Valet ger oss ett guldläge för evangelisation

För oss som kämpar för flyktingars rättigheter kommer valet imorgon med stor sannolikhet bli en stor besvikelse. SD har haft stora framgångar inte bara i eget väljarstöd utan även genom att få andra partier att överta deras retorik.

Fler och fler runt omkring mig uttrycker apati och sorg, det känns som att vi går i ständig motvind och att vad vi än säger stöveltrampar samhället in i ett nytt 30-tal som om vi inte vet var det slutar.

Men oroa er inte. Nu är det guldläge för evangelisation i Sverige.

Jag föreläste i Filadelfia Södra Öland för två veckor sedan och poängterade där hur viktigt det är att knyta an till vad människor redan tror och tänker på, och svarar på frågor som de faktiskt ställer. Vi ser hur apostlarna gör detta om och om igen i Apg, de anpassar budskapet efter publiken och förmedlar evangeliets sanning på ett relevant sätt. Till exempel överflödar Paulus predikan av bibelhänvisningar i Apg 13, men när han talar till grekiska filosofer i Apg 17 citerar han inte skriften en enda gång – däremot en grekisk skald!

38639297_10156167137947839_3131921604288708608_o.jpg

I min församling Mosaik evangeliserar vi varje vecka på tisdagar, och sedan en månad tillbaka har vi knytit an till valyran (vi står i närheten av valstugorna på Stora torget). Jag designade flygblad med inspiration av valsedlar i gult, vitt och blått med information om ”ditt viktigaste val” – vem regerar över ditt liv? Det skapade en hel del intresse med många samtal. Frälsningsarmén i Skillingaryd har på liknande sätt haft en kampanj om att Jesus är Kung oavsett hur det går i valet.

Häromdagen satte vi oss ner i församlingen och funderade på vår nästa evangelisationskampanj, och jag föreslog trygghet. Partierna pratar om trygghet som aldrig förr. Ja, det finns ofta en främlingsfientlig accent där – det är sällan trygghet från klimathot man syftar på utan från invandrare – men det ger oss ändå en möjlighet att peka på den ultimata, eviga tryggheten som inget mänskligt kan ge oss.

Den främlingsfientliga väckelsen för med sig mycket negativt, men en positiv bieffekt är att folk pratar mer med varandra. Visst, tonläget är ofta aggressivt, men till och med svenskar i storstäder som hittills har varit planetens tystaste varelse har börjat komma ur sina bubblor och interagerar med varandra på andra sätt än förut. De som dömt ut gatuevangelisation som passé och gammaldags har inte sett SD ha ett gatumöte. Partierna vet att offentlig förkunnelse behövs, och de satsar stenhård på det.

Vi har en fantastisk möjlighet att predika om ett annat Rike, om sann trygghet och om främlingskärlek på ett sätt som kommer göra evangeliet superrelevant för medelsvensson. Det går inte att avfärda ett budskap som ”inte för mig” eller ”föråldrat” när det talar rakt in i precis det man funderar på dagligen. Kyrkorna i Sverige har en chans att förmedla en ny väckelse från Gud som tar tag i människors innersta och presenterar dem för en Frälsare som är så mycket godare och klokare än de politiker som hävdar sig ha lösningar på våra bekymmer.

Så låt oss forma strategier, förbereda material, och inta gatorna för Jesus!

PS: Om ni vill ladda ner och använda våra valsedlar även i mellanvalsperioder finns de här: ValsedlarBallots.

18 kommentarer

      1. Önskar understryka att det underbara land som vi får komma till efter uppståndelsen inte är på jorden och inte heller kommer vara på jorden. Målet är himlen, efter livet på jorden.

        Gilla

          1. Hej Johan, Tack för att du vill samtala om detta. Tar gärna ett steg i taget så vi kan komma någon vart tillsammans en liten bit i taget. Tänker även på läsaren här.
            Har läst igenom artikeln du länkar till och vill först berätta att en bibelvers som anges i artikeln inte riktigt stämmer med grundtexten. I Luk 2:14 står det om den frid som Herren ger. I artikeln är frid översatt med fred. Vad tror du om den skillnaden?

