Vi får evigt liv genom Jesu död


Kristendomen handlar om evigt liv. Jesu död på korset och hans uppståndelse från de döda är det centrala i kristen tro, för det var vår död han dog och samma uppståndelse som han upplevde kommer alla som följer honom att uppleva. På söndag kommer en text om uppståndelsens betydelse och det faktum att kristendomen helt och hållet bygger på detta mirakel, men nu vill jag fokusera på korset.

Natten innan korsfästelsen sa Jesus att det bröd han och hans lärjungar åt var hans kropp, och att det vin de drack var hans blod, ”som är utgjutet för många till syndernas förlåtelse” (Matt 26:28). Det är genom hans död, hans blod, som vi får förlåtelse för våra synder. Det beror på att Jesus var syndfri (Hebr 4:15) – han är ju Gud själv – och därmed den enda människa som inte förtjänade att lida och dö. Han blev människa för att ta vårt straff på sig för att vi skulle få det eviga liv som vi inte förtjänar eftersom vi är syndare.

Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne. Knappast vill någon dö för en hederlig människa – kanske vågar någon gå i döden för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. (Rom 5:6-8)

Jesus dog alltså i vårt ställe, istället för oss. Trots att vi gång på gång vänder oss bort från Gud och gör det onda som han avskyr ger han oss möjlighet att försonas med honom genom att låta sin Son ta vårt straff på sig.

Och liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas, så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder, och han skall en andra gång träda fram, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom. (Hebr 9:27-28)

Vägen till evigt liv och lycka går alltså genom ett smutsigt, blodigt och ruskigt obekvämt kors. Det har höjts röster inom Svenska kyrkan på senaste tiden om att skippa talet om blod, död, lidande och offer eftersom det är otidsenligt och rätt så osmakligt. Det är ju roligare att tala om kärlek och sånt. Vi bör inte vara förvånade över att korset går rakt emot det sekulära samhällets filosofi, det har det alltid gjort. Redan för 2000 år sen skrev Paulus:

Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft. […] vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap. Men för de kallade, både judar och greker, predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet. Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor. (1 Kor 1:18, 23-25)

Västvärldens sekulära filosofi vill städa bort allt blodigt, allt lidande, all död, och då blir det en dårskap att det är genom ett kors som vi får evigt liv. Korset är ett av de mest förskräckliga avrättningsredskap som funnits, kristna går omkring med elektriska stolar runt halsen. Det är vansinnigt, hur kan vettiga människor vörda ett kors, hur kan vi sjunga lovsång till ett slaktat lamm?
Jo, för att vår frälsning vanns av det slaktade Lammet på ett blodigt kors vare sig vi vill det eller inte. Det var vår död han dog, det var vår smärta han led. Och medan denna världens vishet tycker att det är dåraktigt samlas de kristna för att skrika stämbanden av sig i lovsång till vår underbare Frälsare. När jag tillber Honom brukar jag visualisera Honom framför mig med törnekronan på Hans huvud, och då kan jag knappt stå upp. Han har gett mig överflödande liv, Han har gett mig evigt liv, Han har gett mig frid, Han har gett mig mening, Han har gett mig hopp, Han har gett mig allt genom att dö en riktigt blodig död på ett riktigt blodigt kors. Halleluja!

4 kommentarer

  1. Detta är evangelium rakt igenom, måtte vi aldrig tappa fokus på Korset och det verk som blev gjort på Golgata kulle.

    Om vi släpper taget om detta kan vi spola allt vad kristendom heter.

    Tack för Golgata, tack för den seger som du van, tack för ditt dyra blod, tack för att du återuppstog……

    Gilla

    1. Amen! Det är underligt hur det är så relativt lite undervisning om detta i kyrkan idag jämfört med allt annat som det predikas om till höger och vänster. Detta är ju det centrala i kristen tro. Hur ska vi förvänta oss att folk atr emot Jesus som sin Frälsare och får evigt liv när de knappt vet vad frälsning innebär och hur man får evigt liv?

      Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s