, dennes budskap håller jag för sant. Så vad sa Johannes? Han sa omvänd er. Han sa den som kommer efter mig är större än mig och inte minst sa han: Se Guds lamm som tar bort världens synd. Att Jesus låter döpa sig kan utifrån detta perspektiv förstås som att han erkänner, inte bara erkänner utan ger Johannes auktoritet. Dvs, genom att Jesus låter döpa sig så gör han den starkaste möjliga offentliga bekännelsen att vad Johannes säger stämmer. Så genom sitt dop pekar Jesus på sig själv. Genom att låta döpa sig understryker han sanningshalten i vad Johannes har sagt.

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s