            Gilla

            1. Förstår inte varför det inte skulle stämma med grundtexten. Vad jag kan se är ”fred” en korrekt översättning. Utveckla gärna.

              Gilla

              1. Okej, vilken översättning/bibelversion läser du? I den översättning jag har (Folkbibeln -98) står det ”Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, till människor….”

                Ett av de starkaste bibelställen vi vet , tror du håller med mig, är fjortonde kapitlet i Johannesevangeliet. Herren är på väg tillbaka till Fadern i himlen och berättar för lärjungarna att han går tillbaka till Fadern i himlen för att bereda plats åt oss där.

                ”Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. I min Faders hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats åt er? Och om jag än går och bereder plats åt er, skall jag komma tillbaka och ta er till mig, för att ni skall vara där jag är. Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni.”

                Och lite senare säger Jesus i samma samtal ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.”

                Paulus var, som du vet, inte med under detta möte mellan lärjungarna och Jesus. Ändå fick Paulus ta emot denna frid från Herren. Hur då kanske man undrar? Paulus skrev till ett gäng i Rom ”Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet. Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod, tålamodet fasthet och fastheten hopp. Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande, som han har gett oss. ”

                Hur kan vi erbjuda denna frid till människor omkring oss? Redan min fråga blir lite felställd. Hur kan vi erbjuda Herrens frid till människor omkring oss borde frågan vara?

                Petrus säger ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helige Ande som gåva.”

                En av andens frukter är frid.

                Sedan kan man ju fundera över hur viktigt det är om det står frid eller fred så länge man talar om rätt innebörd i sammanhanget. Omvändelsen till Gud ger frid och fred mellan den människa som omvänder sig och Gud. Paulus tex fick frid och fred med Gud trots att världen omkring Paulus förföljde och fängslade honom.

                Gilla

                1. Micael,

                  Intressanta länkar.

                  Du är bättre på engelska än mig. Hur förklarar man skillnaden mellan frid och fred för en engelsman?

                  Folkbibeln har ungefär 70 träffar på ”fred” och 170 träffar på ”frid.”

                  Gilla

              2. Ulrika:

                Hur menar du att detta med frid eller fred är avgörande för frågan om det är himlen eller jorden som är vår slutdestination?

                Jag är medveten om att det finns ställen i NT som talar om himlen (eller ”rymden” hos Paulus) som en plats dit människor kan komma efter detta jordeliv. Men jag tycker även att det finns mycket som talar för att Jesus med ”Guds rike” menade ett rike på jorden, styrt efter himmelska principer. I Herrens bön säger Jesus ”låt ditt rike komma”. Detta kan omöjligt syfta på Guds himmel, för hur kan Jesus mena att himlen inte redan är på plats? Det måste syfta på någonting här på jorden, vilket också fortsättningen på bönen indikerar. Jag vill även lyfta fram Luk 13:29 där Jesus säger: ”Och människor skall komma från öster och väster och från norr och söder och ligga till bords i Guds rike.” Detta låter i mina öron som en jordisk tilldragelse.

                Mvh Johan

                Gilla

  1. Tack Johan för ditt svar.

    Du frågar “Hur menar du att detta med frid eller fred är avgörande för frågan om det är himlen eller jorden som är vår slutdestination?”

    Det är avgörande att förstå vad Jesus lovat för livet här och vad han har lovat för evigheten.

    Frid har han lovat i vårt liv här, trots världens ofrid, när vi vänder om till Kristus. Den friden, eller freden om man vill använda det i sammanhanget, är i den som är i Kristus. Ibland får man be Jesus komma och fylla på en med sin frid och kanske be om förlåtelse för en synd vilket leder till frid och fred med Gud och den man syndat emot.

    ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.” (Joh 14:27)

    Varaktig världslig fred mellan länder på jorden eller alla människor på jorden har han inte lovat:

    1 Tess 5:1 ff “Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: ”Fred och trygghet”, då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv. Ni är alla ljusets barn och dagens barn. Vi tillhör inte natten eller mörkret. Låt oss därför inte sova som de andra utan hålla oss vakna och nyktra.”

    Den som bekänner Jesus som Herren och tror på honom drabbas inte av undergången utan får komma hit:

    “Stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stod tolv namn, namnen på Lammets tolv apostlar.
    Och han som talade till mig hade en mätstång av guld för att mäta staden och dess portar och dess mur. Staden bildade en fyrkant och var lika lång som den var bred. Och han mätte upp den med mätstången till tolv tusen stadier. Dess längd, bredd och höjd var lika. Han mätte också upp dess mur till etthundrafyrtiofyra alnar efter människors mått, som också är änglars. Muren var byggd av jaspis, och staden bestod av rent guld som liknade rent glas. Grundstenarna till stadsmuren var prydda med alla slags ädelstenar. Den första var en jaspis, den andra en safir, den tredje en kalcedon, den fjärde en smaragd, den femte en sardonyx, den sjätte en karneol, den sjunde en krysolit, den åttonde en beryll, den nionde en topas, den tionde en krysopras, den elfte en hyacint och den tolfte en ametist. De tolv portarna bestod av tolv pärlor, och varje särskild port var en enda pärla. Och stadens gata var av rent guld som genomskinligt glas.” (Från Upp 21)

    Av den bild som Jesus gav oss genom Johannes förstår vi att det är ett himelskt rike han beskriver. Så olikt ens de vackraste platser på den här jorden.

    Det här med Guds rike är verkligen viktigt och glädjande att tala om och tänka på. Vid ett möte mellan Nikodemus och Jesus förklarar Jesus Guds rike så här: “Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.”

    Jag tror att du är pånyttfödd och kan se Guds rike men kan ha missuppfattat platsen där riket fullkomnas. No big deal. Jesus sköter om logistiken och transporten 🙂 :

    1 Tess 4:16 ff“Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord. “

    Gilla

    1. Nej nej, jag är inte pånyttfödd och inte kristen. Det jag pratat om är inte min egen tro, utan den tro som jag misstänker att Jesus hade. Jag tror att Jesus pratade om ett jordiskt Gudsrike. Senare kom andra människor och började prata om himlen. Ungefär så.

      Mvh Johan

      Gilla

      1. Johan,

        Det som fick mig att sträcka mig mot Gud, eller snarare i djup förtvivlan ropa efter honom, var att jag så innerligt ville börja om helt och hållet med mitt liv. Mitt gamla liv var urkasst på flera sätt. Det var inte lätt att börja om, men Herren bär en när man ber honom om det och man får ta ett litet steg i taget. Med Herrens ledning går man åtminstone åt rätt håll. Ibland blir man trotsig som en tvååring men Herren är van både vid nyfödda, småbarn, brådmogna och andra. Erbjudandet att börja om med Herren står öppet för alla. Livet blir inte en dans på rosor på den här jorden men man blir glad, får mening och en inre frid som man inte hade i det gamla skrotet. ”Se, jag gör allting nytt” (ett bibelord) tror jag både gäller ens inre nya skapelse i Kristus på jorden och även en bild av när det yttre riket – i Guds Jerusalem/ himlen fullkomnas. I himlen blir allting nytt.

        Att be ”tillkomme ditt rike” tror jag är ett sätt att få visa sin längtan och delaktighet till det rike som Herren förberett.

        Gilla

        1. ”Tillkomme” betyder att något ska bli till. För mig blir det obegripligt om Jesus menar ”Låt himlen bli till”.

          Gilla

          1. Det finns flera betydelser av ordet himlen i bibeln. En betydelse är den himmel vi ser när vi går utomhus och blickar uppåt mot molnen. En ytterligare betydelse är platsen för där Gud bor.

            Berätta när du vill ha referensverser.

            Gilla

Lämna ett svar till Johan Franzon Avbryt svar