Viktig men sned granskning i Kalla fakta

Debattartikel i Dagen idag.

”Hennes hörsel har helt och hållet blivit återställd … Jag är helt oförmögen att förklara detta fenomen … Jag kan inte komma på någon rationell förklaring till varför hennes hörsel blivit normal, då hon hade en bilateral sensorineural hörselskada.”

Detta är ett av många ut­låtanden av läkare som citeras i Craig Keeners ”Miracles”, ett mastodontverk på 900 sidor som dokumenterar mängder med övernaturliga händelser i både historia och nutid. Liknande så kallade verifierade helanden, där en persons påstående om tillfrisknande efter bön styrks av läkare, finns exempelvis i Candy Gunther Brwons ”Testing prayer” eller Niels Christian Hvidts ”Mirakler”.

Även om forskarvärlden inte kan uttala sig om det verkligen är Gud som har gripit in, så är det onekligen så att mängder med människor har tillfrisknat på ett oförklarligt sätt efter att ha fått förbön. Att säga något annat är att påstå att alla tillfrisknanden som sker har kända orsaker, eller åtminstone att de som är oförklarliga aldrig har föregåtts av bön – något som ovanstående litteratur kraftigt motsäger.

När Kalla fakta granskade den karismatiska rörelsen i TV4 den 28 oktober var dessa fall av genuina tillfrisknanden efter förbön något man var noga med att inte nämna. Fokus låg på ”mirakelpastorer” som enligt programmet är bluffmakare, hypnotisörer och giriga charlataner på en och samma gång. I skottgluggen stod trosförkunnaren Jens Garnfeldt, och för att stärka sitt case intervjuades tre personer som inte blivit helade, två magiker som förklarade ”mirakelpastorernas” bluff och båg, och så pastorn Torsten Åhman som riktade kraftig kritik mot Garnfeldt.

Och det är faktiskt i stora drag en kritik jag delar. I programmet fick vi höra förskräckliga vittnesbörd från människor som uppmanats att inte ta mediciner utan i stället ge bort tusen­lappar tills det svider i plånboken. Vi hörde hur Garnfeldt utlovade helanden på ett osunt sätt och hur han vägrade kommentera det faktum att han begär tiotusentals kronor i kollekt. Den framgångsteologi och pengadyrkan som har kännetecknat den så kallade trosrörelsen är tyvärr uppenbart inte ett avslutat kapitel, och det bör kraftigt fördömas av Sveriges karismatiska ledare och samfund.

Dock var det största problemet med Kalla faktas reportage att de gjorde en extremt kraftfull generalisering utifrån sina upptäckter. Det talades om hur hundra miljoner tillhör ”den karismatiska rörelsen” globalt och hur 100 000 gör det i Sverige, och på sin hemsida beskriver TV4 detta som ”en ny hänsynslös religiös rörelse”.

Sanningen är ju dock den att den stora majoriteten av Sveriges 100 000 karismatiker tar avstånd från de avarter som presenteras i programmet. Vi tror att Gud kan bota cancer, men vi utlovar inte helande för allvarliga sjukdomar och vi ägnar oss inte åt halvtimmeslånga kollekttal. Det Kalla fakta genomgående granskade i hela programmet, utan att nämna det, var trosrörelsen. En rätt extrem form av trosrörelsen dessutom, som väldigt få församlingssammanhang i svensk kristenhet sympatiserar med. De flesta karismatiker i Pingströrelsen, Evangeliska frikyrkan, Vineyard, EFS, Equmeniakyrkan och andra samfund är långt ifrån det som Kalla fakta presenterade.

Samma sak gäller globalt. Donald Millers och Testunao Yamamoris ”Global Pentecostalism” visade att väldigt många av majoritetsvärldens pingstkarismatiker är vad de kallar ”progressiva pingstvänner”, snarare än anhängare av ”health and wealth churches” (hälsa och framgång-kyrkor). Progressiva pingstvänner tror lika starkt som andra karismatiker på kraften i tecken och under, men de värderar läkarvård högt och låter kollekten gå till fattigdomsbekämpning i stället för att finansiera pastorers lyxliv. Detta är förstås en mer biblisk form av kristendom, då urkyrkan både kännetecknades av många mirakler och ekonomisk utjämning mellan rika och fattiga (Apostlagärningarna 2:43–45).

Granskningen och kritiken av en osund helande- och pengakultur i den karismatiska rörelsen är oerhört viktig. Men det är olyckligt att Kalla fakta gör sådana extrema generaliseringar av miljontals människor utifrån granskningen av en enda predikant.

Lite ytterligare kommentarer

Hemen Derki betonar att vi kristna ska sätta oss i offrens skor och ta till oss deras berättelse och kritik istället för att känna oss kränkta och försöka försvara oss. De skador de har utsatts för är värre än våra. Och det är förstås sant. Dessa människors berättelser har varit viktiga för mig när jag skrivit om hur vi utformar sund karismatik, och hur vi går emot den framgångsteologiska synen på pengar.

Men samtidigt tror jag också det är viktigt att påpeka Kalla faktas generalisering och faktafel, just för att de själva säger att det är 100 000 svenskar som tror på detta – 100 000 som de anklagar för att tillhöra en ”hänsynslös religiös rörelse”. Visst är det så att de som utsatts för andliga övergrepp och blivit andligt och materiellt rånade av karismatiska predikanter har behandlats värre än de karismatiker som nu felaktigt anklagas för att vara hänsynslösa. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Ursäkta Godwins lag, men jag tror inte att judarnas lidande bagatelliseras för att man påpekar det faktum att alla tyskar inte är eller var nazister – tvärtom kan det stärka den antirasistiska kampen.

Den församlingsrörelse jag identifierar mig starkt med här i Sverige är Vineyard, som ända sedan John Wimber grundade den på 70-talet kritiserat trosrörelsen och annan radikal pentekostalism för just andliga övergrepp, hype, pengabegär och utlovade mirakler. Wimber beskrev det själv så här:

”During the time of prayer for healing I encourage people to ‘dial down’, that is, to relax and resist becoming emotionally worked up. Stirred up emotions rarely aid the healing process, and usually impede learning about how to pray for the sick. So I try to create an atmosphere that is clinical and rational.”

Och om framgångsteologin sa han:

“It’s tragic to see faith healers get caught up in opulent life-styles, rationalizing their material wealth as a sign of  ‘God’s blessing’. Greed and materialism are perhaps the most common cause of the undoing of many men & women with a healing ministry.”

Det är en kultur och ett synsätt som inte bara präglat Vineyard i Sverige (som ju är ett väldigtlitet samfund) utan som spridit sig vidare till stora delar av EFK, Pingst, EFS, med flera samfund. Men Kalla fakta verkar inte ha koll på det. Lars Gunther har skrivit grundligt blogginlägg om reportaget och uppmärksammar bland annat hur Kalla fakta på Facebook svarar på frågan ”Vad heter sekten dem tillhör eftersom se [sic] säger att 100 000 svenskar är med?” Svaret lyder: ”De kommer från den karismatiska kristendomen. De har förgrenat sig i två rörelser som kallas Trosrörelsen och Vineyard. Gemensamt för dem är bland annat att de lägger stor vikt vid helande.”

Fråga: Vad heter sekten de tillhör eftersom se säger att 100000 svenskar är med. Kalla fakta svarar: De kommer från den karismatiska kristendomen. Den har förgrenat sig i två rörelser som Trosrörelsen och Vineyard. Gemensamt för dem är bland annat att de lägger stor vikt vid helande.

Som sagt, de som har utsatts för övergrepp av karismatiker har varit med om något mycket värre än att vi Vineyardare kallas för sekt, men sanningen ska göra oss fria och jag tror verkligen inte vi gör något fel i att påpeka att detta är fel. Vineyard omfattar på sin höjd 1000 personer i Sverige, trosrörelsen kanske 10 000. För att komma upp i siffran 100 000 måste vi inkludera Pingst (80 000) eller åtminstone EFK (30 000) och ett gäng andra karismatiska samfund – vilket vore naturligt för de är också karismatiker. De tror också att Gud kan bota cancer. Faktum är att en sådan tro kännetecknar många i EFS, Equmeniakyrkan, Svenska kyrkan – de flesta samfund helt enkelt, i olika stor omfattning.

Även Torsten Åhman, med sin tro på mirakler och helande, måste anses vara karismatiker. Och medan jag håller med mycket av den hårda kritik han riktar mot Garnfledt och hans sammanhang, vet jag att det rör sig om en minoritet av Sveriges och världens karismatiker, medan det som programledarna och TV-tittarna hör är den ”hänsynslösa” karismatiska rörelsen som omfattar 100 miljoner människor, varav 100 000 i Sverige.

Sen kan övergreppen och avarterna inte isoleras till trosrörelsen, och där uttryckte jag mig ganska slarvigt i debattartikeln ovan (skrev den klockan tolv på natten), de upplever sig säkert generaliserade också. Men det är klassiska trosrörelseproblem med pressande helandekultur, frikostiga löften och pengar, pengar, pengar – och det är såna saker som Vineyard, EFK, Pingst med flera kritiserat om och om igen. Och då blir det fel att få höra att Jens Garnfeldt plötsligt blivit vårt språkrör.

 

13 kommentarer

  1. Blir lite förvånad över att många förväntar sig en balanserad genomgång av vad kristen tro säger, i sekulär media. Det handlar givetvis inte om att söka konflikt men inte söka godkännande heller. Som sagt; inte ett dugg förvånad att media smutskastar kristen tro. Hade varit mer förvånad om det var tvärtom.

    Gilla

  2. Du skriver att den karismatiska rörelsen inte ägnar sig åt halvtimmeslånga tal om pengar och kollekt. Jag tycker att du är långt i från verkligheten där. Bla så pratar en av de kyrkor som verkar vara mest poppis och trendig just nu i Stockholm ( Dom tillhör Pingst.)väldigt mycket om givande, både på konferenser och vanliga söndagsmöten. Det är ett väldigt fokus på att ge! Ju mer folk ger, ju maffigare och flashigare blir Gudtjänsterna.

    Gilla

  3. Tänker att det är bra att detta granskas.

    Skulle helande vara en realitet skulle den enkelt kunna bevisas, men så verkar inte vara fallet. Om man ställer lite snävare krav på bevisen skulle helande, om det var en realitet, inte kunna ifrågasättas.

    En fråga man kan ställa sig är varför det alltid är människor som utför helande av andra, om än i Jesu namn. funkar det inte om man ber själv? Eller, ursäkta min hädiska fråga, saknar gud fantasi för att själv se vart helande behövs? ÄR det så att helandet endast syftar till att manifestera guds makt inför tvivlare och redan frälsta?

    En annan fråga man kan ställa sig är varför gud bemödar sig att låta ben växa ut någon cm när tusentals människor dör av sjukdomar, parasiter och undernäring.

    Något stämmer inte riktigt..

    Gilla

    1. Hej Jon!

      Som sagt saknas det inte fall av verifierade oförklarliga tillfrisknanden efter bön. Jag hänvisar till tre böcker ovan som tar upp många sådana fall. En av dem, Miracles av Keener, har jag gjort ett utdrag från på min engelska blogg: http://holyspiritactivism.wordpress.com/2014/10/28/scientists-journalists-and-doctors-on-healing/

      Rex Gardner, a physician, records numerous healings verified by eyewitnesses, some with medical documentation. For example, a member of a Lutheran order of sisters was supposed to need traction for many weeks but rose immediately after prayer, though some secondary elements of her recovery took two weeks. A young medical trainee in North Wales was dying of meningitis in the hospital, but those praying for her felt that she would recover, against medical opinion. X-ray films of her chest initially revealed “extensive left-sided pneumonia with collapse of the middle lobe.” Two days later, however, X-rays showed “a normal chest.” Because of scarring on her eye, the ophthalmologist assured her that she would have “permanent blindness in that eye”, despite her confidence that she would be healed. Clearly some patients who insist they will recover are in denial, but such was not the case here. Her eye recovered completely, for which the ophthalmologist could offer no explanation. “The four consultants who saw her on admission to hospital remain confident of their initial diagnosis. She is shown at post-graduate medical meetings as ‘The one that got away.’”

      He cites the healing of a cardiac invalid and other examples. In one of his other examples, a doctor examined a Baptist woman’s ulcer that was daily exuding pus and concluded that even if it should heal, skin grafting would be necessary. The morning after prayer, nearly the entire ulcer disappeared; a week later, during another prayer, the skin was completely healed. Gardner notes that he was one of the examining physicians and had also inquired of the witnesses.

      In another case, a nine-year-old girl, deaf without her hearing aid bur praying for healing, was instantly healed, to the audiologist’s amazement. The dumbfounded consultant responded, “I don’t believe you. It is not possible.” But the next day, the tests revealed that her hearing was normal. The doctor’s report admitted, “Her hearing returned completely to normal… I was completely unable to explain this phenomenon… I can think of no rational explanation as to why her hearing returned to normal, there being a severe bilateral sensorineural loss.”

      Din andra fråga är av teologisk karaktär, och jag har ärligt talat aldrig någonsin hört talas om en kristen som hävdar att man inte kan be för sig själv. Det stämmer inte överens med Bibeln (där exempelvis Elisha ber för sig själv) eller med hur vi faktiskt gör – jag ber ofta för mig själv, har inte hört talas om någon som inte gör det. Sen att Gud känner till vad vi ber redan innan vi bett är något även Jesus pekar på i Matt 6 – ofta handlar bönen om att öppna oss eller andra för Guds kraft och ändra andevärlden (som vi människor enligt Bibeln faktiskt har rätt stor kontroll över) för Andens verk.

      Den tredje frågan, det karismatiska teodicéproblemet, är något jag skrivit om förut https://helapingsten.wordpress.com/2013/02/02/humanitara-kriser-och-det-karismatiska-teodiceproblemet/ Som du minns skrev jag om teodicéproblemet i generella termer för inte så länge sedan https://helapingsten.wordpress.com/2014/10/08/ar-guds-existens-och-det-ondas-existens-en-sjalvmotsagelse/ Det är förstås en komplex fråga med mängder med svar – varför gör Gud inte mirakler hela tiden så att vi aldrig skadar nånting – och det vanligaste svaret brukar handla om den fria viljan och demoners makt över världen. Sen är det viktigt att komma ihåg att de allra största och flesta mirakelrapporterna kommer från den fattiga delen av världen. Jag kan inte räkna alla vänner jag har som sett blinda se och döva höra i Afrika! Här är ett litet urval rapporter: http://holyspiritactivism.wordpress.com/tag/africa/ Är det någonstans Gud är aktiv så är det inte i Väst, utan i majoritetsvärlden!

      Gud välsigne dig!

      Gilla

      1. Om Gud trots allt är en realitet, så tänker jag att lösningarna på teodice inte är ”fri vilja” (filosofiskt obegripligt begrepp) eller demoner.
        Jag tror att skapelsen pågår, som en pågående smärtsam förlossning, och att universum inom vissa (dock ej knivskarpa) ramar är fritt. Det som inom ramarna har möjlighet att inträffa kan också faktiskt ske. Inte bara civilisationsförstörande asteroider, utan även sådant som demoner och syndafall. Priset för skapelsens relativa frihet är stort, men om det ska finnas någon mening alls med skapelsen så är detta den enda vägen.
        Och Gud kan inte i förtid abortera skapelsen och göra den därmed meningslös,  han kan inte heller rycka upp de onda tistlarna  och därmed rycka upp vetet som blandar sig med ogräset på fältet.

        Gud är ännu inte allt i alla, skapelsen pågår och vi kan vara Guds fingrar och Guds medskapare.

