Den tysta fattigdomen

image

Hus i Backdoor

Efter att ha frågat honom hur det känns att se Gud uppväcka folk från de döda samt få ett språk nedladdat av den Helige Anden bad jag Surprise Sithole ge sin syn på vad fattigdom är. ”Mitt råd är att inte säga till de fattiga att de är fattiga, för det blir då deras identitet. Jag växte upp i en lerhydda utan skor, men inte visste jag att jag var fattig.”

Det ligger något i det. Någon dag tidigare hade jag gått på hembesök med pastor Jeffrey i Backdoor. Vårt första stopp var hos en kvinna med två små barn. Hon bodde i ett plåtskjul. Barnen var smutsiga. Hon var smutsig. Så efter att ha delat Guds Ord och bett för henne frågade jag hur det känns att bo här.

”Bra.”

Okej… Öh… ”Men hur känns det att bo i det här området?”

”Bra.”

image

Barn i en by utanför Barberton

En annan gång pratade jag med en bibelskoleelev som sa: ”Backdoor är ett vackert ställe, men vet du vad jag inte gillar?” Jag kunde komma på typ tio alternativ. Den skyhöga arbetslösheten, den skyhöga HIV-spridningen, skolresultaten, våldtäkterna, ockultismen osv. Men han sa ”Namnet.” Och visst, namnet speglar den koloniala politik som struntade i områden som Backdoor, men jag vet inte om läget hade varit bättre om det hetat Paradise.

Ibland undrar jag om fattigdomen verkligen är fattigdom, inte minst eftersom detta trots allt är ett av Afrikas rikaste länder. Är det ett så stort problem att ens hus består av trä och plast så länge det håller regnet borta? Är det ett så stort problem att folk äter gröt tre gånger per dag (varierat med bröd, grönsaker och kyckling) så länge det håller hungern borta? Det är inte de extremt fattiga i Malis landsbygd vi snackar om här, folk har el, coca cola och kostymer. Och de är glada och vänliga. Vad är felet, liksom?

image

Block B

Felet uppenbarar sig i själavårdssamtalen. I Kahoyi samtalade pastor Jeremiah och jag i stort sett med alla kvinnor i församlingen Shephard’s Ministry och bad för dem. Alla hade svåra problem. Familjemedlemmar som dött. Förlorad inkomst. Alkoholism. Onda andar.

Som när Elia besökte änkan i 1 Kung 17. Hon är trevlig och går för att hämta vatten åt profeten, men när han på Guds inrådan även ber om mat avslöjar hon att hon förberett sig för sin och hennes son svältdöd. Fattigdomen är plågsam och skamfylld och inget de fattiga gärna för på tal hela tiden.

Men vet ni vad jag tror? Jag tror att de fattiga är saliga. Jag tror att Guds Rike tillhör dem. Jag tror att det är de rika som ska skämmas och att de fattiga ska kräva sin rätt. Och medan jag håller med Surprise om att vi inte ska ställa oss framför folk och säga ”hej fattiglapp” så ska vi predika att Guds vision är en fullständig utjämning mellan rika och fattiga.

image

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 2 juni, 2013, in Ekonomi och social rättvisa and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 11 kommentarer.

  1. kulturbloggen

    Känner ni verkligen nån som fått guds kraft att uppväcka döda? Snälla, kontakta mig. Min yngste son dog i januari. O
    Gud lät honom uppväckas skulle det bli ett underbart tecken och mina tårar och min djupa sorg skulle för evigt prisa guds nåd.

    Gilla

    • Ska absolut be för din son och kontakta Surprise om det också. För Gud är inget omöjligt!

      Gilla

    • Kulturbloggen: Döda har väckts upp och allt är möjligt för Herren vår Gud.

      En fråga till dig. Hur gammal var din son?

      Guds välsignelse
      lärjungen

      Gilla

      • kulturbloggen

        Han var 21 år 7 månader och 30 dagar.

        Gilla

      • kulturbloggen

        Om min son blev uppväckt från de döda skulle det bli ett fantastiskt tecken som skulle göra många unga troende, en väckelse skulle det sätta igång. En väckelse som behövs bland alla modfällda unga och gamla i Sverige och i västvärlden. Hör av er om ni vet någon där Gud verkar så kraftigt att min son kan uppväckas.

        Gilla

        • Hej!
          Ingen ska tvivla på att Gud kan uppväcka döda, men han vill helst att vi ska tro hans ORD. Den heliga skriften som vittnar om hans son. Han är utgången från den oskapade, osynliga, alltid existerande eviga källan som är allas Fader. Det är han Jesus som har uppenbarat vem Fadern är och gjort honom känd för oss. Om du tror att Herren som uppenbarade sig i gamla testamentet är Herren Jesus Kristus så kommer du få träffa din son igen. Jag vet det.

          Guds frid
          lärjungen

          Gilla

      • Till lärjunge: Det handlar inte om min tro, det handlar om att Jesus är kärleken. Jesus var gud och människa och han vet vad sorg är. Min sorg är förtärande och kanske gud ledde mig hit där Micael Grenholm berättar att han sett döda återuppväckas. Vi har alla olika gåvor. jag har inte gåvan att uppväcka döda.
        Gud är kärlek, kanske Gud av kärlek vill låta den som fått förmågan att uppväcka döda låta min älskade yngste son komma tillbaka hit till oss. För den oändliga gudskärlekens skull. Kanske.

        Gilla

        • Hej!

          Ingen vanlig människa kan uppväcka döda. Det är bara Gud som är Herren över livet och döden. Det är bara Gud som kan uppväcka döda och din tro skall med all kraft läggas fram framför Herren och inga människor. Människor kan vara redskap som han använder men det är genom tron som vi försätter berg. Tro och det skall vara dig givet.

          Guds frid med dig
          lärjungen

          Gilla

  2. Jesus talade om de ”fattiga i anden” att de var saliga, inte de materiellt fattiga. Även om de också ligger nära Guds hjärta. Själv skäms jag ibland över hur bra jag har det i jämförelse med andra i världen. Ber ständigt att Gud ger folk i vårt land sympati för de fattiga och ett givmilt hjärta för dem, och frihet ifrån slösaktigt och lyxigt liv.

    Gilla

  3. Anneli Lendrup

    ”Guds vision är en fullständig utjämning mellan fattiga och rika.” Guds vilja JA! ❤ Som den första församling var ett tecken på. "och ingen av dem led någon nöd." Apg. 4:34 Bless you!

    Gilla

  4. Det är också viktigt att aktivt bekämpa de som skor sig på andras olycka. Oavsett om man är troende eller inte så räcker inte bön till, det krävs dådkraft baserad i mänsklig omtanke!

    Monsanto till exempel är ett företag som lurar småbönder att skuldsätta sig. Detta har resulterat i en självmordsvåg i Indien:

    http://prinsesspartiet.se/2013/06/10/genetiskt-forandrat-utsade-leder-till-sjalvmordsvag/

    Må gott, gör gott
    Frej von Fräähsen

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: