Kingdom Camp del 1: Profetiorna flödar

Intensiv lovsång
Intensiv lovsång

Igår drog vårt församlingsläger Kingdom Camp igång, som min kyrka Mosaik arrangerar tillsammans med den spansktalande församlingen Kyrkan för alla i Sollentuna, samt Björkstakyrkan i Umeå. Förra årets läger var fantastiskt, och för att vi inte ska nöja oss med det fantastiska är årets tema ”What’s Next, Papa?” Vi förväntar oss ännu mer av Faderns liv, kärlek, kraft och ber intensivt att Hans Rike ska bryta igenom ännu mer.

Hela lägret är trespråkigt och folk från fyra kontinenter deltar, men vi förenas i en hunger efter Jesus och en vilja att följa Honom radikalt. Varje kvällsmöte innehåller Jesushistorier – vittnesbörd om vad Jesus gör i våra liv – och gårdagens Jesushistoria var hur lägret kom till för två år sedan. Våra vänner från Kyrkan för alla berättade hur de inte hade så positiva erfarenheter av svenska kyrkor, men hur deras slumpmässiga möte med Mosaik gjorde dem riktigt sugna efter att samarbeta med svenskar, inte minst efter att pastorsparet fått ett profetiskt ord från en av våra församlingsmedlemmar som prickade precis rätt in i deras situation.

Hans Sundberg som är spindeln i nätet för lägret har snickrat på talarschema i flera veckor, men allt ändrades igår vid lunch, för då talade Gud. Plötsligt skulle ”Elias” predika, en mycket profetisk man som måste använda pseudonym av säkerhetsskäl. Han berättade om hur han gick från att vara muslim till ateist till kristen. Jesus kom till honom i en dröm och visade en kvinna, sa hennes namn och förklarade att hon skulle förklara vem Jesus är. Tio dagar senare upptäckte han denna kvinna på stan, hon hette precis det som Jesus hade sagt att hon skulle heta, och hon var präst. Jag har träffat den här kvinnan, och Elias är en god vän till mig.

Elias berättade många andra underbara historier om helanden och profetior och betonade gång på gång att det här kan vi alla uppleva och leva i. Det sker inte genom mänsklig styrka och kraft utan genom Herrens Ande. Vi är alla lika inför Honom.

Martin
Martin

Det profetiska var även temat för ett seminarium vi hade för några timmar sen som Martin Sundberg höll i. Det var egentligen tänkt att vi skulle ha det senare men som sagt blev planerna ändrade. Martin delade ett underbart vittnesbörd om hur han, hans fru Gabriella och deras bönegrupp hade lyssnat in profetiska ord för att sedan gå ut på stan och be för folk, s.k. treasure hunt. Orden de fick var Hemmakväll (en videobutik), SF, röd keps, röda skor, ryggont, blåröd skylt och racerbil. Ganska många ord alltså, och det kändes osannolikt att de skulle hitta allt, men de körde på ändå. När de kommer till Hemmakväll ser de att det står en racerbil utanför, och plötsligt kommer en kille med röd keps och röda skor. Några i gänget börjar prata med honom och förklara att Gud sagt åt dem att leta efter en sådan person, och han utbrister ”Det är jag, jag svär!” De säger att de dessutom letar efter någon med ryggont, och han säger igen ”Det är jag, jag svär! Jag var hos doktorn förut för min rygg!”

Martin och Gabby överlåter detta till resten av gänget och drar vidare till SF (som ligger bredvid en coffeshop med rödblå skylt) för att se vad Gud gör där. Under tiden frågar gänget som är kvar om de kan be för den röde killen men han hinner inte säger han, för han ska på bio! Där är ju Martin och Gabby, och de hälsar när han kommer men de utgår från att han redan fått förbön. Så killen sticker in utom räckhåll, men snart kommer han ut igen, för filmen hade redan börjat. Nu vill han ta emot förbön. De ber för att ryggsmärtan ska försvinna och att hans ben ska bli lika långa (det var det smärtan berodde på) och smärtan försvinner. Gud både såg killens behov och mötte dem.

image

Sådana här Jesushistorier älskar vi, och de peppar oss att be om ännu mer. What’s next, Papa? Vad vill Herren fortätta göra? Vi vill ha stor förväntan om att se ännu mer av Guds Rike, att gå från härlighet till härlighet, se väckelse bryta fram. Och lägret är långt ifrån över.

5 kommentarer

  1. Påminner mig om när jag för cirka 8 år sedan lyssnade till Johannes Amitzers praktiska lärjungaskola. Där berättar han om power evangelism och massor av stories om hur han satt och bad och fick en syn om flickan mitt emot henne på tåget och han berättade vad han såg och allt stämde förstås osv.
    Massor av sådana historier har jag hört i från Amritzer och hans folk.
    Man slutar aldrig att bli förvånad.

    Gilla

    1. Ja, det är verkligen underbart. 🙂 John Wimber som myntade begreppet power evangelism hade en egen skön story om när han profeterade rakt in i en främmande mans liv på ett flygplan:

      Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s