        Gilla

        1. Den fria viljan har debaterats länge inom (religions-)filosofin, och långt ifrån alla avfärdar den som obegriplig eller omöjlig. Kolla gärna wikipediasidan för insyn i debatten http://en.wikipedia.org/wiki/Free_will Jag tror motståndet mot tanken på den fria viljan ökade under upplysningstiden naturalistiska syn där det övernaturliga ansågs omöjligt och universum ansågs styras av orubbliga ”lagar” som tickar på som i en gigantisk maskin. Eftersom vi nu vet att universum på kvantnivå tvärtom kan agera ologiskt och oväntat så börjar dock fler och fler överge synen på universum som stängt och bundet.

          Gilla

          1. Tack för responsen!
            Mirakler sker liksom andra övernaturliga händelser. Både tydliga och för oss subtila. Vårt fysiska Universum  är ändå i stor utsträckning starkt påverkat av de relationsmönster vi kallar naturlagar. Annars hade vi inte kunnat existera som planeter och människor. Men dessa lagar är inte hundraprocentiga, det finns ännu mer grundläggande mönster.
            Ang fri vilja så är det kanske ett begrepp som betyder något, men det är knepigt.
            1- En sak vet jag att det finns och det är möjligheten att bli medveten om vad som händer i en och att jämföra olika handlingsalternativ med avseende på kortsiktighet-långsiktighet, Egoism – samvete etc. Och därefter bestämma sig för en riktning. Människor med frontala hjärnskador eller psykoser hör till exempel på människor som har det svårt eller omöjligt att reflektera på det sättet. Den typen av ”fri vilja” finns, men är definitivt inte hundraprocentig!
            2- sedan har vi ett slags semantisk -filosofisk invändning: Vad menas med att en vilja, en åstundan, är ”fri”? Kan jag alltså välja min vilja? Om jag kan det så grundar sig detta val på en djupare vilja -kan jag vilja även den? Utifrån en ännu djupare vilja?
            Själva viljan i sig tror jag därför inte kan vara fri, det är semantiskt konstig.
            3- jag tror inte att Gud har någon fri vilja. ”Fri vilja” (som det vanligen förstås) är bra, men inte det bästa. För den som vet vad som är rätt och sant finns inte fri vilja. När man är i kärlek finns inte fri vilja, man kan inte välja det dåliga när man är i kärlek. Missta sig kan man, men inte välja det dåliga. Skulle jag, när hjärtat vill sprängas i en pga kärlek till en bebis hålla på med fri vilja? Överväga att slänga ungen från balkongen?

            Gilla

      2. Just want to throw this in here;
        Det saknas inte heller fall av verifierade oförklarliga tillfrisknanden utan bön. Det finns massor av olösta mysterier och det finns massor av människor som ber – det är inte särskilt märkligt att dessa ibland sammanfaller.

        Gilla

    2. Jag tror inte att Gud speciellt ofta låter ben växa ut, inte oftare än folk blir helade från blindhet eller dövhet iaf. De där förlängda benen är ju mest massuggestion och ren bluff. Men när det gäller teodicé-problemet undrar jag varför vi inte läser som det står: I Kor 15:
      ”Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna. 21Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. 22Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. 23Men i tur och ordning: först Kristus och därefter, vid hans ankomst, de som tillhör honom. 24Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, 25ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 26Den siste fienden som förintas är döden, 27ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. 28Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.”

      Gud är alltså inte allsmäktig, i den betydelse vi oftast ger ordet, just nu. Men Guds rike sprider sig hela tiden och där ser vi kanske ett helande som bevis på detta rikes framgång. Vi ser också att människor börjar leva i kärlek och rättvisa, det är lika mycket ett mirakel om vi tänker efter.

      Gilla

  4. Sådant som har med rörelseapparaten (skelett, muskler) är inte så övertygande som bevis för mirakel. Detta pga att vilospänningen i grupper av muskler är något komplext och förändringsbart.  Det rör sig om större krafter än vad de flesta tror. En ben kan pga sådana omständigheter bli kortare eller längre och ryggen rakare eller mer sned. Därmed inte sagt att inte Gud kan påverka sådant, men som mirakelbevis är det inte tillräckligt tydligt.

    Gilla

Lämna ett svar till Micael Grenholm Avbryt svar