Sju galna saker Luther skrev som ingen håller med om idag

Martin Luther hyllas ofta som reformationens stora hjälte och förebild. Han var långt ifrån den första att protestera mot katolska kyrkans märkliga idéer, men han var en av de första att överleva katolska kyrkans försök till förföljelse tillräckligt länge för att skapa en stor rörelse. En grundorsak till detta var att Luther själv utvecklade en positiv syn på våld och tvång som gjorde att han välkomnade tyska stadsstater som beskyddade honom och hans anhängare med vapenmakt.

Martin Luther uttryckte i början av sin karriär närmast pacifistiska tankar utifrån Jesu undervisning i Bergspredikan, men de byttes snabbt ut mot en våldsam brutalitet som får en att häpna. Några exempel:

1. Heretikernas bödel

”Om [heteretikern] inte håller tyst, låt överheten överlämna den skurken till hans sanna mästare, nämligen Mäster Hans [bödeln].”

Kommentar till Psalm 82, 1530.

2. Anabaptisternas straff

”Anabaptisterna har vedervärdiga åsikter, och vi bedömer att… de envisa sekteristerna måste avrättas.”

Pamflett från 1536.

3. Katolikernas straff

”Om vi straffar tjuven med skamstock, upprorsmän med svärd och heretiker med eld, varför anfaller vi inte dessa fördärvets monster, dessa kardinaler och påvar och hela svärmen i det romerska Sodom, som korrumperar ungdomen och Guds kyrka. Varför anfaller vi dem inte med vapen och tvättar våra händer i deras blod?”

Om påven som en ofelbar lärare, 25 juni 1520.

4. Franciskanfyrverkeri

”Om jag hade alla franciskanmunkar i ett hus, skulle jag tända eld på det… Till elden med dem!”

Bordssamtal 180, sommaren 1540.

5. Tvångsteologi

”Även om de inte tror måste de ändå… drivas till förkunnelsen, så att de åtminstone kan lära sig yttre tecken på lydnad.

Brev skrivet 1529, citerat i Hartmann Grisar, 1917: Luther, vol. 6, s. 262.

6. Judarnas hus

Jag råder till att judarnas hus också ska raseras och förstöras. För de strävar i dem efter samma mål som i synagogan. Istället kan de få bo i skjul och lador, likt zigenarna.

Om judarna och deras lögner, 1543

7. Hämnden mot judarna

Så vi gör fel i att inte hämna allt det oskyldiga blod av vår Herre och av kristna vilket de har utgjutit under 300 år efter Jerusalems förstörelse, och blodet av alla barn de har utgjutit sedan dess (vilket fortfarande skiner från deras ögon och skinn). Vi gör fel i att inte dräpa dem.

Om judarna och deras lögner, 1543.

Hur ska vi förhålla oss till detta? Är Luther barn av sin tid? Nja, anabaptisterna som var samtida med honom var betydligt mer ickevåldsliga, och Luther avskydde dem av den anledningen. Blev han förblindad av makt? Kanske. Men hur hanterar vi då det andra han skrev? I vilken mån är Luthers läror färgade av hans våldsamhet, och hur tänker vi idag kring det som kristna som gillar religionsfrihet och demokrati?

Detta pratar vi om i det senaste avsnittet av Jesusfolket! Det är uppenbart att ingen håller med Martin Luther till hundra procent idag: anabaptisterna har fått en stor seger i och med att deras syn på religionsfrihet har slagit igenom i hela Kristi kropp. Hur hanterar vi Luthers åsikter utifrån vårt nya sätt att tänka kring våld?

Ladda ner MP3-filen här.

Har du frågor, kommentarer eller tips på vad vi ska podda om? Maila oss på jesusfolket@gmail.com

Podcasten Jesusfolket hittar du här eller varhelst podcastar finns. Du kan även prenumerera på YouTube. Gilla gärna Jesusfolket på Facebook! Om du vill stötta podden, ge en gåva till Jerusalemprojektet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s