Jesuskyrkan

Jesus Army, Storbritanniens Jesuskyrka
Jesus Army, Storbritanniens Jesuskyrka

När jag blir stor ska jag starta en kyrka som heter Jesuskyrkan. Den ska se ut som församlingen i Jerusalem, eftersom det var den första kyrkan och apostlarnas egen kyrka. Dess organiska och radikala struktur gjorde att de effektivt kunde göra det som Jesus ville att de skulle göra: predika Evangeliet, bota sjuka och utjämna klyftan mellan rika och fattiga.

De höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna.  Och fruktan kom över alla, och många under och tecken gjordes genom apostlarna.  Alla troende var tillsammans och hade allting gemensamt. De sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde. Varje dag var de endräktigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och höll måltid med varandra i jublande, innerlig glädje.  De prisade Gud och var omtyckta av allt folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta. (Apg 2:42-47)

I Jesuskyrkan ska vi därför leva i egendomsgemenskap. Vi ska utjämna klyftan mellan rika och fattiga. Vi ska bjuda in tiggare från gatan och dela livet med dem. Vi ska vara en fristad åt papperslösa, hemlösa och Jesuslösa. Alla ska få mötas med värme och kärlek i Jesuskyrkans kommuniteter.

I Jesuskyrkan kommer vi också ha utåtriktade möten varje dag på offentliga platser. Vi kommer ha en flagga, dela ut en tidning som heter Jesustidningen samt biblar, predika evangeliet på en låda, be för sjuka, profetera, sjunga lovsånger och dela ut gratis kramar och pannkakor.

En eller två gånger i veckan ska vi samlas hemma hos varandra eller i kommuniteterna för att dela Herrens måltid, döpa folk, tillbe, be för väckelse och för varandras behov, läsa Guds ord, uppmuntra varandra med vittnesbörd och profetiska tilltal, och helt enkelt utrustas för de utåtriktade aktiviteterna.

Min egen församling Mosaik ligger väldigt nära visionen om Jesuskyrkan. Som jag skrivit tidigare har vi en 50/50-vision vilket innebär att hälften av det vi gör ska vara utåtriktat, personligen har jag ansvar för våra ”Gå ut – kom in”- och ”Kom in – gå ut”-gudstjänster där en timme ägnas åt evangelisation och en timme åt husmötesgudstjänst. Jag älskar det. Men jag vill ha mer!

När jag för fyra år sen besökte Jesus Army i Storbritannien insåg jag att egendomsgemenskap inte alls är en omöjlig utopi, utan det funkar finfint bara det finns folk som är med på det. Vi kan inte acceptera att 100% av Sveriges kyrkor har en individualistisk och ojämlik församlingsgemenskap medan tiggare sitter på stan och hungrar – vi behöver återerövra den bibliska församlingsstrukturen. Jag ska jobba så hårt jag kan för att göra Jesuskyrkan till en realitet, men jag behöver folk som kan hjälpa till. Vem är på?

10 kommentarer

  1. Micael: ”När jag blir stor ska jag starta en kyrka som heter Jesuskyrkan. Den ska se ut som församlingen i Jerusalem, eftersom det var den första kyrkan och apostlarnas egen kyrka.”

    – Ha,ha! Du är trevlig och rolig. Är du 18 så är du redan stor och kan förverkliga det Gud lagt på ditt hjärta. 🙂

    Någon Jesuskyrka fanns inte i Jerusalem på apostlarnas tid, inte någon kyrka överhuvud taget. Idag finns det däremot massor av kyrkor i Jerusalem, försök att få ta över en av dem. Heliga gravens kyrka är nog inte att tänka på, där slåss de olika kyrkorna sinsemellan så att en muslim måste ha hand om nyckeln och stänga kyrkan varje kväll och tidigt på morgonen låsa upp den igen.

    Men ca år 55 fanns det tiotusentals judar i Jerusalem som trodde att Jeshua var den utlovade Messias och de höll alla strängt på lagen och samlades i Templet och i hemmen.
    Från 12 apostlar till tiotusentals troende på ca 12 år! Laglydnad som en väg till väckelse, har du prövat det? 🙂
    Gud välsigne dig!

    Gilla

  2. ”Säg inte: Jag är för ung, utan gå vart jag än sänder dig och tala vad jag än befaller dig.” Gud utrustar vår unga generation i Sverige idag. Det är en fantastisk vision! Jag har följt din blogg länge nu och vill bara säga: fantastisk blogg.
    Och jag är på! Står bakom allt utom lådepredikandet. Tror jag är lite envis och känner mig säker på att för 4 år sen när jag fortfarande var ofrälst, skulle jag aldrig lyssnat på en människa som stod och skrek på en låda. Så jag vet inte om det är sättet att predika evangeliet i Sverige idag. Men jag blir gärna bevisad motsatsen.
    Blessings, Jessica

    Gilla

  3. Jag är på! Skulle gärna vilja leva med några som delade allt både fysiskt och psykiskt. frågan är om det inte vore enklast att bo i kollektiv för att få till något sådant rent praktiskt?

    Gilla

      1. Låter perfekt. 🙂 Kollade just på Rethinking Church med Francis Chan på youtube (http://www.youtube.com/watch?v=50mqagzxU0c), och det är verkligen så man vill att kyrkan ska vara! En kyrka som älskar varandra så sjukt mycket, med vänner som Brinner för att få ut budskapet, och samlas för att be för varandra och träna varandra som lärjungar. 🙂

        Gilla

  4. Dina tankar är inte långt borta ifrån mina egna funderingar, men jag vet även att för mig handlar det om att inte ta förhastade beslut, att veta vad det är man ger sig in i, och att det inte sker för att det blir en grej av det hela. Att ge upp allt jag äger ska i så fall ske för att Guds kärlek driver mig till det, och inte för att min egen längtan är att få kallas ”kristen på apostlars vis”. Var i ligger grunden till att jag gör det jag gör?
    Men jag ska fortsätta fundera tills tanken ger frukt, vare sig det blir egendomsgemenskap eller ej.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s